Autem na hory: Praktický průvodce pro řidiče

7. Ledna 2019
Lucie Trávníčková
Jezděte opatrně
Zdroj Pixabay
Témata: hory , auto , řidič , sníh , průvodce
I letos vyrazí tisíce českých turistů na hory. Za lyžařskými zájezdy vyjíždějí nejčastěji do Itálie a Rakouska, drtivá většina z nich pak volí vlastní dopravu autem. Jak se na takovou cestu připravit, jaké poplatky můžete očekávat a na co je potřeba si dát pozor?

Zájem o lyžařské zájezdy mají Češi každoročně především v období od ledna do března, kdy ve většině lyžařských středisek panují perfektní podmínky. Stále více turistů ale na hory vyráží i během svátků a na Silvestra. Cílovou destinací tuzemských lyžařů jsou nejčastěji Itálie nebo Rakousko.

Ceny skipasů v alpských střediscích se od těch v největších českých zase tolik neliší. Pokud tak Češi chtějí jet na hory na delší dobu, vyrážejí nejčastěji do zahraničí. Na české hory jezdí spíše na kratší pobyty, například na prodloužený víkend a více než 90 % osob, které si zájezd na hory zakoupily, volí vlastní dopravu autem.

Před cestou se poučte o pravidlech i uzavírkách

Vlastní doprava je totiž v případě cestování na hory často nejlepším řešením. Nemusíte se ohlížet na nikoho jiného a můžete si sbalit vše, co potřebujete. Do oblíbených středisek se navíc dostanete poměrně rychle. Například cesta z Prahy do rakouské oblasti Salzburska, která patří mezi lyžaři k nejvyhledávanějším, trvá do 5 hodin, z Brna pak pojedete o hodinu méně. Do italského Livigna se poté z obou směrů dostanete zhruba za 8 hodin bez přestávek. Pozor si však musíte dát nejen na dopravní předpisy v jednotlivých zemích, ale i na vlastní volbu trasy. Mnohé horské průsmyky totiž bývají v zimě uzavřené. Doporučujeme tak nespoléhat se pouze na mobilní navigaci, která všechny uzavírky často nebere v potaz, ale koupit si aktuální papírovou mapu. Vhodné je poučit se i o rychlostních omezeních v jednotlivých zemích, i zde jsou totiž mírné nuance. Většinou ale platí dodržování 50 km/h v obci, 90 až 100 km/h mimo obec a 120 až 130 km/h na dálnicích.

Na poplatky se připravte na dálnici i při průjezdu tunelů

Poplatky za pohyb na dálnici jsou v každé zemi jiné. Například Německo, přes které se často vyplatí cestovat do Itálie nebo Švýcarska, dálnice dosud zpoplatněné nemá. V Rakousku si musíte koupit klasickou dálniční známku, kterou seženete na hraničních přechodech, benzínkách nebo obchodech, a poté ji viditelně umístit na přední sklo vozu. Ve většině případů si vystačíte s desetidenní známkou za 9 eur, pokud se chystáte na delší dovolenou, musíte sáhnout po dvouměsíční variantě za 26 eur. Podobné podmínky očekávejte například i při cestě na Slovensko, desetidenní známka zde vyjde na 10 eur.

Vyšší náklady vás pak čekají v případě cesty do Itálie. Dálnice je zde zpoplatněna za kilometry, kdy každých 100 km vyjde zhruba na 8 eur, celkovou sumu zaplatíte v mýtné bráně v hotovosti nebo kartou. Ve Švýcarsku si pak připravte 40 švýcarských franků, tedy zhruba 900 korun, což je jednotný poplatek za použití dálnic bez ohledu na počet dní nebo ujetých kilometrů. Kromě poplatků za využití dálnice však při cestě na hory počítejte také se zpoplatněním některých tunelů a horských průsmyků. Hojně využívané rakouské tunely Arlbergtunnel a Felbertauerntunnel například projedete za 10 eur. Jednosměrný průjezd tunelem Fréjus spojujícím Itálii s Francií pak vyjde na 44,20 EUR, zpáteční lístek platný sedm dní pořídíte za 55,20 EUR.

S touto obyvatelnou „kapslí“ se můžete usadit třeba na vrcholku hory – a nic vám nebude chybět

Plnou nádrž natankujte doma nebo v bezcelní zóně

Při cestě na hory je vhodné dobře promyslet rovněž to, kde a kdy budete tankovat. Obecně se nejvíce vyplatí opustit hranice České republiky s plnou nádrží, pohonné hmoty v Česku jsou totiž ve srovnání s evropským průměrem o dost nižší. Dle údajů Evropské komise byla na začátku prosince v EU průměrná cena benzínu 36,78 Kč/l a nafty 34,10 Kč/l.

„Česko patří aktuálně k zemím, kde je nafta dražší než benzín. I tak je ale s cenami obou paliv na konci první desítky nejlevnějších zemí. Litr nafty stojí v průměru 33 korun, litr benzínu 32,36 korun. Nevyplatí se ale tankovat na poslední chvíli před opuštěním republiky. Na pumpách u dálnic a v blízkosti hranic zaplatíte za litr paliva aktuálně i 35,90 korun, popisuje Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.

Ze zimních turistických destinací, kam Češi s oblibou vyrážejí na hory, je palivo až na jednu výjimku všude dražší. Nejdražší je Itálie, kde si český motorista připlatí za litr benzínu v průměru přes 8 korun a za naftu necelých 6 korun. Jedna padesátilitrová nádrž tak vyjde i o 400 korun dráž než v Česku. V Rakousku je benzín dražší o korunu, nafta o 30 haléřů. Levnější je pouze nafta na Slovensku.

V případě, že musíte v zahraničí tankovat, volte spíše rakouské čerpací stanice, tankování v Itálii nebo třeba Švýcarsku se naopak nevyplatí. Jedinou výjimkou jsou takzvané bezcelní zóny. Například při cestě do Livigna si zde při odjezdu neváhejte nabrat plnou nádrž.

Povinnou výbavu chystejte dle náročnosti cesty i pravidel cílové země

Ač se to zdá v horských oblastech zvláštní, zimní pneumatiky nejsou ve všech státech povinné. Například ve Švýcarsku jsou pouze doporučeným vybavením, stejně tak v některých oblastech Itálie. Naopak při cestě do Rakouska nebo italské oblasti Val d'Aosta jsou zimní pneumatiky striktně vyžadovány.

Kvalitní pneumatiky uzpůsobené jízdě na namrzlých nebo zasněžených cestách by však měly být při cestě na hory samozřejmostí, ideální je přibalit i sněhové řetězy. Uvnitř vozidla mějte též reflexní vesty pro všechny členy posádky pro případ, že budete nuceni ho opustit.

„Důležité je také správné upevnění lyží a vybavení. Například v Rakousku hrozí za neukotvené lyže uvnitř auta vysoká pokuta, bezpečnější je proto umístit je na střechu do speciálního držáku nebo rakve,“ radí Andrea Řezníčková z cestovní agentury Invia.

Diskuze

Reklama