Češi jako průkopníci karavaningu: Jak dříve vypadal obytňák nebo karavan

24. ledna 2019 Lucie Trávníčková
Pixabay
Pixabay

Lidé cestovali odpradávna – za obchodem, rodinou, poznáním nebo prostě na dovolenou. Ať už to bylo pěšky, na koni nebo později různými povozy. Zásadní rozvoj dovolenkování v autě přišel v 19. století, kdy se z klasického obytného vozu začala stávat „rekreační záležitost“.

První obytný karavan

Za první karavan na světě se považuje takzvaný Tulák (The Wanderer Caravan). Devítimístná maringotka obsahovala v podstatě všechno, co potřebujete. Byla tam ložnice, koupelna i obývací pokoj.  Kolébkou karavaningu se stala Velká Británie a už v roce 1907 na jejím území vznikl první karavan klub.

Sériová výroba

S auty se začalo cestovat na dovolenou na přelomu 19. a 20. století. První sériově vyráběný karavan představila v roce 1919 britská firma Eccles. Stál 300 liber a za první rok se prodalo kolem padesáti kusů. Tehdy se v Británii zrodil také první sériový obytný vůz. Většinou se jednalo o přestavby vojenských sanitek.

Populární kapka

V Americe se stal velice populární tzv. Teardrop Trailer. Ten vypadal jako kapka, slza. V roce 1930 vyšel dokonce v jednom časopise návod, jak si ho postavit sám, což tehdy způsobilo po Spojených státech velký rozmach karavaningu. Rozvoj ale zbrzdila druhá světová válka. Boom přišel následně až v 50. letech.

Průkopníci v Československu

V roce 1933 vznikla Mezinárodní organizace campingu a caravaningu. Československo bylo jedním ze zakládajících členů. Karavany vyráběla například firma Sodomka, která proslula výrobou karoserií. Vyráběla několik typů víkendových vozů. V 60. letech se stal legendární karavan Dingo.

První obytný vůz z Československa vznikl ze Škody 1203, proto taky označení Škoda 1203 Camp. Jeho vývoj trval neuvěřitelných 12 let. Unikátní byly taky přestavby nákladních vozů Avia s karosérií Furgon. Výhodou Avií byla vysoká nosnost. Nacpal se tam v podstatě celý malý byt.