6 mýtů o kávě. Tomuto určitě nevěřte

28. Června 2018
Lucie Trávníčková
Bez kafe nedá většina lidí ani ránu
Zdroj pixabay
Témata: kafe , pití , mýty , pravdy , energie , zdraví
Kafe... Náš každodenní ranní přítel, bez kterého spousta lidí nemůže začít den. Velký povzbuzovač a nabuzovač energie, uklidňovač nervů a společník při každé návštěvě. To vše je kafe. O kávě se traduje spousta pravd, které ale až tolik pravdy nejsou. Zde je šest nesmyslů, které se o kávě tradují.

Káva je nezdravá

Víte, že se káva řadí dokonce mezi ovoce? Ano, káva zdravá je. Samozřejmě v určitém množství. Jedinou její nevýhodou je, že dokáže odvodňovat, a proto je po ní velká žízeň. Obsahuje antioxidanty, které například pomáhají při léčbě Alzheimerovy choroby a preventivně i proti jiným nemocem.

Kofein je špatný

To je spíše polopravda. Kofein sám o sobe škodlivý není. Jen brání spánku a snižuje schopnost se soustředit. U kofeinu platí, že všeho moc škodí. Občasným pitím kafe ničemu neublížíte. Když si ale denně dáte například osm silných káv, špatně už to bude.

Zástava srdce kvůli vyššímu tlaku

Ano, lidé, kteří mají problémy se srdcem by si měli pití kávy hlídat. Po požití kávy totiž na krátkou dobu narůstá krevní tlak a slabší srdíčko by s tím mohlo mít problém. Druhým dechem je ale nutno dodat, že káva má kardioprotektivní účinky (opět díky antioxidantům), takže pro zdravého člověka jsou běžné dávky kávy naprosto bez problému a navíc preventivně srdce chrání.

16 opravdu hlubokých citátů z Pána prstenů. Nejslavnější fantasy, která kdy byla napsána

Kávu by neměli pít lidé se žaludečními vředy. A už vůbec ne na lačno

To je polopravda. Zdravý člověk si může doušek dobré kávy dopřát kdykoliv. Ale lidé trpící na žaludeční vředy nebo na chronický zánět žaludku by si měli kávu raději odpustit. Nebo si ji dát jen občas. A to s plným žaludkem a pokud možno opravdu slabou.

Na kafi si lze vypěstovat závislost

Tady je to trochu složitější – není možné říci, že jde o stejnou závislost jako například u drog a alkoholu, ovšem jeden rys mají tyto návyky společný – nutné zvyšování dávek. Káva, která vás v osmnácti příjemně nakopla na maturitu, bude nyní váš mozek jen neškodně šimrat.

Těhotné by kafe pít neměly

V těhotenství nemusíte úplně abstinovat. Stačí jen upravit dávkování. Dva až tři šálky lehké kávy by měly být dostačující. Vězte ale, že pokud kávu v průběhu kojení nevynecháte, kofein se dostane chtě nechtě i do mateřského mléka a vaše klidné děťátko se po kofeinovém nakopnutí může změnit v tasmánského čerta.

Diskuze

Reklama