9 největších omylů ve stravování dle expertek: Sbohem kuře a smoothie!

30. května 2016 Redakce Lifee.cz
Dailymail.co.uk / Quooko.com / Evoke.ie
Dailymail.co.uk / Quooko.com / Evoke.ie

Z internetu se to na nás valí odevšad: jezte ovoce a zeleninu, libové maso, jogurty a cereálie. Tento univerzální návod na to, jak se stravovat zdravě, ale narazil na dveře ordinací tří výživových odbornic –holistické poradkyně Jennifer Schonborn a dietoložek Jennifer Calo a Lauren Thomas. Server Mashable je vyzpovídal a zjistil, které potraviny nejsou tak zdravé, jak se tváří.

1. Müsli

„Lidé si myslí, že müsli je zdravé, protože je celozrnné. Přitom často obsahuje hodně cukru a mnohdy se připravuje na oleji nebo na másle či jiném druhu tuku,“ vysvětlila Jennifer Schonborn. Znamená to, že to, co vkládáte do úst s vírou, že jde o „lžičky plné zdraví“, je ve skutečnosti jídlo naducané kaloriemi.

„Energie, kterou z müsli získáme, je druh falešné energie z cukru,“ dodala. „Nejlepší způsob, jak získat skutečnou využitelnou energii, je jíst minimálně zpracované, zcela přírodní jídlo, které nemá přidaný cukr.“

Dailymail.co.uk

2. Smoothie nebo džusy

Jsou z ovoce nebo zeleniny a neobsahují žádné přidané látky. Na nich nemůže být nic špatně, říkáte si teď možná.

„Když odšťavňujete ovoce, dostáváte pryč vlákninu, která způsobuje rapidní vzrůst krevního cukru a inzulinu,“ vyvedla z míry Jennifer Calo. „Odšťavňování několika druhů ovoce současně znamená příliš mnoho cukru z fruktózy.“

Namísto veselých barevných drinků doporučuje salát nebo hrušku či jablko se slupkou. A rozmístit konzumaci ovoce a zeleniny do celého dne. „Moje motto zní: ,nepij kalorie‘,“ dodala.

3. Ovocné jogurty

Jednou z prvních věcí, které Jennifer Shonborn doporučuje vyřadit lidem z jídelníčku, je ochucený jogurt, populární svačinka pro děti. To kvůli množství přidaného cukru.

Bílý jogurt oslazený medem či javorovým sirupem ukonejší chutě po sladké svačině. Hlavně budete mít množství cukru pod kontrolou. Tato varianta je dle Schonborn vždycky lepší, protože nikdy prý nepřidáte tolik sladidla, kolik je v ochucených jogurtech.

Greatist.com

4. Kuře podávané v restauracích

Lepší kuře než guláš? Záleží, jak se na to podíváme. Ani kuře totiž není pro výživové poradce „svaté“.

Mají teď na mysli to, které se podává v restauracích. Může být totiž nasáklé kaloriemi. Nejen kuřecí se často připravuje ve velkých množstvích najednou, čemuž odpovídá i porce másla a oleje, na kterých se smaží. O soli nemluvě.

Pokud si ho ale připravíte doma, vaše nutriční poradkyně proti tomu nebude nic namítat. Tehdy totiž budete mít množství tuku pod kontrolou. A kuře se tak stane fantastickým zdrojem bílkovin.

5. Energetické tyčinky

Vězte, že pokud sáhnete po energetické tyčince namísto té čokoládové, bůhvíjak si nepolepšíte.

„Častokrát jsou s čokoládovou nebo jogurtovou polevou a obsahují tuny chemikálii a umělých sladidel,“ prozradila Jennifer Calo. Revoluci v hubnutí touto výměnou tedy neuděláte.

Odoláte-li však přitažlivému obalu i barvité chuti a slupnete-li čerstvé ovoce, přírodní oříšky nebo ořechové máslo, zlepšení byste pocítit měli. Dopravíte tak do těla vitaminy a minerální látky, aniž byste se museli spoléhat na etikety.

6. Vitaminová voda

Možná jste se s vodou s přízviskem „vitaminová“ setkali. Co ve vás tento název zanechal? Lepší vitaminová než ta obyčejná, viďte?

Jenže nemá daleko k nezdravým sladkým limonádám, které tolik milují děti. Jennifer Calo upozornila, že vitaminové vody obsahují desítky gramů cukru, tedy kolem 8 lžiček cukru na lahev! To už na zdravý nápoj nevypadá, co říkáte?

Pokud vám kohoutková voda nechutná, zpestřete si ji pár kapkami citronu nebo limetky. Anebo sáhněte po minerálce.

7. Nízkotučné arašídové máslo

Nízkotučné arašídové máslo je spíše marketingový tah než pokus o zdravotní převrat. Byť je možná o část tuků ochuzeno, přidaného cukru má více než plnotučná varianta. Ta je nejlepší volbou, vzkázala Jennifer Calo.

8. Agávový sirup

Důkaz, že přírodní neznamená nutně zdravější. Jak upozornila dietoložka Lauren Thomas, přírodní sladila jsou pořád cukry a mají stejný počet kalorií jako med nebo bílý cukr (cca 60 kalorií na lžíci).

„Pokud budete sledovat hladiny cukru v krvi a/nebo váhu, nejlíp uděláte, pokud snížíte všechny druhy cukrů, i přírodní alternativy,“ doporučila.

Nutritionsecrets.com

9. Vícezrnné potraviny

„Pokud sedmizrnné [potraviny] jsou zdravé, dvanáctizrnné musí být ještě lepší, nebo ne? Ne tak docela!“ varuje Thomas.

Pokud je něco „multicereální“, znamená to, že obsahuje dva nebo více druhů zrn. Nemá to ale co dělat s tím, jak čistá mouka byla použita. Ani to není garance toho, že výrobek neobsahuje bílou mouku. V tomto případě bude zbaven téměř všech živin.

Hledejte proto v regálech produkty s označením „100% celozrnný pšeničný produkt“ a podobně. Je to jistota, že výrobek obsahuje celá obilná zrna, takže bude prosycen vlákninou a dalšími živinami.

Müsli tyčinky si vysloužily kritiku již dříve:

Zdroj: Mashable