Reklama

Bezlaktózová dieta jako životní styl. Zbaví vás problémů s trávením i strachu z rakoviny

28. Února 2018
Editor Foodstory
Herečka Megan Fox září, kdykoliv se objeví na veřejnosti. Za svou krásu vděčí i jídelníčku, který neobsahuje mléko.
Zdroj RichestCelebrities.org
Regály s mléčnými výrobky by neměli obloukem míjet pouze vegani, kterým jejich konzumaci nedovoluje etické a ekologické přesvědčení. Obsažená laktóza totiž může s tělem v případě intolerance neblaze zatočit: břicho se nadme, ozve se plynatost a tvář zaplaví pupínky. Na mléce v těle se ale může přiživit i nádor. A Hollywood to ví – mléčné výrobky proto vyřazuje z jídelníčku preventivně. Proč se daly na bezlaktózovou dietu osobnosti jako Megan Fox, Victoria Beckham nebo David Cameron?
Reklama

Laktózová intolerance čili nesnášenlivost je částečná nebo úplná neschopnost trávicího traktu zpracovávat laktózu, tedy mléčný cukr. Může za to chybějící enzym zvaný laktáza, který mléčný cukr štěpí. Nevstřebanou laktózu střevo nepotřebuje, putuje tedy v ústrojí dál směrem k bakteriím – a začne kvasit.

„Řádění“ bakterií pozná člověk poměrně snadno – má průjem, křeče a bolesti břicha, nadýmá se, potýká se s plynatostí… a jemně utrpí na kráse.

Hollywood končí s lepkem. A cítí se mimořádně fit! Zkuste těchto 5 delikátních bezlepkových jídel

Jedním z příznaků laktózové nesnášenlivosti je totiž akné. Podle studie publikované v knize Clinics in Dermatology konzumace mléka podporuje rozvoj pupínků, protože obsahuje anabolické steroidy a růstové hormony. Prudký vzrůst hormonů zvyšuje tvorbu kožního mazu. A ten vyzývá pupínky k množení.

Co už ale člověk tak dobře a hlavně okamžitě nevypozoruje, je cukrovka, osteoporóza nebo nádor na vaječníkách a prostatě.

Vápník pro zdravé kosti? Letitý mýtus

Studie zveřejněná na webu nakladatelství BioMed Central potvrdila souvislost mezi konzumací jogurtů a zvýšeným rizikem rozvoje cukrovky druhého typu. Jiný výzkum, vypracovaný na Harvardské univerzitě, zase definoval vztah mezi vápníkem v mléce a pevností kyčlí a loktů. A sice žádný. Překvapeni?

Po letech života v domnění, že mléko dělá kosti pevné, to může znít jako podvod. Ale není. Výzkum byl proveden na 78 000 ženách a ty přes pravidelný přísun mléka nezjistily žádnou výhodu oproti ostatním, co se týče rizika zlomenin.

Neznamená to ale, že byste měli z jídelníčku vyřadit vápník úplně. Do vyvážené stravy patří. Jen si ho dopřejte v jiné než mléčné formě. Nejbohatší zásoby skrývá mák, dále tvrdé sýry (ty jsou výjimečně povoleny), pohanka, lněná a slunečnicová semínka, fazole, ořechy, brokolice i pažitka. A pokud vám ani jedno z toho není po chuti, sáhněte po doplňcích stravy.

S redukcí mléka v jídelníčku získáte ještě jednu, mimořádnou výhodu – můžete předejít rakovině.

Dvě sklenice, trojnásobné riziko

Tři sklenice mléka – to je množství, které dle této studie požívaly ženy týdně. A také hranice, po jejíž překročení budeme dle závěrů na cestě vstříc rakovině vaječníků.

Varovný majáček by se měl při konzumaci mléka rozblikat i v mužských hlavách. Harvardská studie prováděná na mužích, kteří konzumovali 600 mg vápníku denně asi ve dvou porcích, zaznamenala zvýšené riziko rakoviny prostaty o 34 %. A to je – jak si každý dovede spočítat – více jak trojnásobně větší náchylnost.

Než se ale vrhnete do bezlaktózové diety, měli byste se seznámit s několika pravidly.

Mléko tučné jako hovězí

Věřili byste, že obě potraviny ukrývají stejné množství tuků?
SeriousEats.com /Babble.com

Číslo jedna – nepanikařte, pokud jste bezmyšlenkovitě spořádaly jogurt. Možná vám nakonec i prospěje. Jedním z klíčů k dlouhodobému zdraví je totiž vědomé naslouchání tělu a jeho potřebám. Zažíváte při konzumaci jogurtů pocity slasti a cítíte se po nich tak nějak lépe? Tak proč se jim vyhýbat?

Zdravá psychika je neméně důležitá pro dobrou kondici organismu. V posledních letech se o souvislosti duševního života s fyzickým stavem mluví čím dál více. Snažte se proto sami sebe vnímat jako celek, který utváří fyzická schránka a duševní pochody společně.

Číslo dva – při odstranění výrobků s obsahem mléčného cukru dbejte na jejich plnohodnotnou náhradu. Vždy se u bezlaktózových produktů ujistěte, zda je jejich skladba ve vašem jídelníčku pestrá a neochuzujete tělo o nějaké živiny.

Řešením mohou být doplňky stravy, jako například proteinové prášky. Nad mléčnými výrobky mohou mít navrch například díky obsažené vláknině a železu. Ty produkty mlékárenského průmyslu zcela postrádají.

A do třetice – připravte se, že budete možná muset obměnit šatník. Trávicí procesy se s vyřazením mléčných produktů srovnají, bříško splaskne a potrava se nebude v traktu zdržovat zbytečně dlouho. Ubyde rovněž tuků, kterých je v mléčných výrobcích stejně jako v hovězím.

Diskuze

Reklama