Co vás v létě nejvíce osvěží? Zmrzlina ani ledový nápoj to není

28. Července 2018
Eva Jeřábková
Nejlépe účinkuje teplý čaj. Obsahuje totiž kofein, zvaný thein, který naše tělo povzbudí.
Zdroj Pixabay.com
Studené nápoje nebo zmrzliny naše tělo během parného léta příliš neosvěží. Paradoxně lépe účinkuje teplý čaj. Obsahuje totiž kofein zvaný thein, který naše tělo povzbudí. Oproti kávě je sice účinek mírnější, ale trvá déle.

Pokud jste až doteď považovali za nejlepšího parťáka pro zchlazení vašeho rozehřátého organismu studené orosené pivo na zahrádce, byli jste na omylu. Teorie o tom, že se studeným nápojem ochladíme, je spíše subjektivní, nikoli objektivní. Je to, jako kdybyste do moře nalili sklenici studené vody a mysleli si, že se ochladí,“ vysvětluje Petr Tláskal předseda Společnosti pro výživu. Zapomeňte tedy na ledové tříště nebo colu s ledem. Vašemu tělu nejvíce vyhovuje nápoj s teplotou kolem šestnácti stupňů a k povzbuzení si dejte čaj.

V Číně a Japonsku je zvykem vypít po jídle šálek zeleného čaje. Ten povzbudí vylučování žaludečních kyselin, a tak uvádí trávení do pohybu. Pomáhá i pokud jste se přejedli nebo snědli příliš tučných pokrmů. Čaj je zásadité povahy a vyrovnává překyselení organismu po příjmu značného množství sladkostí.

Slyšeli jste už o třídenní očistě na šťávách? Vyčistíte si tělo od škodlivin a snadněji zhubnete

Čaj blahodárně působí na psychiku. Uklidňuje mysl, zabraňuje nočním můrám, posiluje paměť a pomáhá proti ospalosti. Zelený čaj působí proti depresím, posiluje koncentraci, duševní výkonnost, zlepšuje schopnost učit se a díky antioxidačním účinkům zpomaluje stárnutí.

Zelený a černý čaj se dávají do pleťových krémů či vod po holení. V tradiční čínské medicíně byl bílý čaj součástí elixírů mládí. Červený čaj roiboos pomáhá při léčbě lupénky, ekzému a akné. Černý čaj zase stahuje pokožku a zelený zklidňuje podrážděná místa, omezuje otoky a podporuje obnovu buněk. Oba druhy podporují vylučování interferonu, látky chránící před infekcemi a bakteriemi.

K ochlazení organismu je důležitý také dostatek tekutin. V horku by člověk měl vypít alespoň tři litry, v menších dávkách po celý den, omezí tím zbytečné pocení. Pokud vypije naráz větší množství tekutiny, organismus ji nedokáže zpracovat a hodně jí odejde právě potem.

Diskuze

Reklama