Máslo člověka těžko zabije. Margarín však může být smrtelný

21. července 2016 Redakce Lifee.cz
Popularfit.com
Popularfit.com

I podle toho, co si kdo maže na chleba, se svět rozděluje na dva tábory. Zatímco první nedá dopustit na tužší a hutnější kostku, druhý se těší ze snadné roztíratelnosti i nižšího počtu kalorií. Který má navrch?

Odpověď je po dokončení jednoho z největší výzkumů na toto téma jednoduchá. Milí „margarínovci“, je načase, abyste přehodnotili svůj vztah tuku.

Protože zatímco margarín může pomoct při shazování váhy, kvůli jeho vážným zdravotním dopadům si vysněné figury nemusíte užívat dlouho.

Nebojte se masa ani čokolády

Margaríny obsahují takzvané trans tuky. Právě ty jsou původcem všeho zlého. Dle výzkumu, který srovnal 50 studií zahrnující více než milion lidí, zvyšují tyto trans tuky riziko smrti (o 34 %), konkrétně té způsobené ischemickou chorobou srdeční (o 21 %) a kardiovaskulární nemocí (o 21 %).

Trans tuky se nachází především v průmyslově zpracovaných potravinách – produktech s charakterem svačiny nebo v baleném pečeném zboží.

To nasycené tuky obsažené v másle nepatří mezi podezřelé mezi původci nemocí. Ačkoli výživoví poradci doporučují omezit spotřebu zvířecích produktů, jako je máslo, kravské mléko, maso, losos, vaječný žloutek i některé rostlinné produkty v čele s čokoládou a palmovými oleji, aktuální výzkum nepotvrdil jejich vliv na některou z výše uvedených chorob.

Není ovšem důvod zesílit vrstvu, kterou si obvykle nanášíte na krajíc. „Trans tuky nemají žádné zdravotní výhody a vystavují nás značnému riziku srdečních chorob, ale argumenty hovořící pro nasycené tuky nejsou jasné,“ upozornil Russel de Souza, asistující profesor v Oddělení klinické epidemiologie a biometrie na McMasterově univerzitě v Kanadě.

Theloop.ca

„To znamená, že nejsme pro zvýšení doporučeného množství nasycených tuků, protože nemáme důkazy, že by mohlo být větší množství prospěšné pro zdraví.“

Dle současných pokynů bychom měli nasycené tuky v našem jídelníčku omezit na maximálně 10 % a trans tuky na 1 %, abychom snížili riziko srdečních chorob a mrtvice.

Mlékem proti cukrovce

Stejně jako nemají vědci důkaz o zdravotních benefitech nasycených tuků, nemají ani důkaz o tom, že by nám škodily. To podporuje nedávnou studii z Univerzity v Cambridgi, že by nasycené tuky v mléčných produktech mohly chránit proti cukrovce.

Navzdory zlomovému výzkumu britští experti na zdraví varují před zařazením většího množství nasycených tuků do jídelníčku.

„Bylo by hloupé interpretovat tyto závěry tak, že je v pohodě jíst hodně tučného masa, kvanta šlehačky a hordy másla,“ řekl profesor Tom Sanders, emeritní profesor výživy a dietetik na vysoké škole King’s College.

Zdroj: The Telegraph