Neodbytné chutě na 15 různých jídel. Co signalizují?

30. Listopadu 2017
Prahnete po hranolcích? A nejste ve stresu?
Zdroj Eelke/brett Jordan/Flickr.com/Pixabay.com
Jednou prahnete po čokoládě, jindy po hranolcích. Nemůžete se zbavit chutí na ledové nápoje? Příčiny mohou být vážnější, než jen přehřátí organismu. Server INSIDER zveřejnil seznam 15 jídel a proč jim nemůžeme odolat.

1. Burgry

Pixabay.com

Touha po burgru nepřekvapí u žen, které mají po periodě. Právě tehdy ztratí mnoho železa. A to naleznou spolu s bílkovinami a zinkem v burgru. Chutě na maso ale mohou pramenit také z nízkého příjmu bílkovin a sacharidů.

2. Bonbóny

Pixabay.com

Enormní chuť na bonbóny může vyvolat nízká hladina cukru v krvi. Tělo prahne po jeho doplnění – a sladké bonbóny mu ho dodají snadno a rychle.

Sacharidy, které se tráví pomaleji, jsou ale rozumnějším řešením. Jednoduché cukry v bonbónech sice rychle vyrovnají hladinu krevního cukru, ta ale během chvilky stejně rychle klesne.

3. Sýr

Pixabay.com

Míváte na něj chuť nějak často? A zvlášť v zimě? Má to své vysvětlení. Sýr totiž obsahuje vitamin D, který náš organismus většinou získává ze slunečního záření.

Neodbytné chutě na sýr ale mohou signalizovat i chabý přísun tuků. Přesto to s nimi nepřehánějte. A sahejte raději po plnotučných, méně průmyslově upravených produktech.

4. Čínská jídla

Pixabay.com

Naše chutě si o ně volají často, ačkoliv tělu nemusí nic zásadního chybět. Z prostého důvodu – v čínské a celkově asijské kuchyni se mixují rozmanité chutě a vůně.

Někdy však za enormní touhou po takových pokrmech může stát dehydratace. Provází ji úbytek soli v těle. A soli bývá v čínských jídlech požehnaně.

5. Čokoláda

Pixabay.com

Přijde na ní chuť většinou tehdy, když jsme mrzutí. Náhoda? Ne tak docela. V čokoládě (hořké) totiž nalezneme antioxidanty, které nás podle studie zklidňují.

Chutě na tuto kakaovou pochoutku ale přichází i v situaci, která se může jevit mírně absurdní – když si ji zakazujeme. Pokud se budeme udržovat v přesvědčení, že je pro nás škodlivá a že po ní ztloustneme, o to víc po ní budeme prahnout. Však víte – zakázané ovoce chutná nejlépe.

Tento začarovaný kruh můžete ukončit jedině tak, že si čokoládu dopřejete kdykoliv, kdy na ni přijde chuť. S pravidelným přísunem už nebudete strádat. A třeba si uvědomíte, že ji tak často vlastně nepotřebujete.

6. Cupcaky

Pixabay.com

I natolik specifické jídlo může značit konkrétní tělesné či emocionální potřeby. Cupcaky a jim podobné sladké dezerty si spojujeme s oslavami, a tedy dětstvím. Touha po něčem takovém tedy může být odrazem nostalgické nálady.

7. Hranolky

Pixabay.com

Zdroj rychlé energie – takové jsou hranolky. A tělo to moc dobře ví. Říká si proto o ně v momentech, kdy jsme vystresovaní, nestíháme nebo jsme přepracovaní. Stejně se chová v případě delšího hladovění – hranolky rychle zaženou nepříjemný stav, kručení v břiše a nedostatek energie. Ale jen na chvilku.

8. Led

Pixabay.com

Za ledový nápoj bychom v parnu obětovali snad všechno. Nutkavá touha po ledu má ale svou diagnózu: pagofagii. Objevuje se nejčastěji u jedinců vystavených stresu, ale i pacientů s obsedantně kompulzivní nebo vývojovou poruchou. Touha po ledu může pramenit i z deficitu železa.

9. Zmrzlina

Pixabay.com

Ačkoliv to může znít kontraproduktivně, dejte si malou porci zmrzliny na podrážděný žaludek. Uleví při pálení žáhy i překyselení žaludku.

10. Těstoviny

Pixabay.com

S porcí těstovin organismus dostane i pořádnou dávku energie. Proto je s oblibou pojídají sportovci. Chuť na těstoviny se proto častěji objevuje v zimě, kdy naše tělo musí usilovněji pracovat, aby se zahřálo.

11. Arašídové máslo

Pixabay.com

Ořechy překypují takzvanými zdravými tuky. Touha po ořechovém másle ale není tak odrazem jejich nedostatku, jako odrazem stravy chudé na sacharidy.

12. Nakládané okurky

Pixabay.com

Jsou bohaté na sodík a probiotika. Přepadne-li vás touha po okurkách „nakládačkách“, zřejmě trpíte na nedostatek jedné ze jmenovaných látek. Aby byl výčet kompletní, je třeba zmínit ještě jednu příčinu: těhotenství.

13. Limonády

Pixabay.com

Jsou návykové. Proč? Protože jste si návyk zřejmě vypěstovali. Přítomná sladidla a jedovaté konzervanty potřebují neustále doplňovat, stejně jako kofein. Jakmile tak neučiníte, můžete pocítit abstinenční příznaky. No ano, drogy mohou mít různé podoby.

14. Pálivá jídla

Pixabay.com

Také se někdy podivujete nad jejich popularitou v oblastech, kde se teploty celoročně pohybují kolem 30 stupňů? Vysvětlení je nasnadě – konzumace pálivého jídla spouští pocení, a tělo se tak ochlazuje. Mezi dalšími příčinami těchto chutí najdeme i poruchy štítné žlázy nebo přeslazení organismu.

15. Víno

Pixabay.com

Alkohol je droga. Dát si skleničku červeného vína denně ale může našemu organismu prospět, tvrdí vědci.

Nikdy však nepřekračujte toto množství – podle studie sklenka denně zklidní, dvě a více naopak rozproudí stres. Pijte s mírou.

Zdroj: INSIDER

Diskuze

Reklama