Reklama

Potlačí deprese nebo zlepší paměť. Podívejte se zblízka, co udělá káva s tělem chvilku po vypití

4. Února 2018
Editor Foodstory
Srdce, plíce, ale i paměť či nálada - to vše dokáže káva pozitivně ovlivnit.
Zdroj HuffingtonPost.com
Průměrný Čech vypije ročně přibližně 3 kilogramy kávy, Fin během stejného období 11 kilogramů. Ať už je to hodně či málo, víte, co se děje po konzumaci kávy s vaším tělem? Pojďte se s Doc. MUDr. Pavlem Kohoutem, PhD., a Dr. Owenem Bainem podívat zblízka, jak tento nápoj působí na srdce nebo střeva či jak ovlivňuje inteligenci.
Reklama

Dodejme jen, že při tomto experimentu nebyl zohledňován způsob přípravy kávy. „Káva je buď kvalitní, nebo nekvalitní, ale už tolik nezáleží na tom, zda se jedná o kávu překapávanou, připravenou v džezvě či jako french press. Nebo dokonce o kávu rozpustnou či tu z kapslí,“ uvedl docent Kohout. Zároveň doplnil, že většina uskutečněných studií pracovala se 4–6 šálky kávy denně, což odpovídá asi 250–350 mg kofeinu za den.

Na způsobu přípravy kávy nezáleží. „Káva je buď kvalitní, nebo nekvalitní,“ tvrdí docent MUDr. Pavel Kohout, PhD.
Etsy.com

Srdce

Pokud trpíte nízkým krevním tlakem, možná vám lékař doporučil, ať si tu a tam uvaříte kávu. Ne, skutečně vás nezkoušel vyléčit placebem. „Kofein sice zrychlí puls a zvýší krevní tlak, veškeré tyto účinky jsou ale krátkodobé. Při pravidelné konzumaci kávy se naopak krevní tlak vyrovná,“ říká docent Kohout. „Není tedy důvod zakazovat tento nápoj pacientům s hypertenzí korigovanou léky či pacientům se stabilizovaným onemocněním srdce,“ dodává. Podle něj dokonce káva snižuje hladinu cholesterolu a pomáhá proti ateroskleróze.

Plíce

„Kofein působí jako bronchodilatans – tedy látka, která rozšiřuje průdušky. Ta se dříve používala k léčbě astmatu,“ tvrdí docent Kohout. Podle deníku The Telegraph se kofein podobá látce zvané theofylin a ta roztahuje plíce, takže se podává pacientům s dýchacími obtížemi.

Máte problémy s dýcháním? Dopřejte si kávu. Roztahuje průdušky, a tak bude mít přívod kyslíku hladší průběh.
Shop.chazzanocoffee.com

Žaludek

Trpíte vředovou chorobou žaludku či dvanáctníku? Nebo vás pálí žáha? Pak byste si měli aromatickou pochutinu odepřít. Kofein totiž podporuje tvorbu kyseliny solné v krycích buňkách žaludku. A ta přitěžuje všem, kterých se výše zmíněné nemoci týkají. Pokud ale stojíte mimo skupinu ohrožených a stávkuje vám metabolismus, kávy v rozumném množství se nebojte. Naopak – zvýšené množství kyseliny solné pomůže trávení rozchodit.

Střeva

Kyselina solná opět v akci. I tentokrát se staví na světlou stranu – obecně totiž zlepšuje trávení bílkovin, jak tvrdí docent Kohout. Potvrzuje to i doktor Owen Bain, zakladatel vědeckého webu o zdraví Gourmet Focus. Sloučeniny obsažené v tomto nápoji podle něj urychlují vylučování odpadu, a to mnohdy i během pěti minut. Přitom nezáleží na tom, zda káva obsahuje nebo neobsahuje kofein. Jaká látka bičuje střeva k většímu nasazení, ale doposud zřejmé není.

Na kofeinu nezáleží. Káva rozpohybuje střeva tak jako tak.
HealingtheBody.ca

Močový měchýř

„Dlouho byla káva obviňována z toho, že způsobuje vyšší frekvenci nádorů močového měchýře. V posledních studiích ale nebyl zjištěn zvýšený výskyt tohoto nádoru při stratifikaci epidemiologického výzkumu a oddělení dalších faktorů,“ tvrdí docent. Mýtem o kávě je i její močopudnost. Alespoň to tvrdí doktor Bain: „Močopudný efekt kávy je velmi malý. Je to stejné, jako když pijete vodu,“ dodává.

Inteligence a paměť

Bingo! Pokud jste doufali v pozitivní dopady kávy na mozkovou činnost, dočíst článek až sem se vyplatilo. Podle doktora Baina budete už po 20 minutách od konzumace tohoto nápoje bdělejší a pozornější. To ale není zdaleka všechno: „Nedávná studie prokázala, že káva dokáže zlepšit paměť až na 24 hodin po vypití. Možná se to nezdá moc, ale vzpomínky se většinou vytratí již za několik hodin,“ doplňuje. Celoživotní konzumenti kávy si zase budují štít proti Alzheimerově chorobě. „K jejímu vzniku dochází u pijáků kávy později a v menším procentu než u stejně starých nepijáků kávy,“ potvrzuje docent Kohout.

Káva zlepší paměť až na 24 hodin po konzumaci. Potvrdil to doktor Owen Bain, autor webu o zdraví Gourmet Focus.
JourneywithAlzheimers.blogspot.cz

Energie

Pijete kávu hned po probuzení, abyste byli okamžitě „k použití“? Pak vás možná překvapíme tvrzením, že neděláte dobře. Těsně po rozlepení očí je totiž hladina povzbuzujícího hormonu kortizolu nejvyšší. „Nejlíp uděláte, když první šálek kávy vypijete hodinu poté, co vstanete,“ říká doktor Bain. Jak ale jistě tušíte, kávou spánek nedoženete. Protančenou noc pocítíte už po 3 hodinách od konzumace kávy. „To proto, že kofein v kávě ve skutečnosti nepřidá energii, jen navodí pocit, že se cítíte méně unavení,“ vysvětluje doktor Bain.

Nálada

Podle doktora Baina stimuluje kofein uvolňování dopaminu, který podporuje dobrou náladu. Ta se dostaví hodinu po vypití šálku. Zbystřit by měly hlavně ženy – právě u konzumentek kávy byl zjištěn nižší výskyt depresí. Ale všeho s mírou. Pokud to s tímto nápojem přeženete, namísto optimismu budete čelit úzkosti a neklidu.

Spánek

Káva před spánkem jako záruka probdělé noci? Ano, ale jen když si dáte tři hodiny před ulehnutím minimálně dvojité espreso. „Je nutné si uvědomit, že malé množství kofeinu (20 mg) vede spíše k uklidnění. Kofein v běžné dávce nejlépe působí na mozkové funkce, pokud je organismus dostatečně hydratován a případně má normální hladinu cukru v krvi,“ prozrazuje docent Kohout. „Proto se doporučuje spíše sladká káva, případně káva se sladkým zákuskem.“ 

Chcete, aby váš mozek pracoval na maximum? Dopřejte si ke kávě sladké!
Pictures4ever.eu

Diskuze

Reklama