Toužíte po miminku? Tak pozor na to, co jíte!

11. Srpna 2017
Některé potraviny mohou plodnost zvýšit, ale některé naopak šance na početí snižovat.
Zdroj Pixabay.com
Teoreticky to zní jednoduše: spermie pronikne do vajíčka a nový život je (skoro) na světě. V praxi ale tento proces zdržuje několik faktorů a jedním z nich je i strava. Věděli jste, že až pětina českých párů je neplodných? A že se jejich „stavidla plodnosti“ ne a ne pohnout i kvůli tomu, co jedí?

Upozorňuje na to článek dietoložky a výživové expertky Christy Brissette, který uveřejnil The Washington Post.

„V mé soukromé nutriční praxi se setkávám s více a více klientkami mezi 30 a 50 lety, které se snaží otěhotnět a chtějí se ujistit, že jejich stravovací návyky zvyšují jejich šance na početí a podporují zdravé těhotenství,“ píše v úvodu.

V článku se opírá o přelomovou studii centra Nurses' Health Studies, jež zkoumá rizikové faktory chronických onemocnění u žen.

Jablko plodnosti?
Profimedia.cz

Experti v průběhu 8 let sledovali skoro 18 000 žen při jejich stravovacích návycích. Všechny oslovené ženy spojovalo jedno: touha po miminku.

Závěry jasně ukazují na spojitost mezi plodností a tím, co jíme. Protože účastnice konzumující určitou skladbu potravin snížily riziko ovulační neplodnosti o 66 %. A riziko neplodnosti z jiných důvodů o 27 %!

Zřejmě vás nepřekvapí, že doporučený jídelníček neobsahoval chipsy, doslazované limonády ani polotvary. Tajemstvím vyplývajícím z výzkumu jsou čerstvé a minimálně zpracované potraviny, jako zelenina, ovoce, zrna, fazole, ořechy a plnotučné mléčné produkty.

Nakolik si „vážíte“ své plodnosti?

Početí mnoho z nás připodobňuje k zázraku. Něčemu, co nejde provést stisknutím tlačítka, ale v čem jistě působí i nějaké vyšší síly. A stejně jako není jednoduché stvoření života, neplodnost nevyřeší pouhá konzumace uvedených potravin.

Dost totiž záleží na hmotnosti.

Ženy a muži, jejichž hmotnost se pohybuje v tzv. „zóně plodnosti“, mají větší šance na početí.
Pixabay.com

„Pokud máte podváhu nebo nadváhu, dostat se na zdravou hmotnost bude pro vás jedním z nejdůležitějších kroků pro zvýšení plodnosti,“ potvrzuje dietoložka.

Zdali máte správnou hmotnost a nacházíte-li se v takzvané „zóně plodnosti“, vám napoví kalkulačka BMI.

U žen s nadváhou je také potřeba zvážit tzv. syndrom polycystických ovarií. Obvykle jej potvrdí nepřítomnost menstruace a ovulace či ochlupení na nezvyklých partiích. Podle Brissette jsou kvůli tomuto syndromu neplodné až tři čtvrtiny všech žen s nadváhou! Proto při podezření neotálejte s návštěvou doktora.

I muži mají své (neplodné) dny

Teď už víme, že si k vysněnému miminku můžeme pomoct konkrétní stravou nebo zdravou hmotností. A opět to není tak jednoduché.

Protože pokud dosáhneme ideální váhy špatným způsobem, neplodnost můžeme ještě prohloubit.

I muži mohou zaplakat, pokud včas neupraví svůj jídelníček.
Profimedia.cz

„Důraz na hmotnost neznamená, že je čas prubnout dietu. Nedostatečný přísun jídla (známý jako dieta) negativně ovlivňuje vaší plodnost,“ varuje nutriční poradkyně.

„Dává to smysl z biologické perspektivy: vaše tělo potřebuje vědět, že se může spolehnout na přísun jídla i jeho výživovou hodnotu předtím, než přivede na svět miminko.“

Své tvrzení přitom podkládá studií, podle níž je postupné shazování vhodnější než zásadní škrty v jídelníčku.

A pozor – všechna doporučení cílí i na vás, milí partneři!

Ano, stejně jako my jsou za početí miminka zodpovědní i muži. Nadváha negativně ovlivňuje hladinu testosteronu, počet spermií a motilitu.

Talíř plodnosti“

Brissette ale v článku pracuje zejména se studiemi zaměřenými na ženy. A podle jedné z nich můžeme konzumací zmíněných potravin nejen zlepšit naši plodnost, ale i snížit riziko těhotenské cukrovky!

Fastfoodové hody na plodnosti nepřidají.
Maxpixel.freegreatpicture.com

Ruce pryč ale od snadno vstřebatelných uhlovodanů. Známe je dobře – nachází se v oblíbených potravinách, jako jsou bílý chléb, bílá rýže, brambory, limonády a sladkosti. Ty nám naopak sen o ratolesti mohou zpřetrhat.

„Obraťte se raději k těm hůře vstřebatelným,“ vyzývá Hillary Wright, dietoložka a ředitelka nutričního poradenství Domar Center for Mind/Body Health Hillary Wright, „a konzumujte je častěji během dne v malých porcích.“

„Talíř plodnosti“ by měl podle ní vypadat následovně: půl talíře neškrobové zeleniny, čtvrtina proteinů a druhá čtvrtina uhlovodany bohaté na vlákninu spolu se zdravými tuky.

Neošiďte také mléčnými produkty – plnotučné jsou jasná volba! Jedna nebo dvě porce plnotučného mléčného výrobku denně podporují plodnost.

Zdroj: Christy Brissette / The Washington Post

Diskuze

Reklama