Věděli jste, že éčka jsou i v biopotravinách? Některá jsou ovšem naprosto neškodná

8. Července 2018
Eva Jeřábková
Vždy si tedy pečlivě zkontrolujte, co kupujete, a vyhněte se potravinám s dlouhou trvanlivostí.
Zdroj Pixabay.com
Máte pocit, že vyhnout se „éčkům“ v potravinách je téměř nadlidský úkol? Jsou prostě všude, a dokonce i v potravinách, kde byste je nečekali! Lze se tedy vůbec stravovat zdravě?

Co vlastně „éčka“ umí a proč se do potravin v takovém množství přidávají?

Jedná se o potravinářská aditiva, které umí upravit a zvýraznit chuť jídel a prodloužit jejich trvanlivost. To nezní až tak děsivě. Potraviny s dlouhou trvanlivostí a výraznou chutí i barvou přeci chceme všichni. Ale za jakou cenu! „Éčka“ chemicky upravují potraviny, ty vám pak nedají potřebné živiny a ve větším množství vašemu tělu většina z nich škodí.

 

Pokud vyřadíte škodlivá „éčka“ ze svého jídelníčku, prokazatelně zmizí vaše problémy s astmatickými záchvaty, alergické reakce, průjmy i časté nevolnosti. Navíc jsou „éčka“ spojována s neplodností, špatným vývojem plodu a dokonce rakovinou.

Jestliže jste se rozhodli žít zdravě a jste posedlí nakupováním biopotravin, budete zklamáni. I v těchto potravinách se vyskytují „éčka“.

 

Neztrácejte ale naději, žít se dá zdravě a není to zase taková věda. Chce to číst pořádně složení a nekupovat potraviny s dlouho trvanlivostí. A dalším důležitým faktem je, že ne všechna „éčka“ jsou škodlivá! Některé látky, které jsou pro naše tělo prospěšné, se totiž také značí „éčkem“. Jde především o vitaminy (céčko, beta-karoten, B2, výtažky z řas…). Pokud je ve vašem jídle E140, tedy chlorofyl či chlorofylin, který je přirozenou součástí ovoce a zeleniny, svému tělu naopak jeho konzumací pomáháte.

Proti stárnutí i na bolestivou menstruaci. Posilte zdraví brusinkami! 7 receptů dle zahraničních foodblogerů

Vždy si tedy pečlivě zkontrolujte, co kupujete, a klidně si s sebou na nákup berte lísteček se seznamem zdravých „éček“, ať máte jistotu.

 

Seznam neškodných „éček“:

  • E100 Kurkumin
  • E101 Riboflavin
  • E1105 Lysozym
  • E140 Chlorofyly a chlorofyliny
  • E150 Karamel
  • E160a Karoteny
  • E160a(i) Směs karotenů
  • E160a(ii) Beta-karoten
  • E160c  Paprikový extrakt, Kapsanthin, Kapsorubin
  • E160d Lykopen
  • E161b Lutein
  • E161c Kryptoxantin
  • E162 Betanin
  • E163 Athokyany
  • E164 Šafrán
  • E166 Santalové dřevo
  • E170 Uhličitany vápenaté
  • E243 Nisin
  • E260 Kyselina octová
  • E270 Kyselina mléčná
  • E290 Oxid uhličitý
  • E296 Kyselina jablečná
  • E300 Kyselina L-askorbová
  • E306 Extrakt s vysokým obsahem tokoferolů
  • E314 Guaiac Gum
  • E322 Lecitiny
  • E330 Kyselina citronová
  • E336 Vinany draselné
  • E363 Kyselina jantarová
  • E392  Rozmarýnové extrakty
  • E406 Agar
  • E410 Karubin
  • E412 Guma guar
  • E414 Arabská guma
  • E417 Guma tara
  • E418 Guma gellan
  • E440 Pektiny
  • E460 Celulóza
  • E500 Uhličitany sodné
  • E551 Oxid křemičitý
  • E574 Kyselina glukonová
  • E901 Včelí vosk
  • E941 Dusík
  • E948 Kyslík
  • E957 Thaumatin
  • E960 Steviol-glykosidy

 

"Éčka" tedy nemusí být takovým strašákem, jakým byla dodnes. Důkazem toho je i fakt, že jsou obsažena i v biopotravinách, kde je povoleno používat 36 vybraných přírodních látek, jako je např. kyselina askorbová, kyselina jablečná, vinan draselný a další.

Buďte tedy v klidu, jezte s rozumem a rozvahou a zkuste přemýšlet o tom, které látky vašemu tělu škodí skutečně a kdy jde jen o obchodní tahy.


Diskuze

Reklama