Voda v roli záškodníka: Kolik jí svému tělu denně dopřát a kolik už je moc?

25. Srpna 2018
Lucie Trávníčková
Voda má (i ne)blahodárné účinky.
Zdroj Pixabay.com
Slýcháváte to už od dětství: „Hlavně hodně pij!“ Ale všeho moc škodí a totéž platí i o vodě. Odborníci přišli s novým výzkumem, co se týká pitného režimu. Pokud je venku 35 stupňů a vám se z vedra motá hlava, nikdo vám zakazovat nebude, abyste vypila sklenici vody na ex. Na to, kolik vody by měl dospělý člověk o zdravé hmotnosti vypít, neexistuje jednotný názor. Zkusme se alespoň tedy dopátrat faktorů, podle kterých byste se měla/mohla řídit, abyste se necítila jako křížala, nebo nebyla naopak nasáklá jak houba na nádobí.
Reklama

Mokrá až za ušima
Prvnímu extrému, tedy zavodnění se říká hyperhydratace. Vaše ledviny pojedou na plné otáčky a může dojít až k jejich poruše. Čůrání vám nedopřeje ani klidného spánku, budete se potit, i když nebude (extrémní) vedro, klesne krevní tlak i obsah sodíku v krvi. MuDr. Ondřej Nývl uvádí, že stav hyperhydratace hrozí v tu chvíli, kdy vypijete v krátkém časovém horizontu více než 7 litrů vody.

Podle výzkumu z pennsylvánské univerzity nemá voda vliv ani na ty „oblíbené“ problémy z časopisů. Řadí se mezi ně: snížení bolesti hlavy, zlepšení pleti, zmenšení chuti na jídlo, vylučování toxinů z těla. Doktoři z Pennsylvánie uvádějí, že se jedná o trend ve smyslu: nepotřebujete dělat nic jiného, než vypít spoustu vody. Samotná voda ale na zdravotní či kosmetické problémy není řešením.

Zlozvyky voda nevyplaví
Pokud budete kouřit, nedivte se, že budete mít nečistou pleť. Pokud budete pít hodně kávy, samozřejmě, že budete dehydrovaní. A jestliže vypijete před jídlem litr vody, abyste si „snížila chuť“, akorát vyhodíte oběd a za hodinu ho budete v koši hledat, protože hlad se dostaví tak jako tak.

Více vody také neznamená více vyloučených odpadních látek z vašeho těla. Vaše ledviny přesně vědí, kolik nepořádku musí z vašeho těla dostat, a to také poctivě činí. Pokud jim v tom budete chtít pomoci tak, že je budete každou hodinu proplachovat jako na tobogánu, zaměstnáte akorát souseda od vedle – močový měchýř. Ledviny vyloučí toxiny tak jako tak, nehledě na to, kolik vody jim dopřejete. Jestliže pijete adekvátně, vaše moč by měla mít světle žlutou čirou barvu. Pokud pijete moc, z vašeho těla spolu s odpadem odcházejí i důležité živiny, minerály a stopové látky. To zejména u starších žen může způsobit řídnutí kostí.

Letní osvěžující hit — drink z okurky a melounu!


Sušenka
Trápí vás opačný problém? Pijete extrémně málo a večer, při ulehnutí do postele, si vzpomenete, že jste za celý den vypila akorát tři šálky kávy a vaše jediná voda v puse byla ta při čištění zubů? Něco je špatně. Zapomínáte přes den pít? Moderní doba nám naštěstí nadělila chytré telefony a aplikace všeho druhu. Od „přerušovače“ sezení, přes krokoměry až po vychytávku, která vám připomene, že se máte napít. To, že pijete málo, poznáte celkem snadno. Vaší moči bude poskrovnu a bude tmavě žluté syté barvy, budete trpět na zácpu. Rty a jazyk budou suché, stejně tak vaše pokožka. Nebo večer na rande dostanete škytavku. A to nechcete.

Hodina matematiky
Abychom tedy nelítali z extrému do extrému, jaká je přiměřená dávka tekutin na jeden den? Mohla by pomoci „tekutinová kalkulačka“. Podle ní na zavlažení jednoho kilogramu ve vašem těle potřebujete 25 ml tekutiny. Vytáhněte přístroj ze šuplíku a ideální množství vody pro váš organismus si lehce spočítejte.

A pijte vodu.
Čistou.

Diskuze

Reklama