Gastronomie a psychologie? Když se umí dobře skloubit, obrací peněženky vzhůru nohama. Odhalte tajné triky restaurací

25. Ledna 2018
Redakce Lifee.cz
Jídelní lístek v některých restauracích není jen seznamem jídel a nápojů. Ale nabídka sestavená tak, abyste neváhali dát peníze z ruky.
Zdroj LondonLaunch.com
Obsluha restaurací dělá zpravidla všechno proto, abyste v daném podniku vyprázdnili peněženku. Ale co když nechcete vy? Připomeňte si 3 psychologické triky, kvůli kterým neplánovaně utratíte v podniku víc. Zveřejnil je internetový The Independent s odkazem na fórum Quora.
Reklama

Trik č. 1: Květnaté popisy chodů

Při čtení některých jídelních lístků lehce ztratíte pojem o času. Popisky plné přídavných jmen a metafor jako by mnohdy vypadly z románu. Hosta však umí vtáhnout do říše chutí, barev a vůní – a to je přesně to, o co majitelé usilují. Pokud zákazníka nasytí slovy, vyvolají v něm dojem, že vyšší cena za pokrm je adekvátní, ne-li přívětivá. Host zase bude mít pocit výhry. A to je oč tu běží.

Čím víc slov v popisu pokrmu, tím rychlejší cesta k zákazníkově peněžence.
LondonLaunch.com

Trik č. 2: Nejdražší jídla jako první

Obsluha většinou už na dálku pozná, že si host pročítá jídelní lístek – nejprve je zamračen, poté napětí v obličeji povoluje, až je přemožen úsměvem. Úsměvem na důkaz malého vítězství, které zákazník pocítí při zjištění, že se cena směrem dolů po jídelním lístku neustále snižuje...

Dražší pokrmy však připadají strávníkům chutnější než ta levnější. A to i přesto, že spořádají ten samý chod, jen s různou cenou. Potvrdila to studie vedená kolektivem Food & Brand Lab z Cornellovy univerzity. Návštěvníky bufetu typu all you can eat (sněz všechno, co můžeš) rozdělili vědci do dvou skupin, přičemž jedné servírovali menu za 8 dolarů a druhé za 4 dolary. Skladba jídelníčku přitom zůstala stejná. Ti, kteří odlehčili peněžence víc, snědli jídlo s větší chutí než lidé, kteří ušetřili.

Trik č. 3: Na dobré slovo slyší zákazníků mnoho

Protože se nezřídka ostýchají zeptat se na cenu pokrmu či nápoje, když v menu chybí. Mají totiž pocit, že v očích číšníka budou vypadat lakomě. Jediné, co jim tak zbyde, je dát na číšníkovo doporučení. A to je jeho chvíle vítězství.

Jakmile přebere iniciativu číšník, zvýší se pravděpodobnost, že v podniku utratíte víc. Nebojte se proto vždy zeptat na cenu.
WallpaperScraft.com

Diskuze

Reklama