Jste dlouhodobě nešťastní? A zkoušeli jste „APP“?

11. Října 2017
Zatočte s vleklým problémem jednou provždy.
Zdroj Lenka Malinová
Nakupování, party, utrácení peněz, které nemáme, závidění cizím jejich štěstí. Jíme víc, než bychom měli, nebo naopak hladovíme. To všechno jsou způsoby, kterými se nejeden z nás vypořádává s problémy a které nám pomohou se cítit lépe. To vše ale jen krátkodobě. Jak poznat kdy jde jen o dočasný stav a kdy už na naše problémy nestačíme? A proč vlastně utíkáme před realitou?

Chronický stav, kdy se schováváme před problémy, se během posledních pár let stává velkým tématem. Snad i proto, že to nikdy nebylo snazší než teď, ve 21. století...

Jsme obklopeni technologiemi a máme méně času na pracování s naší myslí a „duchovnem“. Trávení času se sebou samým a svými myšlenkami nás děsí. Ztrácíme schopnost reflektovat o tom, co se během dne událo. Naše mysl nás přestává poslouchat –  a tak řešení svých problémů odkládáme na neurčito.

Pokud jste se někdy setkali s podobnou situací, je čas udělat krok zpět. A znovu se naučit své problémy řešit.

Naštěstí existuje několik tipů, jak to zvládnout:

1. Ujasněte si, CO se děje.

2. Ujasněte si, PROČ se s daným problémem potýkáte.

3. Zjistěte, JAK můžete problému v budoucnu předejít.

Tato metoda patří mezi nástroje RCA, v českém překladu APP (Analýza prvotních příčin). Používá se hlavně v profesní sféře ve velkých podnicích a firmách. Ukázalo se však, že je tato metoda velmi přínosná i pro jednotlivce – nabízí efektivní formu, jak se dostat k příčině našich problémů. A tudíž s nimi jednou provždy zatočit.

Nadměrná konzumace alkoholu či přejídání mohou mít vážnější příčiny než jen požitkářství.
Lenka Malinová

Potýkáte se s něčím, co vysává vaši energii? Máte pesimistický pohled na svět a tušíte, že za tím stojí něco konkrétního? Následující čtyři kroky vám pomůžou váš problém identifikovat... a znovu naleznout vnitřní rovnováhu:

1. Definujte problém

Co je to, co vám bere radost ze života? Máte silné podezření na jednu oblast? Tak vytáhněte oponu a podívejte se na váš problém zpříma.

Možná o něm víte delší dobu a z nějakého důvodu jste ho přehlíželi. Třeba ze studu. Nebo byl natolik choulostivý, že jste ho tajili kvůli obavám z nepochopení okolí, ba výsměchu. Ať už řešíte cokoliv, vězte, že nejste první.

2. Zjistěte, proč vznikl

Vezměme si třeba přejídání. Určitě člověka netrápí od narození. Něco ho tedy muselo spustit. Podobně jako nadměrnou spotřebu alkoholu. Nebo prokrastinaci.

Možná vás někdo počastoval nelichotivou poznámkou mířenou na vaši postavu, načež jste začali držet diety, které ale jen vedly k jo-jo efektu – a tedy přejídání. Možná vás práce stresuje natolik, že už nedokážete odpočívat jinak než za podpory alkoholu. Nebo vás práce nebaví, a tak máte tendenci úkoly odkládat.

Zbavte se břemena, které si s sebou vlečete dlouhé měsíce. A radujte se opět ze života.
Lenka Malinová

3. Zhodnoťte jeho rozsah

Jak dlouho o daném problému víte? A jak se projevuje navenek?

Buďte upřímní a jděte ke kořenům. Zkuste si vybavit, kdy se daný problém objevil. Čím déle trvá, tím jeho závažnost stoupá – a s ní i urgence jej řešit.

Ovšem není řešení jako řešení. Jak se s problémem perete vy?

Někdy se může nízké sebevědomí projevovat enormní závistí. A problémy v rodině alkoholem – je rychlou záplatou, protože dovoluje zapomenout. Kvůli snadnému sklouznutí k závislosti je ale nakonec jedním z nejhorších řešení.

4. Zkuste najít řešení a uvést ho do praxe

Jak budete řešení problému provádět v praxi? A jak mu v budoucnu můžete předejít?

V prvé řadě se zaměřte na řešení jádra problému, ne jeho projevů. Docházení na protialkoholickou terapii nemůže být účinné, pokud nevyřešíte to, proč jste pít začali. Podobně jako návštěva výživového poradce a změna jídelníčku nemusí fungovat dlouhodobě, pokud se přejídáte ze stresu v práci, který necháváte plavat.

Máte pocit, že na problém nestačíte sami? Pak na nic nečekejte a domluvte si schůzku s odborníkem. Má za sebou řadu podobných, úspěšně vyřešených případů. Díky tomu vám může nabídnout tu nejlepší pomoc.

Výše zmíněné příklady jsou jen ukázkou toho, jak prospěšná může tato metoda být. Analýzu prvotních příčin ale můžete aplikovat na kterýkoliv problém, se kterým se zrovna potýkáte. Nejenže vám pomůže lépe poznat sebe sama, ale dojdete i k většímu klidu a vyrovnanosti. A dobrému pocitu, že si nenecháváte svůj život protéct mezi prsty.

Autoři článku: Lenka Malinová, Andrea Vránová

Diskuze

Reklama