Kolik času Češi potřebují k rozhodnutí pro nákup nového vozu?

7. února 2019 Lucie Trávníčková
Pixabay
Pixabay

87 % Čechů využije podle studie Kantar TNS „Gearshift 2018” při rozhodování o koupi nového auta internetový vyhledávač. Osobní návštěvu prodejce volí méně než polovina z nich. Roste také význam online videa. 7 z 10 Čechů ho označilo jako jeden ze zdrojů informací při nákupu vozidla a 75 % uživatelů podnikne po zhlédnutí online videa kroky směřující k nákupu vozu.

Při nákupu automobilů získávají Češi nejvíce informací online. Podle posledních dat při něm využilo 87 % alespoň jednou internetový vyhledávač, 73 % navštívilo stránky značky a 70 % zhlédlo online video. Pouze necelá polovina se rozhodla osobně navštívit prodejce a méně než třetina požádala o testovací jízdu. Televizní reklamu jako zdroj informací uvedlo pouze 11 %.

Roste také význam online videa. 3 ze 4 uživatelů podniknou po zhlédnutí online videa kroky směřující k nákupu vozu. Nejčastěji lidé žádají o cenovou nabídku nebo navštíví web prodejce, přičemž v obou případech se jedná o 43 % z dotazovaných. 28 % Čechů přiměje zhlédnutí videa použít konfigurátor, 27 % zažádá o testovací jízdu a 22 % vyhledá prodejce.

„Význam online médií každým rokem roste, což dokládá i vývoj v autoprůmyslu. Díky internetu se člověk po pár kliknutích dostane k recenzím řidičů, předváděcím videím a online srovnávačům a konfigurátorům, které nesmírně šetří čas a poskytují více zdrojů informací. Když se poté potenciální zákazník rozhodne osobně navštívit prodejce, už má většinou konkrétní představu, jaký typ auta by si chtěl prohlédnout,“ říká Ivana Giardi, manažerka pro vztahy s agenturami, Google.

„Zájemce o nový vůz přichází v dnešní době do showroomu až kvůli dokončení nákupního procesu, nikoliv aby vybíral nebo testoval konkrétní model. Veškeré informace o voze chce zákazník najít online v co nejpřijatelnější formě. Kvalitní video obsah a komplexní online nabídka, včetně financování, on-demand služeb apod., budou hrát v budoucnu stále větší roli. Nebude trvat dlouho a čeští zákazníci budou moci realizovat online celý proces nákupu nového vozu,“ dodává Jakub Bouda, Koordinátor marketingu a PR, Volkswagen.

„Škoda Auto dlouhodobě sleduje chování zákazníků v průběhu nákupního procesu. Zákazníkova cesta již není přímočará a jednotná. Zákazníci mají různé potřeby a informace, zvláště v digitálním prostoru, jsou čím dál dostupnější. Již nyní dokážeme prodat automobil i přes internet, ale na druhou stranu jsme přesvědčeni, že návštěva u autorizovaného obchodníka a vztah mezi ním a zákazníkem ještě dlouho zůstane důležitým pilířem úspěchu značky v ČR,“ uzavírá Petr Janeba, vedoucí marketingu Škoda Auto ČR.

Zkracování nákupního procesu potvrzují i data z citovaného výzkumu. Podle nich se téměř 6 z 10 zákazníků (59 %), kteří koupili nové auto, rozhodli o nákupu za méně než 2 měsíce.