Týden do Vánoc: Nervy pracují, napětí roste! Naučte se svůj stres ovládat

17. Prosince 2018
Redakce Lifee.cz
Stresy z Vánoc mohou vést až k hádkám.
Zdroj Pinterest.com
Témata: stres , Vánoce , přípravy , shon , nemoc , zdraví
Není stres jako stres. Že si ten pozitivní neumíte představit? Jak vůbec stres vzniká? Jak ho včas odhalit a zbavit se ho? A naopak, jak ten pozitivní využít ku prospěchu?

Jak zjistíme, že prožíváme stres?

Typické znaky stresu zasahují snad všechny části těla. Jestliže si nedáme pozor a stresu se dříve bezpečně nevyvarujeme, může nás zaplavit celkem hezká kopa neduhů. Od chronické bolesti hlavy přes žaludeční nevolnost a obecně problémy se zažíváním, přejídání nebo naopak nechutenství až po bušení srdce, dýchací nebo kožní problémy. Můžeme na sobě zpozorovat nespavost, chronickou únavu, zapomnětlivost, neschopnost se soustředit, roztržitost, přemrštěné reakce. To vše je znakem, že potřebujeme něco změnit, ať už zvenčí, nebo zevnitř.

Proč vzniká stres?

Ke stresu je naše tělo prostě biologicky uzpůsobeno. Stejně jako jeskynní muž i my jsme připraveni reagovat při střetu s ohrožením dvěma způsoby – bojem nebo útěkem. V jisté chvíli se podvědomě připravujeme na obě alternativy a stoupá v nás hladina adrenalinu a hormonu epinefrinu. Svaly se napnou, pulz zrychlí, krevní tlak se zvýší a trávení zpomalí, začínáme mít rychlejší dech. Jinými slovy, organismus je v tu chvíli plně připraven k akci. 

V dnešním světě každá nepříjemná situace, každá hádka, každá obava nebo pochybnost aktivují tento „mechanismus boje a útěku“. Na rozdíl od jeskynního muže ovšem my často nemůžeme reagovat fyzickou aktivitou a nával takovéhoto napětí spotřebovat. Častokrát jediné, co můžeme udělat, je o věcech přemýšlet nebo se je snažit vyřešit. 

Studentské strachy lze odbourat, tvrdí psycholog. Jak prezentovat před lidmi bez stresu?

Jak zatočit se stresem?

Je vhodné si uvědomit, že stres je obvykle důsledkem něčeho, co se děje v naší hlavě. Ne toho, co potkalo naši tělesnou schránku. Často nejrychlejší cestou k překonání stresu není změna okolností, ale přehodnocení přístupu k nim. Ať se už jedná o jakékoliv situace. Změna postoje je obvykle nejdůležitější a nejrychlejší řešení.

Zacházejte správně s okolnostmi – naložte si jen tolik práce a povinností, kolik skutečně zvládnete; jestli to závisí na jiné osobě (nadřízený apod.), dělejte, co je ve vašich možnostech, ale dopřejte si také oddych a čas na vlastní záliby. I na 80 % splněný „plán“ je dobře odvedená práce. Věci nemusí být dokonalé.

Zkuste se zamyslet nad tím, co u vás samotných stres nebo nepříjemné prožitky vyvolává (nadměrné a nesplněné ambice, lhůty, strach, nedůvěra ve vlastní schopnosti, pocity viny apod.)

Změňte situace, jež jsou pro vás stresující – snažte se jim předcházet. Když už k nim dojde, řešte je s chladnou hlavou. Emoce jako vztek, hněv, strach a obavy nám často zamlží zrak a my pak nejsme schopni vidět možná řešení naší situace.

Dopřejte si čas od času ticho a pohodlí. Nepřehánějte to se stimulanty (nápoje a přípravky obsahující kofein jako káva, čaj, maté, přípravky s guaranou). Ty více aktivují naši nervovou soustavu, což nám při zachování vnitřního klidu v rušných situacích vůbec nepomůže.

Věnujte se nějaké fyzické aktivitě (sportu, józe, tai-či), jež vám pomůže odbourat nepříjemné stresory z vašeho těla. Přinese vám to novou psychickou energii a klid.

Nezapomeňte na výbornou pomůcku, jak předcházet stresu a stávat se odolnějším vůči vnějším situacím – relaxační techniky a meditace.

Diskuze

Reklama