Co je za námi, když fotíme? Tito Slováci pořizují originální snímky z cest. Psal o nich i The Guardian

Na pláži Tamarama v Sydney.
Zdroj: Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

Co se děje za námi, když něco fotíme? Většina lidí by nejspíš jen pokrčila rameny. Dvě výjimky by tu ale byly. Pochází ze Slovenska a se svým projektem „Lens Between Us“ („Objektivy mezi námi“) už stihly nasbírat přes 50 000 příznivců. Žužu Gálová a Peter Sedláčik se objevili i na prestižním Guardianu nebo v italské mutaci časopisu Vanity Fair.

Barbara Lorenzová
Barbara Lorenzová 10. 02. 2018 20:46

„Nápad se zrodil, když jsme jeli na naši první dovolenou do Portugalska. Měli jsme oba s sebou fotoaparát a skončili jsme čelem k sobě,“ řekla Gálová, která fotí na Nikon, deníku Guardian. „Nejdřív jsme jenom tak blbli, ale brzy jsme zjistili, že máme nějaké fotky, a začali jsme je dávat k sobě.“

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

Většinu fotografií pořídil mladý pár v Austrálii. Sem se přistěhoval ze Slovenska, kde Gálová i Sedláčik pracovali pro stejnou reklamní agenturu. Vycestovat se rozhodli kvůli touze změnit prostředí a zemi.

A protože oba milují fotografii i cestování, projekt „Lens Between Us“ vznikl přirozeně. „[Focení] je vždycky organické. Nepřipravujeme se v předstihu, děláme to pokaždé za pochodu,“ vysvětlil Sedláčik, který používá zařízení od firmy Canon.

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

„Když se pokouším dát fotky k sobě, někdy nefungují – barva, tón, kompozice a hladkost. Ale když fotíme, nezůstáváme moc dlouho na místě, jen si řekneme: ,Máš zamířeno? Vyfotil jsi mě? OK, tak pokračujeme‘.“

Kdo sleduje jejich práci od začátku, mohl zaznamenat vývoj tvorby. Zatímco se dvojice dříve zvěčňovala ze stejné perspektivy i vzdálenosti, takže výsledné dvě fotografie byly podobné, dnes si více hraje se zmíněnými prvky.

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

„Když oba dofotíme, nezávisle na sobě skončíme s podobnými fotografiemi. Nechci tím říct, že je nuda mít jen jednu [perspektivu], ale… užívání diptychů nám dává více možností a kreativity,“ řekla Gálová.

„Třeba jsme jeli před svítáním k Uluru a měli před sebou ten nádherný výhled, ale co lidé nevidí, je, že jste namačkaní mezi turisty… Takže ten diptych ukazuje krásu, ale i realitu kolem nás,“ doplnila.

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

Nápadité fotografie nezůstaly dlouho bez odezvy. Objevily se na stránkách prestižních časopisů i na nejčtenějších webech. Na sociálních sítích Tumblr s Instagram je sleduje přes 50 000 nadšenců. A před dvěma týdny bylo jejich dílo vystaveno na pojízdném kontejneru na pláži Bondi v Sydney.

„Pro nás je to vždycky diář, to, co cítíme během cest,“ upřesnila Gálová. „Za každou fotografií stojí příběh.“

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

„Někteří z našich přátel říkají [že jim přijde], že cestují s námi. Založili jsme skupinu na Facebooku, pak jsme [fotky] umístili na Tumblr a Instagram a pomalu rostli a lidé nám začali psát. Opravdu jsme to nečekali. Zjistili jsme, že další páry začali používat tento formát a hashtag #lensbetweenus.“

Guardian přirovnal jejich práci k dílu proslulé Barbary Probst. Ovšem na jejich „zrcadlové“ snímky se lze dívat i z pohledu romantického vztahu, který mezi nimi přetrvává. Jak oba zdůrazňují, zůstávají středy svých zájmů, ať už jsou kdekoliv na světě.

„S diptychy můžeme být spolu, i když nestojíme nedle sebe.“

Navštivte web těchto talentovaných Slováků a sledujte je na Facebooku, Instagramu nebo Tumblr!

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

Žužu Gálová / Peter Sedláčik / TheGuardian.com

 

Český Ken Robert Paulat: Syna Andrease mi porodila náhradní matka, čekal jsem rok na dárkyni vajíčka

Český Ken Robert Paulat: Syna Andrease mi porodila náhradní matka, čekal jsem rok na dárkyni vajíčka

Související články

Další články