Legendární pilot a průkopník českého letectví Jan Kašpar. V tento den před 107 lety uskutečnil svůj první slavný let

Jan Kašpar byl velkým průkopníkem letectví a aviatiky v Čechách
Zdroj: pixabay

Když lidé pokořili zem a stvořili automobil, chtěli ještě dál. Snili o létání. Jan Kašpar byl vůbec prvním Čechem, který dokázal sestrojit první letadlo a 13. 5. 1911 s ním vzlétnout do oblak.

Pavel Dvořák
Pavel Dvořák 13. 05. 2018 09:13

Narodil se 20. května 1883 a o techniku se zajímal už odmala. Vystudoval C. a k. českou vysokou školu technickou a po složení státnic odešel do Německa dočasně pracovat do nově vznikající automobilky Basse & Selve. V Německu poprvé spatřil letadlo. V té době sice ještě jako letadlo nijak nevypadalo. Byl to velice lehoučký a chatrný stroj. V té době lidstvo začalo dobývat oblohu a mnoho pokusů o let skončilo katastrofou. Letadla sice už létala, ale bylo jich velice málo. V Čechách neznal letadlo skoro nikdo. První letadla Jana Kašpara uchvátila, a tak se začal zajímat o letectví více.

Zpátky do Čech

Když se po letech vrátil zpět do vlasti, nastoupil do Mladé Boleslavi do automobilky Laurin & Klement. Dlouho tam ale nevydržel. Letectví ho lákalo více než auta. Vydal se tedy do Pardubic za svým bratrancem Evženem Čihákem. Byl odhodlaný sestrojit vlastní letadlo, které poletí.

První pokusy

Nejprve se mu podařilo sestavit jednoplošník podle vzoru francouzského konstruktéra Lathama. Letadlo se bohužel nedokázalo odlepit od země. V té době se k němu dostala událost, že jiný Francouz, Louis Blériot, přeletěl Lamanšský průliv. To ho neuvěřitelně nakoplo a znovu a s vervou se dal do dalších pokusů. Sestrojil i vlastní letecký motor a celé letadlo přestavěl.

Poprvé dokázal na malou chvilku vzlétnout 16. dubna 1910. Ve výšce 25 metrů dokázal uletět asi dva kilometry.

Druhý jeho let byl delší. Stalo se tak 30. dubna 1911. Let trval 23 minut a Kašpar se svým letadlem dokázal vyletět do výšky 400 metrů. V ten den byl na palubě letadla i historicky první cestující. Byl jím jeho bratranec Evžen Čihák.

Slavný let

13. května 1911 byl den opravdu zlomový. Jan Kašpar jako první Čech s ručně sestrojeným letadlem a motorem absolvoval let z Pardubic do Velké Chuchle, kde přistál na dostihovém závodišti. Urazil 121 km a letěl 92 minut ve výšce 800 metrů. Byl to opravdu velký den, o kterém se psalo snad ve všech novinách a médiích. Kašpara let neuvěřitelně proslavil. Svůj slavný letoun daroval Kašpar roku 1913 Technickému muzeu v Praze, ale létat nepřestal. I když se při jednom ze svých dalších letů zřítil a ošklivě se zranil, letectví propagoval dál. Založil leteckou školu a dal se na výcvik pilotů a dál zdokonaloval a zlepšoval letadla.

I když byl po profesní stránce velice úspěšný a s letectvím se mu dařilo, zemřel v chudobě. Trpěl těžkou duševní nemocí a depresemi. 2. března 1927 spáchal sebevraždu.

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Dcera Michaely Gemrotové prodělala před narozením krvácení do mozku: Prognóza byla hrozná, ale dělá obrovské pokroky

Související články

Další články