Škodí mobilní telefony našemu zdraví? Vědci stále nemají jasnou odpověď

O mobilech se říká, že našemu zdraví škodí. Jestli to tak opravdu je, vědci netuší
Zdroj: pixabay
Už od narození vystavovali vědci myšky zářeníMobil používáme denně, ale je pro náš organismus vůbec dobrý?Vědci na výzkumu pracovali dva rokyNa výsledku se zatím nedomluvili+ 1 fotka

Už jste někdy od někoho slyšeli že byste neměli spát s mobilem pod polštářem, protože signál, který mobil vysílá, nepřeje vašemu zdraví? Prozatím můžete být klidní. Výzkum, který provedli američtí vědci zatím žádnou škodlivost mobilních telefonů neprokázal.

Redaktor
Redaktor 14. 05. 2018 16:05

Otázku, zdali mobilní telefony opravdu škodí zdraví si lidé kladou od dob, co mobil vynalezli. Jisté je to, že mobilní telefon vysílá stejné druhy záření, jako například mikrovlnná trouba, u které se škodlivost pro člověka také prozatím neprokázala.

Výzkum na myších

Vědci svůj výzkum vedli dva roky a škodlivost záření zkoušeli na myších. Myšky se mohly volně pohybovat v komorách, kde byly vystaveny zhruba stejné radiaci, jako člověk používající mobilní telefon. Záření se pohybovalo od 1,2 wattu do 10 wattů na kilogram. Myšky byly ozařovány už od narození 9 hodin denně po dobu dvou let. To je mnohem více ozařování, než jakému je vystaven člověk.

A výsledek?

Zajímavým zjištěním byla například nižší porodní hmotnost u narozených myšek a mírně zvýšené riziko nádorů u samců. Dále poškození DNA, náchylnost k srdečním chorobám a nádorům prostaty. Zajímavé ale bylo také zjištění, že samci krys a myší žili déle a vykazovali méně jaterních onemocnění spojených s věkem než samci, kteří radiaci vystaveni nebyli.

Vědci se v závěru studie neshodli

Studie rozdělila vědce na dva tábory a zatím se nejsou schopni domluvit. Zastánci teorie o škodlivosti mobilních telefonů jásají a říkají, že toto je jasný důkaz škodlivosti záření, které mobilní telefony vydávají. Druhý tábor vědců je o něco skeptičtější a říká, že problémy, kterými myšky trpěly, absolutně nemusí nutně souviset s radiací, která na ně byla vysílána. Jak to tedy opravdu je? Na to si budeme muset asi ještě pár let počkat. Snad se pánové domluví.