Reklama

Toužíte napsat knihu a stát se spisovatelem? Poradíme vám jak na to

31. Března 2018
Lenka Šebestová
Napsat knihu je vlastně to nejlehčí. Horor přijde, když ji budete chtít opravdu vydat
Zdroj zdroj: pixabay
Spousta lidí, kteří mají opravdu bujnou fantazii, touží vydat svou knihu. Bohužel ji vydá asi tak jedno procento těch všech, kteří se rozhodnou psát. Jak tedy napsat dobrou knihu? Jak ji vydat? A čeho se nejvíce obávat?
Reklama

Máte vymyšlený super příběh, o kterém si myslíte, že by čtenáře zaujal a milujete knihy? Tak hurá do toho. Sedněte si, otevřete počítač, uvařte si třeba kafe a hurá do psaní. Čím začít? Mnohé to překvapí, ale samotnou knihou určitě ne.

Vše si rozepište

Nejdříve si musíte ujasnit, co chcete psát. Jestli to bude nějaká velká love story, napínavý thriller, děsivý horor nebo něco veselého.

Potom si stanovte, jaký literární žánr chcete psát. Protože to je velice důležité. Literárních žánrů je hned několik. Existují pohádky, romaneta, povídky, novely, romány, eposy, bajky atd. atd. Vám, jako obyčejným začínajícím spisovatelům, postačí pouze tři literární žánry. Román, novela a povídka. Jaký je mezi nimi rozdíl a pro co se rozhodnout?

Povídka: Povídka je krátký příběh, který může být rozepsán od jedné do šesti stran (může být i více). Nemá složitý příběh a má málo hlavních postav. Povídka je časově nejméně náročná. Abyste vydali například sbírku povídek, musíte mít v hlavě vymyšlených příběhů trochu víc.

Román: Román je rozsáhlé dílo se složitým dějem a velkým množstvím postav. Většinou nemá jen jednu příběhovou linii. Je velice dlouhý a může být rozepsán nad 800 stran.

Novela: Novela je něco mezi povídkou a románem. Má jednoduchý příběh s jednou příběhovou linií, méně postav, ale je delší než povídka. Většinou tak kolem 300 stran.

Jestli teprve začínáte psát, raději se do románu nepouštějte. Zkuste nejdříve novelu. Plno autorů totiž ztroskotá na tom, že zamýšlí psát román, ale vydavatelství jim knihu nevezme, protože je zkrátka příliš krátká. Povídka je sice kraťounká, ale je těžké na pár stránek detailně vyprávět příběh. Aby to nepřipomínalo právě novelu.

Důležité je rozepsat si postavy. Jméno, věk, charakteristiku, vlastnosti.

Když máte příběh vymyšlený, napište si ho stroze a v bodech. Přijdete na fůru nových nápadů a váš příběh dostane ,,tvar.“ Uvidíte, jak vypadá, a jak vše do sebe zapadá. Potom jej rozdělte na kapitoly. Vyhnete se tak tvůrčímu bloku, kdy nebudete vědět jak dál.

Top 10 nejkrásnějších citátů Jana Wericha

A jde se na to

Jestli jste si udělali kostru příběhu, můžete začít tvořit. Obecně platí, že začátek je nejhorší. Asi chvilku budete nevěřícně koukat na prázdný word, ale nebojte. Přijde to samo. Zvažte, v jaké osobě chcete svůj příběh psát. V Ich (viděl jsem veliký sloup, a pomyslel jsem si), nebo v Er (Pavel uviděl velký sloup a okamžitě si pomyslel…). Jestli se rozhodnete psát v Ich formě, (hlavní postava vypráví svůj příběh), pamatujte, že můžete prozradit jen to, co sama postava ví. Er forma, je vševědoucí vypravěč, který ví jednoduše vše, a tak nejste limitovaní.

Pište odstavce. Hodně, hodně odstavců a krátké a jednoduché věty.

Když je dospáno

Když máte knihu napsanou, začne ta nejobtížnější fáze vůbec. Sežeňte si korektora, který je vám ochoten knihu opravit. Nejde totiž jen o y a i, ale o celkové skladby vět, překlepy apod. Možná česky umíte skvěle, ale nechte to raději ještě projet profesionálem. Sežeňte si grafika na obálku knihy.  Protože nejste ani Rowlingová, ani King a dokonce ani Viewegh, nakladatelství se o vás zrovna prát nebudou.  Nezbyde vám tedy nic jiného, než trpělivě nakladatelství obepisovat a doufat, že si z vaší prvotiny přečtou alespoň pár stránek. Spousta nakladatelství se neozve vůbec, spousta vám napíše, že nemá zájem, a pár jich napíše, že vám ji milerádo vydá, když si za to zaplatíte. Jestliže nechcete knihu vydat na vlastní náklady, zkoušejte to dál a dál. Třeba nějaké nakladatelství zaujmete.

Krásná Hana Vítová. Neunesla smrt své dcery a spáchala sebevraždu

ISBN a EAN

Každá vydaná kniha musí mít přiděleno ISBN. Jedná se o mezinárodní číselný kód, který vám přidělí národní knihovna. Pozor na EAN. Bez toho vám knihu žádné knihkupectví nepřijme.

Propagace

Kniha je vydána, ale tím to opět nekončí. Čtenáři se o vaší knize také musí dozvědět. Vaše ,,knižní dítě“ musí mít také nějakou reklamu. Nakladatelství nemají na propagaci knihy náladu a ani peníze. Musíte tedy opět sami. Hoďte svou knihu na facebook a udělejte ji pár reklam.

Začínající spisovatel to opravdu nemá jednoduché. Když ale vydržíte, není krásnějšího pocitu, než když svou prvotinu, u které jste strávili x tisíců hodin času a nervů, poprvé uvidíte na pultech knihkupectví.

 

Diskuze

Reklama