Proč si dát měsíční detox od cukru: Rychle shozená kila, jasnější oči a pleť, říká dietetička

1. června 2019
Pxhere.com
Pxhere.com

Zhubnete rychle, prozáří se vám oči a pleť a budete mít energie na rozdávání. To slibuje nejnovější dietní trend – měsíční detox od všech přidaných cukrů. I když použití slova „dietní“ není moc na místě. Tato úprava jídelníčku není o hladovění ani jo-jo efektu a dokonce ji podporují i odborníci na výživu. A navíc, není lepší čas na hubnutí než právě teď. Do léta se dají ještě stihnout zázraky.

Na začátek ale vysvětlení pojmů: přidané cukry jsou všechny, které se v jídle a nápojích nevyskytují přirozeně. Někdo je tedy dosladil. Cukr v ovoci tak do této kategorie nespadá.

Všechen ostatní ano. A s jeho vyloučením se můžete těšit něčemu, co podle slov registrované nutriční expertky a spoluautorky Brooke Alpert připomíná znovuzrození.

„Cukr vás dělá tlustými, zlými a starými,“ nemaže se s terminologií. „V posledních několika letech jsme zjistili, že je to cukr, který může za naši nadváhu. Je to rovněž hlavní příčina srdečních onemocnění, negativně působí na pleť a vede k předčasnému stárnutí,“ řekla CNN.

Pixabay.com

Konzumace cukru by snad nebyla tak ožehavým tématem, kdyby poměrná část populace nebyla na cukru závislá. Ano, na cukru si můžete vypěstovat závislost, jejíž abstinenční příznaky nemají daleko k těm, které zažívá drogový závislák.

Podle Roberta Lustiga, profesora pediatrie a člena Healthy Policy Studies na Kalifornské univerzitě, se s ní pere celá desetina populace obyvatel USA.

Největší pasti se přitom schovávají tam, kde bychom to nečekali – tedy nejen v očividných zdrojích přidaných cukrů, jako jsou čokoládové tyčinky nebo zmrzliny, ale třeba i v dresinku, pečivu nebo rajčatové omáčce.

Když se vám ale podaří odstřihnout od těchto nenápadných škůdců, vyzrajete. Vyzrajete na nadváhu či obezitu, strhanou a našedlou pleť, náladovost, srdeční problémy i únavu, slibují odborníci.

Maxpixel.freegreatpicture.com

„Testovali jsme přes 80 lidí z celé země a shodili mezi 2 až 10 kily během 31 dnů v závislosti na jejich váze nebo závislosti na cukru,“ uvedla nutriční poradkyně. „Mnoho z nich si také všimlo značného úbytku váhy ve středních partií. Pásky se povolily!“

Účastníci prý zaznamenali i jasnější oči, čistší pokožku a zesvětlení kruhů pod očima. Vrátila se jim energie a emocionální stabilita.

Ještě než se vrhnete do instrukcí, jak správně a zdravě 30denním detoxem projít, zvažte svůj zdravotní stav a třeba se i poraďte se svým lékařem. Tento zásah do jídelníčku nemusí udělat dobře diabetikům, vrcholových sportovcům a lidem, kteří berou léky na kontrolu hladiny krevního cukru. Nevhodný je rovněž pro těhotné ženy.

Pixabay.com

Se zhoršením kondice se ale můžete setkat i tehdy, pokud nespadáte do výše zmíněných skupin. Během prvních dnů se někdy dostaví malátnost, únava i zastřená mysl. Děti pak mohou trápit úzkosti a podrážděnost. Podle nutričních poradců by se to ale mělo po pár dnech srovnat.

„Pokud se cítíte špatně, přestaňte a dejte si kousek ovoce. Ale pokud dokážete vydržet a budete se hodně zavlažovat, můžete skutečně porazit začarovaný kruh závislosti na cukru,“ upozorňuje odbornice.

Nezbytná je i podpora těch, které máte kolem sebe. „Měla by se do toho pustit celá rodina,“ odhaluje profesor Lustig klíč k úspěchu.

Cítíte se na to? Tak si pojďme projít správné zásady stravování při 30denním „cukrovém“ detoxu!

Co jíst a pít během 30denní očistné kúry

Pixabay.com

Den 1.–3.:

První dny jsou nejnáročnější, protože nejsou povoleny žádné (ani přírodní) cukry. Myslíte si, že tento radikální zásah nebude fungovat? Dietetička Brooke Alpert nesouhlasí. „Střídmost nefunguje, je to jako kdybyste chtěli po alkoholikovi, aby vypil jen dvě piva.“

Odstřihnete-li se od cukru, už během prvních dnů se vám projasní chuťový smysl. Znovu si pochutnáte na cukru v ovoci, zelenině a mléčných výrobcích.

Co tedy jíst? Proteiny, neškrobovitou zeleninu a zdravé tuky. Tabu je pro vás ovoce, škrobovitá zelenina (kukuřice, hrášek, sladké brambory, máslová dýně…), mléčné výrobky, zrna, alkohol a umělá sladidla.

Snídaně pak může sestávat ze tří vajec připravených na jakýkoliv způsob. Oběd z cca 170 g drůbežího masa, ryb nebo tofu a zeleného salátu. A večeře je v podstatě větší verzí oběda. Můžete si k masu dát zeleninu vařenou v páře, jako např. brokolici, kapustu a špenát. Ke svačině 30 g oříšků a pokrájenou papriku s hummusem. K osvěžení vodu, neslazený čaj a povolená je i černá káva.

Pixabay.com

Den 4.–7.:

Můžete každý den přidat jedno jablko, sladší zeleninu (mrkev, hrách setý cukrový), denní porci krekrů s vysokým obsahem vlákniny a jeden mléčný výrobek. Zvolte plnotučný (!) a neslazený jogurt nebo sýr. Osvěžit se můžete jednou sklenkou červeného vína denně.

Po prvních dnech detoxu prý jablko chutná jako bonbon a cibule či mandle vám znovu budou připadat sladké.

2. týden

Jídelníček si můžete zpestřit borůvkami, extra porcí mléčných produktů a škrobovitou zeleninou (např. sladkými bramborami a zimními dýněmi).

3. týden

Zahrňte zrna (ječmen, quinoa a ovesná kaše) i další ovoce (hroznové víno či mandarinky). Dopřát si můžete extra sklenici vína a 30 g tmavé čokolády denně.

4. týden

Ve čtvrtém týdnu už to bolet nebude. Přichází totiž čas, kdy si bez pocitů provinilosti můžete pochutnat na chlebu. Přesněji na dvou porcích škrobu denně. Kromě pečiva to může být rýže anebo další porce krekrů. S pěti povolenými sklenkami červeného zvládnete tento týden s úsměvem.

2. měsíc

Nemáte prakticky žádná omezení (kromě dodržování nějaké míry, samozřejmě). Můžete si dovolit příležitostný koláč nebo zmrzlinu. „Protože je návykové chování totam, tím, že si dáte zmrzlinu jednou nebo dvakrát, se nevrátíte zpátky na začátek,“ vysvětluje dietetička. Do svého jídelníčku můžete nyní přidat libovolné ovoce.

***

Zdroj: CNN