Neodrovnejte si klouby! I s nadváhou se dá sportovat zdravě, říkají sportovní fyzioterapeuti

11. května 2019
fyziokliniky.cz
fyziokliniky.cz

Nadváha či obezita je častou „výmluvou“ mnoha lidí k tomu, aby se nehýbali. A přitom sport by měl být společně se správnou životosprávou hlavní součástí zdravého životního stylu těch, kteří s kilogramy navíc bojují. Důležité je ale umět volit vhodnou aktivitu i provedení, abychom si příliš nezatěžovali klouby či dýchací aparát. Jak na to jsme se zeptali odborníků na slovo vzatých.

Pokud chtějí lidé s nadváhou bojovat proti kilům navíc a zároveň si zlepšit celkové zdraví, tak by se měli nejdříve zaměřit na svůj jídelníček a k tomu se začít zároveň přiměřeně hýbat. Nejlepší je volit takový pohyb, který baví a přináší potěšení z postupného zlepšování. Rozhodně není dobré rovnou začínat s náročným sportem, po kterém se budou cítit frustrovaní, že jim aktivita nejde.

Jděte na to pozvolna

Kdy poznáme nadváhu? „Při posuzování nadváhy je dobré si spočítat osobní Body Mass Index. Na internetu je zdarma k dispozici mnoho BMI kalkulaček. Obecně se dá ale říci, že nadváha je to, když člověk má k jejímu ‚pocitu‘ objektivní důvody – například si nemůže zavázat tkaničky, každý rok musí kupovat nové oblečení, protože to staré je najednou malé…,“ říká s mírnou nadsázkou fyzioterapeut Mgr. Petr Hafič z McKenzie Kliniky a dodává: „Lidé s kily navíc by si při sportu měli dávat pozor na kardiovaskulární systém, který se musí vyrovnávat s vyšší zátěží, když se člověk pohybuje s nadměrnými kily. Ve velké zátěži jsou samozřejmě i klouby dolních končetin, jako jsou kyčle a kolena.“

Je proto vždy důležité u jakéhokoliv sportu si přidávat zatížení postupně a přirozeně tak tělo adaptovat na fyzický výkon a růst kondice. „Na začátek, je ideální si nejprve určit sportovní cíle, které lidé s nadváhou chtějí dosáhnout. Jestli se vrátí k tenisu, ujedou na kole 50 km nebo budou aktivněji plavat… Podle toho našim pacientům dáme přiměřenou zátěž a odhadneme tak i povahu člověka, který chce změnit svoji váhu. Vždy je ale dobré se před výběrem sportu poradit s odborníky a zajít si i na prohlídku ke svému lékaři, který udělá celkové zdravotní vyšetření. Z toho pak může zkušený fyzioterapeut vycházet při stavbě tréninku,“ říká PhDr. Kryštof Kuba.

Indiánský běh a cyklo trenažér

Mnoho lidí trpících nadváhou se obává začít běhat, protože si nechtějí ničit své klouby. Ale i běh se dá zdravě zvládnout s kily navíc. Základní výbavou by měly být kvalitní boty, které dobře odpruží nárazy, a tím více ochrání tvrdé dopady na klouby. Ideální je běžecký trénink začít nejprve svižnou chůzí, poté do chůze zapojit i úseky běhu (tzv. indiánský běh). Za chvilku se poměr chůze a běhu přirozeně vymění a člověk najednou zjistí, že více běhá než chodí.
Dobrou volbou je například i kolo. Zde je ideální začít za pomoci cyklo trenažérů, kde lze postupně měnit zátěže a trénovat tak kardiovaskulární systém. A až postupem času vyjet do terénu. Nejlépe tam, kde je co nejvíce roviny.

Jakému sportu se vyhnout?

„Osobně si nemyslím, že by nějaký rekreační sport byl pro lidi s nadváhou vyloženě nevhodný. Důležitá je dobrá technika a odpovídající fyzické zatížení, které se ve sportu vynaloží. Pokud se ale něčeho vyvarovat, tak bych se ale vyhnul aktivitám, které jednostranně zatěžují tělo –  např. jízda na koloběžce,“ dodává Mgr. Petr Hafič.

Zavří­t reklamu