Trápí vás nadváha? Nezoufejte, podle vědců vás může zachránit před rakovinou

Zdroj: Pixabay.com
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Nadváha je častým problémem, který trápí lidi napříč všemi generacemi. Tím spíš, když je ještě stále období svátků. Ovšem věděli jste, že nějaké to kilo navíc může být i užitečné? Vědci totiž zjistili, že nadváha může být silnou zbraní v boji s rakovinou.

Kateřina Sobolová
Kateřina Sobolová 30. prosince 2019

S doslova přelomovým zjištěním přišel tým australských vědců. Jejich studie totiž odhalila, že pacienti s rakovinou, kteří mají vysoký index tělesné hmotnosti (BMI), mají větší šanci na přežití než lidé bojující s rakovinou s „normální“ hmotností.

Debrecínské párky mají barvu odpovídající obsažené paprice.
Mohlo by Vás zajímat:

Rakovina z párku? Nadměrná konzumace uzenin a konzervovaných výrobků je pro vaše tělo peklo

Paradox obezity

Výzkumníci z Flinders University zkoumali téměř 1500 pacientů s karcinomem plic, kteří procházeli novou formu imunoterapie. „Předchozí studie zkoumaly koncept zvaný paradox obezity, kde je obezita spojena se zvýšeným rizikem rozvoje některých druhů rakoviny. A taky naopak, kdy může intuitivně chránit a dávat větší výhody při přežití u některých jedinců,“ uvedl vedoucí vyšetřovatel studie Ganessan Kichenadasse.

Právě tento paradox byl v posledních letech častým tématem diskuzí mezi vědci. Někteří z nich totiž tvrdí, že nadváha jako ochranná složka proti rakovině je pouze korekční anomálií podloženou neměřenými faktory v epidemiologických studiích. Nová studie nicméně ukázala, že obézní pacienti mají vyšší objem proteinu zvaného PD-1, což stimuluje větší aktivitu imunitních T-buněk, které mají schopnost lovit a zabíjet rakovinotvorné buňky.

Výsledky mohou pomoct i v dalších léčbách

Studie australské univerzity, která byla zveřejněna v časopise AMA Oncology, sice tento názor vyloženě nepotvrdila, nabídla však další zjištění, která podporují vztah mezi nadváhou a zvýšenou účinností imunoterapie. „Naše studie poskytuje nové důkazy na podporu hypotézy, že vysoká BMI a obezita mohou být spojeny s odpovědí na imunoterapii,“ uvedl Kichenadasse. „Věříme, že proběhnou i další studie o potenciálně ochranné roli vysoké BMI v jiných léčbách rakoviny,“ dodal.

Vědci však zdůrazňují, že na základě naměřených výsledků pacientům s rakovinou nedoporučují přibrat na váze. Zároveň totiž stále platí, že obezita je jedním z vážných a rizikových faktorů pro vznik tohoto onemocnění. Tento výzkum však může nabídnout zcela nový pohled, na který je v budoucnu třeba brát ohled.

prsa, podprsenka