Přírodní sladidla: Čím nahradit zabijáka v podobě rafinovaného bílého cukru?

30. září 2019
archiv
archiv

Pokud patříte mezi milovníky sladkých snídaní nebo si nedovedete představit oběd bez sladké tečky, nezoufejte! Sladkého jídla se ani při zdravé životosprávě nemusíte úplně vzdát. Stačí jen nahradit rafinovaný cukr přírodními sladidly.

Nejzdravější náhražka cukru

Melasa je jednou z nejlepších a nejzdravějších náhražek rafinovaného cukru. Jedná se o hnědo-černý sirup, který vzniká z řepy nebo cukrové třtiny. Největší výhodou melasy je velmi nízký obsah sacharidů (až o 50 % méně než v běžném rafinovaném cukru). Díky šetrnému zpracování je plná látek, které jsou pro naše tělo velmi prospěšné. Melasa je jedním z nejbohatších přírodních zdrojů železa (ideální jako přírodní lék na anemii). Dále obsahuje velké množství vápníku, fosforu, zinku a například i chromu. Vitamíny skupiny B, vitamín C i kyselinu listovou najdeme v melase také v hojném množství.

Med zlepšuje spánek

Med je dobře známou a rozšířenou přírodní náhradou bílého rafinovaného cukru. Je složen z jednoduchých cukrů fruktózy a glukózy, vody, vitamínů, minerálních látek, enzymů, polyfenolů a dalších látek. Má antibakteriální účinky, pomáhá mírnit kašel, zlepšuje spánek a obsahuje velké množství antioxidantů, které napomáhají v boji proti oxidačnímu stresu a zánětům. Rozlišují se dvě základní skupiny podle původu; květový (nektarový) a medovicový (lesní) med. Mimo to existují i smíšené medy, které nabízejí kombinaci dvou základních typů v různém poměru.

Významný antioxidant

Javorový sirup se vyrábí z mízy javoru cukrového. V Severní Americe se konzumuje již po mnoho staletí a odtud se rozšířil i do Evropy. Javorový sirup obsahuje cenné minerální látky, především mangan a zinek. Mangan má vliv na celou řadu fyziologických pochodů v těle člověka. Podílí se na metabolismu cukrů, cholesterolu a aminokyselin, dále na vývoji chrupavek a kostí, na funkci pohlavních žláz nebo na činnosti nervové soustavy. Zinek ovlivňuje metabolické pochody v těle a imunitní systém. Javorový sirup působí jako významný antioxidant, a tím dokáže bojovat proti škodlivým volným radikálům. Při jeho nákupu nezapomeňte pozorně číst etiketu, abyste si nezakoupili sladidlo s příchutí javorového sirupu obsahující přemíru rafinovaného cukru nebo kukuřičný sirup s vysokým podílem fruktózy.

Prázdné kalorie

Kokosový cukr je v posledních letech čím dál oblíbenějším přírodním sladidlem. Vyrábí se ze sladkého nektaru květů kokosových palem. Zahříváním se odpařuje voda, čímž vznikají malé hnědé krystalky sladké chuti s karamelovým nádechem. Na rozdíl od bílého cukru nebo kukuřičného sirupu, které dodávají tělu pouze „prázdné“ kalorie, obsahuje i další živiny. Z významných minerálů je to především železo, zinek, vápník a draslík. Vedle mastných kyselin a antioxidantů obsahuje také inulin, který zpomaluje vstřebávání glukózy, čímž má nižší glykemický index než běžný bílý cukr. Posiluje imunitní systém a kosti, má antivirové a antibakteriální účinky, je prevencí kardiovaskulárních onemocnění a anémie. Díky obsahu vlákniny prospívá trávícímu traktu.

Zklidněte nervový systém

Datlový sirup je velmi chutnou alternativou slazení třeba snídaňové kaše, bílého jogurtu nebo dezertů. Má příznivé účinky na trávení, zklidňuje nervový systém a průběžně dodává tělu energii. Z minerálů obsahuje železo, hořčík a draslík a dále vitamíny B. Snadno si jej také připravíte doma pouze ze dvou surovin, z měkkých vypeckovaných datlí a z vody.

Vynechte při detoxu

Při slazení agávovým sirupem buďte raději střídmí. Vysoký podíl fruktózy (70 až 90 %) z něj činí nejsladší sladidlo ze všech sirupů. Jednu dobu byl velmi oblíbený u zastánců zdravé výživy díky svému nízkému glykemickému indexu. Nicméně jeho účinky na lidský organismus jsou v poslední době hodně diskutovaným tématem. Neměl by proto být zařazován do jídelníčku v nadměrném množství. Při detoxu bychom ho doporučovali vynechat, stejně jako rafinovaný cukr.

NA RECEPTY SE ZDRAVĚJŠÍMI ALTERNATIVAMI CUKRU SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Zavří­t reklamu