137 let od otevření první telefonní ústředny: Jak probíhal první den jejího provozu?

Almon Strowger, povoláním hrobník, neměl rád nespolehlivou lidskou obsluhu, která prý záměrně přepojovala hovory na jeho konkurenta a tak vymyslel v roce 1891 automatický volič.
Zdroj: Wikipedie
Telefonní ústředna je zařízení, které zajišťuje spojování telefonních hovorů a další funkce včetně účtování telekomunikačních služebK místním telefonním ústřednám (v poslední době nahrazeným koncentrátory) jsou připojeny telefony účastníků, uzlové nebo tranzitní telefonní ústředny zajišťují propojení na delší vzdálenosti.Zvláštním druhem jsou mobilní ústředny, které kromě spojování hovorů plní i úlohy spojené s mobility managementem a roamingem.První telefonní ústředna byla uvedena do provozu ve státě Connecticut (USA) v roce 1878.+ 6 fotek+ 7 fotek

Telefonní ústředny během svého vývoje prošly několika vývojovými stádii, ta první byla uvedena do provozu ve státě Connecticut 11. srpna 1878. Princip prvních ústředen spočíval v manuálním spojování příslušných vodičů spojovatelkou. Jak si první ústředny vedly?

Petra Járková
Petra Járková 11. 08. 2019 08:00

Historický vývoj

První telefonní ústředna byla uvedena do provozu ve státě Connecticut v roce 1878. Princip prvních ústředen spočíval v manuálním spojování příslušných vodičů spojovatelkou. Almon Strowger, povoláním hrobník, neměl rád nespolehlivou lidskou obsluhu, která prý záměrně přepojovala hovory na jeho konkurenta, tak vymyslel v roce 1891 automatický volič. První Strowgerova automatická telefonní ústředna byla uvedena do provozu roku 1892 v městě La Porte v Indianě.

První ústředna v Praze

První den svého otevření měla telefonní síť 11 účastníků, v prosinci již 30 účastníků. Personál dostal pokyn, aby se ohlašoval zvoláním „ha-hej!“ Současné „haló" se ujalo až později.

Rozmach ústředen

V zimě 1882 bylo telefonních linek tolik, že vydaly na první telefonní seznam. Měl 98 účastníků. Praha ale tehdy v poklidu vystačila s dvojmístnými čísly a telefonistky na ústředně znaly většinu čísel účastníků zpaměti, takže je ani nebylo třeba vyhledávat. Počet připojení rostl rychle, už v roce 1908 byla rozšířena telefonní ústředna v Jindřišské ulici v Praze na šest tisíc přípojek. Na konci první světové války pražský telefonní seznam čítal 8 214 položek.

Druhy telefonních ústředen

Telefonní ústředny dělíme na analogové a digitální, podrobněji na systémy 1. až 3. generace, které jsou v podstatě systémy analogovými a systémy 4. a 5. generace, které považujeme za systémy digitální.

Telefonování v letopočtech

14. února 1876 A. G. Bell podává na telefon patent s číslem 174 465

10. dubna 1881 první český telefonní hovor ze správní budovy dolu Richarda Hartmana na nádraží v Duchcově

říjen 1881 historicky první koncesi na telefonní služby v českých zemích získala společnost Palacký a spol.

11. srpen 1882 zahájen veřejný telefonní provoz v Praze, síť měla 11 účastníků

1911 v Praze se objevují první telefonní budky

1996 EuroTel (dnes Telefónica O2) spouští mobilní síť GSM

2000 počet aktivních SIM karet poprvé překonal počet pevných telefonních linek

NA SNÍMKY PRVNÍCH ÚSTŘEDEN SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Související články

Další články