Bolí vás záda jako čert? První pomocí je okamžité zahřátí, říká fyzioterapeutka

Bolí vás záda jako čert? První pomocí je okamžité zahřátí, říká fyzioterapeutka
Zdroj: Pixabay.com

Už se vám někdy stalo, že jste se vzbudili s namoženými zády či zablokovanou krční páteří? Zvláště po namáhavých činnostech nebo při sedavém zaměstnání není bolest zad nic neobvyklého. Co si počít s bolavými zády, když nemáte čas vyhledat fyzioterapeuta? Přečtěte si, jak co nejrychleji uvolnit svaly.

Tereza Endrštová
Tereza Endrštová 1. února 2020

Pomůže teplo a suché obklady

Obecně při bolestech zad a svalů pomáhá suché teplo. „Jako první pomoc doma bych klientům doporučovala nahřát záda elektrickou dečkou nebo termolahví. Důležité je mít záda v teple a klidu,“ uvedla pro Lifee.cz fyzioterapeutka Bc. Klára Skopalová.

Na bolavé místo můžete přiložit i hřejivý polštářek nebo náplast a nechte působit alespoň dvě hodiny. Teplo svaly uvolní a prohřeje.

Sportem ku zdraví: Jóga vás může zbavit chronických bolestí zad
Mohlo by Vás zajímat:

Sportem ku zdraví: Jóga vás může zbavit chronických bolestí zad

Kdy je možné ledování?

Někteří lékaři a fyzioterapeuti také doporučují ledové obklady. K těm byste ale měli přistoupit až po osmačtyřiceti hodinách od počátku bolesti. Jedním z vhodných postupů je na bolavé místo přiložit nejdříve ručník a na něj pytlík s ledem. Ten by se kůže neměl nikdy přímo dotýkat. Ledový obklad nechte přiložený patnáct až dvacet minut, poté ho odložte alespoň na čtyřicet minut. V případě potřeby můžete celý postup opakovat.

Zacvičte si

Při bolesti vám pomohou speciální cviky určené na bolesti zad. Zacvičit si můžete i sami doma. „Na bolest bederní páteře bych doporučila takzvanou elevaci pánve nebo obecné cvičení dle Ludmily Mojžíšové. Při elevaci pánve leží pacient na zádech, má pokrčená kolena, nadechne se, poté s výdechem zpevní břicho a hýždě, pak zvedne pánev nahoru. Poté se pomalu pokládá od shora dolu zpět, stále se zpevněním. Dalším vhodným cvikem je například přitahování kolen k břichu. Na bolesti krční páteře jsou zase výborná protahovací cvičení do úklonu,“ radí fyzioterapeutka Bc. Klára Skopalová.

Zatuhlé svaly namasírujte

Kromě rozcvičení můžete zatuhlé svaly zkusit promasírovat. Spoustu lidí trápí bolestivý a napjatý trapézový sval, který vede od krku téměř přes celá záda. Masáž jeho horní části hravě zvládnete sami. Přiložte dlaň zezadu na rameno druhé ruky. Sval pak masírujte od spodní části krku. Pomalu se rytmickými pohyby posouvejte až k paži. Cvičení zopakujte i na druhé straně krku.

Zbavte se křečí při menstruaci.
Mohlo by Vás zajímat:

Babské rady na bolest břicha: Uleví jemný kuřecí vývar i popíjení koly

Pořiďte si kvalitnější matraci

Mnoho problémů se zády bývá způsobeno nekvalitní matrací. Ta je pro plnohodnotný spánek opravdu důležitá. Při spaní byste se měli cítit pohodlně. Nikde by vás nic nemělo bolet ani tlačit. Pokud tomu tak není, nejspíš používáte nevhodnou matraci. Nebojte se proto investovat do nové. Vaše záda se vám jistě odvděčí.

Kdy je třeba zpozornět?

V případě, že vaše potíže se zády přetrvávají dlouhodobě, je na čase vyhledat odborníka. Ten zjistí možné příčiny bolesti zad a navrhne vhodná řešení. Mezi časté způsoby léčby patří například zdravotní masáže či rehabilitace.

Herečka Nikol Heřmánková Kouklová: V Ordinaci jsem byla velmi krátce, protože mi to na DAMU zakázali natáčet

Herečka Nikol Heřmánková Kouklová: V Ordinaci jsem byla velmi krátce, protože mi to na DAMU zakázali natáčet

Další články