Vizionářské filmy odpoví na otázky o jídle a planetě

Vizionářské filmy odpoví na otázky o jídle a planetě
Zdroj: McDonald’

Na začátku byla vize známé společnosti, která dodává lidem oblíbené dobroty. Na konci jsou dva vizionářské filmy o budoucnosti jídla. Společnost McDonald’s hledala cestu, jak upozornit na důležitost udržitelného přístupu k životnímu prostředí, a to s ohledem na budoucnost naši i planety Země. Našla ji právě v podobě krátkých snímků.

Speciální projekt
Speciální projekt 16. 08. 2021 10:00

Jmenují se Mycophyta a Parametric. Vznikly už v roce 2018, nyní je však má možnost shlédnout i veřejnost.  Autory jsou dnes už absolventi pražské UMPRUM. Pracovali se zadáním „budoucnost jídla“. 

Snímky zobrazují futuristické vize budoucnosti Terezie Lexové a Tomáše Rachunka, do workshopu na zadané téma bylo však zapojeno více studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze. Terezie Lexová se zaměřila na podobu chuti a nechala se inspirovat nápojovými a jídelními automaty, které budou, dle její vize, v budoucnu schopné připravovat jídlo přesně na míru co se poměru chuti, tvaru, barvy a konzistence týče.

„Má idea rychlého jídla budoucnosti, které je vyrobeno stroji, je založená na automatickém generování jeho finálního tvaru. Jídlo na základě vámi požadovaných chutí bude vždy vypadat tak, jak opravdu chutná, a to pomocí matematiky a parametrických rovnic. V konečném důsledku je tak můj koncept hodně o vizualizaci chutí, bezobalovost je pak další přidanou hodnotou,“ vysvětluje Terezie Lexová. 

Inspirací byly hlenky

Tomáše Rachunka inspirovaly hlenky. Jednobuněčné eukaryotické organismy, které žijí na pomezí hub a protistů. Autora fascinovalo, že je možné využívat je pro plánování dopravy, jak se tomu stalo například v Japonsku a organismus proto vsadil do svého příběhu popisujícího apokalyptickou budoucnost, kde jediným řešením pro přežití lidské rasy je právě mutualistická symbióza hub a člověka.

 „V současnosti inspirují houbová mycelia a plodnice designéry po celém světě. Ti implementují jejich vlastnosti například do architektury nebo produktového a oděvního designu. Třeba tak Češi, jako jedni z největších sběratelů a konzumentů hub, stanou na prahu nového objevu inspirovaného právě tímto dokumentem,“ říká Tomáš Rachunek. 

Spolupráce UMPRUM a společnosti McDonald’s byla přínostná pro obě strany.  „Spolupracím s komerčními subjekty se naše škola nebrání, právě naopak. Spojování uměleckého a průmyslového světa s komerční sférou je zajímavým tvůrčím procesem, který může našim studentům hodně dát. Je skvělé, když vidíte, jak akademická sféra může ovlivnit tu komerční a korporátní. V případě této spolupráce se navíc jednalo o zajímavý tvůrčí proces, protože zadání bylo možné různě ohýbat a přizpůsobovat a každý student jej tak mohl zpracovat po vlastní ose,“ popisuje Michal Froněk, vedoucí Ateliéru produktového designu na UMPRUM.

Hrozby současnosti

Protože výsledky workshopu a vize studentů byly velmi zajímavé, zapojila se do procesu i společnost Amazing Company. Pod kreativním vedením Ondřeje Šorma, producentky Petry Ondřejkové a ve spolupráci s Jakubem Jiráskem, vytvořila konkrétní náměty filmového zpracování a scénáře obou krátkých filmů.

 „Bavilo mě se do detailu zamýšlet nad podobou budoucnosti a zároveň reflektovat hrozby současnosti s určitým ironickým odstupem, který žánr těchto krátkých dokumentů nabízí,“ říká Jakub Jirásek. Další důležitou postavou je Jakub Polanka, jeden z nejznámějších českých módních návrhářů, od něhož pocházejí návrhy kostýmů pro oba filmy.

Klíčová ochrana pro budoucnost

Filmy vznikly v rámci dlouhodobé kampaně Naše protože, která nabádá a motivuje k udržitelnému a šetrnému přístupu k našemu okolí, přírodě a planetě Zemi. „Kampaň Naše protože spouštíme hlavně proto, že si uvědomujeme, že ochrana přírody je naprosto klíčová nejen pro současnost, ale hlavně pro budoucnost nás všech,“ vysvětlila ředitelka komunikace a PR McDonald’s ČR a SK Jitka Pajurková.

Společnost si dokonce v březnu nechala provést průzkum, v němž agentura Behavio zjišťovala, jak Češi vnímají současný stav české krajiny a co dělají pro její ochranu, a také jaké mají lidé důvody k ochraně přírody. Z toho vyplynulo, že o budoucnost okolní krajiny se obává hned 61 % Čechů, kteří si myslí, že se v roce 2050 bude lidstvu na Zemi žít obtížněji než dnes. 

Je třeba připomenout, že McDonald’s se chová udržitelně již dlouho, udržitelnost prosazuje desítky let, servíruje své jídlo v obalech z recyklovaného a certifikovaného papíru, za své zákazníky i dodavatele třídí veškerý odpad či jej poskytuje k dalšímu zpracování, plastové nádobí jako kelímky, brčka a příbory nahradila papírovými a dřevěnými.

Kdo je kdo

Terezie Lexová

Terezie Lexová je absolventka ateliéru produktového designu na Vysoké škole Uměleckoprůmyslové v Praze. Studium zakončila diplomovou prací Clash, která se zabývala tématem materiality a za cíl si kladla uvažovat o materiálu po fyzikální a smyslové stránce. 

Tomáš Rachunek

Tomáš Rachunek je absolventem ateliéru produktového designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Je multidisciplinární designér se zaměřením na produktový design, autorské instalace, design svítidel, architekturu výstav a interiérový design 

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Související články

Další články