Mohl z něj být druhý Leonardo DiCaprio nebo Matt Damon, místo toho fešák Edward Norton po nadějném startu kariéry nasupeně opustil Hollywood a přemýšlí, co dál. Na vině jsou jeho spory se mocným studiem, filmovými režiséry i hereckými kolegy, za které si bohužel z velké míry může kvůli komplikované povaze sám.
Neměl by hrát Hulka Edward Norton (56)? To byla otázka, kterou si kladli fanoušci marvelovek v červenci 2010, kdy studio oznámilo, že se v roli Bruce Bannera alias Hulka ve filmu Avengers objeví Mark Ruffalo (57). Norton totiž ztvárnil plachého vědce, který se po ozáření změní v zabijácké monstrum, v právě již zmíněném veleúspěšném snímku Neuvěřitelný Hulk z roku 2008. Jenže studio o něm ani neuvažovalo. Proč? Odpověď je poněkud složitější, stejně jako Nortonova povaha.
Spor o Kult hákového kříže
Edward Norton, který má na kontě hned čtyři nominace na Oscara a Zlatý globus za svůj vůbec první film Prvotní strach, si v polovině devadesátých let a na začátku milénia udělal skvělé jméno v Hollywoodu díky rolím v Kultu hákového kříže a Klubu rváčů. Hovořilo se o něm dokonce jako o druhém Leonardu DiCapriovi (50) nebo Mattu Damonovi (55). Jenže zatímco tito dva borci se na hvězdném piedestalu usadili natrvalo, Norton se tam ohřál jen chviličku.
Edward totiž není jen herec, je také režisér, scenárista a producent. A občas všechno dohromady, a to i v momentě, kdy mu některý z těchto postů oficiálně nepřísluší. Není tedy divu, že kolegové na place z toho zpočátku měli v hlavě guláš a později je to pekelně dopálilo. Skvělým příkladem bylo například natáčení úspěšného dramatu Kult hákového kříže, kde si Norton zahrál napraveného neonacistu právě propuštěného z vězení.
Režisér nazval Nortona narcistickým diletantem
Režisér snímku Tony Kaye s ním přitom pro tuto úlohu vůbec nepočítal. Jenže když mu roli odmítl Joaquin Phoenix (50), byl to právě Norton, kdo se nečekaně objevil na scéně, uvolil se pobírat nižší gáži a pro jistotu odmítl i roli ve válečném dramatu Zachraňte vojína Ryana.
V postprodukci pak Norton bez vědomí režiséra sestříhal vlastní verzi filmu, kterou studio po dvou zamítnutých Kayeho variantách poslalo do kin. Kayeho se to dotklo tak hluboce, že požadoval v titulcích snímku výměnu svého jména za Humptyho Dumptyho (postavička z anglických říkanek pro děti, typicky zobrazovaná jako vejce s lidskými rysy - pozn. red.) a studio zažaloval o 200 milionů dolarů (cca 4 miliardy korun).
„Norton je narcistický diletant, který ten film úplně zničil svými neautorizovanými zásahy. Možná tím kdekoho oklamal, včetně sebe, na mě si ale nepřijde, moje standardy jsou daleko vyšší,“ řekl později pro magazín Entertainment Weekly. Norton ale evidentně neodvedl úplně špatnou práci, protože za film získal nominaci na Oscara.
Přepsaný scénář Neuvěřitelného Hulka i Klubu rváčů
Do sporu, tentokrát se studiovým titánem Marvelem, se dostal také o deset let později. Poté, co ho vybrali do role Hulka, provedl několik markantních změn ve scénáři, které se týkaly počtu dialogů a vysvětlení hrdinova jednání. Marvel ale toužil po kratším a akčnějším snímku a byl po zkompletování filmu dost nešťastný. Mezi hercem a studiem se tak rozpoutala hojně medializovaná bitva, která nakonec neměla vítěze.
A hladce nešla ani produkce Klubu rváčů v roce 1999. Režisér David Fincher (63) obsadil do filmové adaptace románu Chucka Palahniuka Nortona spolu s Bradem Pittem (61) a Jaredem Letem (53). A právě spolupráce s prvním uvedeným nešla zrovna lehce. „Edward měl představu, že by lidé hned na první dobrou měli vědět, že jde o komedii,“ svěřil se webu IndieWire v roce 2019. „Diskutovali jsme o tom do zemdlení, ale já pořád odmítal, aby ten humor byl prvoplánový,“ dodal režisér, který si nakonec prosadil svou.
Není tak divu, že si znechucený Norton dává od Hollywoodu pauzu a ve filmech se objevuje jen sporadicky. Těžko říct, zda se do továrny na sny ještě naplno vrátí. Zdá se, že s jeho charakterem není až tak úplně slučitelná.
Na fotky někdejší hollywoodské hvězdy Edwarda Nortona se můžete podívat v naší fotogalerii.
Zdroje informací: Nickiswift.com, EW.com, IndieWire.com