Jak přežít cestu letadlem: K čemu vám budou meruňky, co s vámi udělá kofein

6. června 2019
Businessinsider.com
Businessinsider.com

Letecká doprava hraje v letní sezoně prim. Podle statistik cestovních agentur ji využije přes 76 procent cestujících. Nejčastějším dnem, kdy Češi odlétají na dovolenou, je 29. červen. Jak přežít dlouhý let? A co si vzít přímo na palubu letadla? S následujícím rádcem se některým těžkostem na cestách můžete vyhnout.

Každý z nás si dobře uvědomuje, že letecká doprava představuje nejrychlejší a nejpraktičtější způsob přesunu z bodu A do bodu B. I přesto má dlouhý transkontinentální let svá neradostná specifika. Zřejmě vás bude trápit suchý vzduch v kabině, hlučná a silná klimatizace, po čase už nebudete vědět, jak si pohodlně sednout, a s největší pravděpodobností vás otráví nekonečná nuda. Po tom všem si na vás ještě může počíhat i neúprosná pásmová nemoc zvaná „jet lag“. Ale nebojte se, ukážeme vám, jak z toho ven. Stačí dodržovat pár zásad.

Pijte, pijte, pijte

Velkým nepřítelem pasažéra při dlouhém cestování je dehydratace. Vzduch v kabině bývá velmi suchý, během cesty byste tedy měli hodně pít, nikoli však alkoholické nápoje. Úplně postačí, pokud si letušce řeknete o obyčejnou neochucenou vodu. Většina leteckých společností nabízí během dlouhých letů dostatek nápojů, i tak je ale dobré si před nástupem do kabiny koupit pořádně velkou láhev minerálky a vypít ji ještě před odletem.

Když je zima, vezměte si na palubu lehký pléd

Při dlouhých letech byste měli mít na paměti, že na palubě letadla bývá často zima. Pokud jste zimomřiví, určitě neuškodí, když si do příručního zavazadla přibalíte lehký pléd. Báječně poslouží jako přikrývka a zároveň ho můžete použít i jako praktickou deku na pláž.

Syndrom „economy class“

Dlouhé lety s sebou mohou nést také případná zdravotní rizika. Mezi ty nejčastěji skloňované patří žilní trombóza, jíž se někdy přezdívá „syndrom ekonomické třídy“. Podle odborníků se riziko žilní trombózy zvyšuje, pokud let trvá déle než čtyři hodiny. Jedněmi z nejvíce ohrožených cestujících bývají lidé s křečovými žílami. Pokud na ně trpíte nebo máte jiné žilní onemocnění, doporučuje se před odletem navštívit lékaře, který vám předepíše vhodné léky. Vyzkoušet můžete i vhodné stahovací podkolenky, jež seženete ve zdravotnických potřebách. Občas bývá dobré se během letu protáhnout. Zacvičte si „kroužky“ nohama či se běžte projít do uličky, zamezíte tak nejen trombóze, ale též častému otékání nohou. V tom jsou skvělým pomocníkem také meruňky. Mějte jich tedy vždy pár po ruce, a když budete mít pocit, že vám nohy otékají, jednu dvě snězte. V letadle je dále velice praktické volit místo u únikových vchodů nebo na začátku letadla, kde je větší prostor na nohy a vy si je tak můžete natáhnout.

Zaručení zabijáci nudy!

Cestování s dětmi bývá obtížné. Máte-li doma nastavený limit pro pobyt dětí u monitoru, na cestě přes oceán to rovnou hoďte za hlavu. Pravidla bývají od toho, aby se porušovala, a plně nabitý tablet má v letadle často váhu zlata. Kromě her se se svými ratolestmi můžete podívat na váš oblíbený film nebo si poslechnout relaxační muziku. Neuškodí si tedy do letadla vzít vlastní sluchátka.

„Pásmová nemoc“

Ach, ten zatracený jet lag! Trápí nás téměř vždy, když dosedneme ve své oblíbené destinaci, v níž bývá časový posun. Většina cestujících se pak cítí být několik hodin zmatená, v horších případech se může jednat i o několikadenní stav. Americká spotřebitelská organizace Consumer Reports (CR) přináší svým čtenářům přehled tipů, jak se vyhnout únavě z přeletu mnoha časových pásem na dlouhých cestách:

  1. Zkuste se aklimatizovat už před cestou. Není to nic náročného, stačí jít spát o hodinu nebo dvě dříve v případě cesty východním směrem. Pokud letíte na západ, jděte spát později.
  2. Během cesty se nepřejídejte. Volte lehká jídla, tělu to pomůže přizpůsobit se časovému posunu. Na těžké hamburgery na letišti před odletem raději zapomeňte.
  3. Dopřejte si denní světlo. Jestli letíte na západ, po příletu buďte několik hodin večer venku. Když letíte na východ, dopřejte si světlo hlavně po ránu.
  4. Vyhněte se během letu kofeinu i alkoholu. Panáka nebo kávu si raději dejte až po příletu. Navíc alkoholem se sice dá snadno uspat, návyku na nové časové pásmo to však příliš nepomůže. Lidé, kteří před spaním konzumují alkohol či jdou spát pod jeho vlivem, se častěji probouzejí uprostřed noci a všeobecně se také hůře vyspí.

Oblíbený „příručák“

Například na létání do asijských zemí toho příliš nepotřebujete, stačí klidně jen příruční zavazadlo. Vyhnete se i případným komplikacím, pokud letecká společnost zavazadlo včas nepřeloží.

„Pokud chcete procestovat například Thajsko, Vietnam nebo Kambodžu, určitě je vhodné cestovat nalehko. V případě, že budete chtít nakoupit dárky pro své blízké, v Asii se vyplatí pořídit si rovnou menší kufr na místě a všechny cennosti do něj zabalit. Tím, že si koupíte odbavení pro zavazadlo jen na jednu cestu, značně ušetříte,“ dodává mluvčí cestovní agentury Invia. Existují různá zavazadla. Na trhu je k dispozici například speciální batoh do letadel, který lze dle potřeby změnit na malý cestovní kufřík.

Když už se rozhodnete cestovat jen s příručním zavazadlem, pamatujte si následující:

  1. Měli byste s sebou mít tekutiny o maximálním objemu jen 100 ml, celkový objem přepravovaných tekutin nesmí přesáhnout 1 litr.
  2. Tekutiny a gely převážejte v plastovém sáčku o maximálních rozměrech 20 x 20 cm. Sáček musíte být schopni uzavřít a uložit do palubního zavazadla. Sáčky o správné velikosti jsou k dispozici vždy na letišti v prostoru před odbavením.
  3. Vzít si s sebou můžete dokonce i malý kapesní nožík. Mějte ale na paměti, že čepel nesmí být delší než 6 cm a širší než 1,3 cm, nůž nesmí mít pevnou čepel ani tvarovanou rukojeť.

Na dlouhou cestu se určitě též vyplatí si do kabiny letadla vzít vlhčené ubrousky. V případě potřeby se s nimi osvěžíte, vydezinfikujete si ruce a můžete si s nimi otřít i palubní stoleček pro maximální hygienu.