Vizionář Jan Antonín Baťa: Prezident Edvard Beneš ho ignoroval, prý se nebude radit s obyčejným ševcem

Neústupný Jan Antonín Baťa: Proč na něj měl pifku prezident Edvard Beneš?
Zdroj: Wikimedia Commons/Bain News Service, publisher, Public domain,/koláž Lifee
Jan Antonín Baťa byl nevlastním bratrem Tomáše Bati, spoluzakladatele obuvnického impéria.Slavná Baťova pracovna byla umístěna ve výtahu zlínského mrakodrapu, a tak nebyl problém kdykoliv navštívit kterékoliv patro s úředníky.Sochy Jana Antonína Bati najdeme jak ve Zlíně, kde žil a spravoval továrnu, kterou mu svěřil jeho bratr Tomáš, tak i ve světě. Hlavně v Brazílii, kde se zasloužil nejen o založení mnoha podniků, ale i celých měst.Vyfotografovat Zlín bez budov vystavěných pro účely Baťova podnikání snad ani není možné.+ 1 fotka+ 2 fotky

Jan Antonín Baťa, jeden z nejslavnějších československých podnikatelů, se narodil 7. března 1898, tedy přesně před 125 lety. I když myslel ve velkém, jedné prestižní pozice se sám vzdal. Víte, proč se Jan Antonín Baťa odmítl stát prezidentem?

Kamil Šivák
Kamil Šivák 06. 03. 2023 11:00

Jan Antonín Baťa se narodil 7. března 1898 v Uherském Hradišti jako Jan Karel Baťa, po otci si později vzal jméno Antonín. Obuvnické impérium převzal po smrti bratra Tomáše. V souladu se závětí se v roce 1932 stal stoprocentním vlastníkem firmy, která tehdy podnikala v 56 zemích a zaměstnávala 31 000 lidí.

Impérium jménem Baťa

Baťa si moc dobře uvědomoval, jak je kvalitní doprava důležitá pro rozvoj hospodářství. Československo navíc v této oblasti za jinými státy značně pokulhávalo. Všechny hlavní spoje směřovaly ze severu k jihu, tedy do Vídně, což bylo po dvaceti letech od osamostatnění dost nelogické. Ze Zlína do Prahy se naopak dalo cestovat jen po neudržovaných silnicích.

Úspěšný obuvník ale neuvažoval jen o modernizaci silnic. Důležitá byla také železnice. Snil o tom, že by koleje vedly až do Podkarpatské Rusi. A kdyby se k tomu vybudovala ještě funkční síť lodní dopravy s možnosti doplout až do Hamburgu, vyřešily by se tím přílišné náklady za přepravu nadměrného zboží. Největší Baťovou srdcovkou byla ale letadla. Zde viděl největší potenciál.

Jak Baťa urazil Beneše

Aby mohl Baťa tyto plány uskutečnit, potřeboval na svou stranu získat silného představitele vlády. Logicky tak začal uvažovat o prezidentovi Edvardu Benešovi. Dokonce nechal speciálně pro něj zhotovit plastickou mapu Československa dlouhou patnáct metrů, na níž byly znázorněny všechny jeho ideje.

Beneš dar nejprve odmítl se slovy, že ho nemá kde dát na hradě, zabírá prý moc místa. Když to chtěl Baťa vyřešit, vzkázal mu, že ve skutečnosti nepotřebuje rady od nějakého obyčejného ševce. Proč byl tak odmítavý? Protože onen "švec" veřejně prohlásil, že Beneš nebude schopen vzdorovat Adolfu Hitlerovi. Je na to příliš slabý. A Beneš se samozřejmě urazil.

Jan Antonín Baťa nechtěl být prezidentem

Jak již bylo uvedeno výše, Jan Antonín Baťa byl velkým odpůrcem nacistického Německa. Kapitulace u něho nepřipadala v úvahu. Také kritizoval přístup spojenců, považoval ho za zradu. Když se Beneš 5. října 1938 vzdal úřadu, volba padla na Baťu. On sám však, jakožto realisticky uvažující člověk, možnou kandidaturu odmítl.

Zdroje informací:

Janantoninbata.cz: Životopis

Stoplusjednička.cz: Jak vylepšit republiku: Proč se Jan Antonín Baťa nestal prezidentem?

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Související články

Další články