Mýty a pravdy o očích: Opravdu mrkev zlepšuje zrak a tučné maso ho může naopak zhoršit?

Zrak lze podpořit určitými potravinami
Zdroj: Pixabay
Oči jsou oknem do dušeOpravdu mrkev zlepšuje zrak?Oko je jedním z nejcennějších orgánů, co mámeZrak lze podpořit určitými potravinami+ 1 fotka+ 2 fotky

Lidskému zraku prospívá řada potravin. Zřejmě tou nejznámější je mrkev, která má pozitivních účinků na zrak skutečně mnoho. Není ale zázračná. Jaké potraviny jsou zraku prospěšné a jaké mu naopak mohou škodit?

Redaktor
Redaktor 4. října 2018

Jedním z nejčastějších mýtů, které kolem mrkve kolují, je její až zázračný vliv na kvalitu zraku. Mrkev je sice pro zrak opravdu prospěšná, ne ale o moc víc než řada jiných potravin.

Mrkev obsahuje velké množství betakarotenu. Z něj v lidském těle vzniká chemickou proměnou výsledný produkt vitamín A, který se spolu s dalšími látkami podílí na výživě sítnice a ochraně povrchu oka. Tím přispívá ke kvalitnějšímu vnímání zrakových vjemů, díky čemuž oko dokáže rozlišovat mezi světlem a tmou.

Čtěte dál a zjistěte, jaké obroučky a oční stíny vybrat sobě na míru!
Mohlo by Vás zajímat:

Líčení a dioptrické brýle: Průvodce pro začátečnice i pokročilé

„Vitamín A se však nachází i v mnoha jiných potravinách – jak rostlinných, tak živočišných. Obsahují ho například mléčné výrobky, vaječný žloutek, špenát, zelí, rybí tuk nebo játra,“ řekl Pavel Stodůlka, přednosta sítě očních klinik Gemini.

Zraku prospěšných potravin je však celá řada. Například málo známá je kurkuma, u které je prokázáno, že kromě velmi pozitivního vlivu na zrak působí také proti nádorovým onemocněním.

Pro dobrý zrak je podstatný také lutein – ten je obsažen například v obilí, ovoci a zelenině nebo ve vaječném žloutku. Na správné fungování enzymů v oku má velký vliv zinek. Proto je důležité konzumovat potraviny bohaté na tento minerál. Mezi ty patří například vajíčka, mléko, dýňová semínka, ústřice nebo pštrosí maso.

S přibývajícím věkem ale slábne schopnost tyto látky z běžné stravy vstřebávat, proto je vhodné zařadit do jídelníčku potravinové doplňky, které tyto látky obsahují. Potravinové doplňky obsahují takové množství látek, které odpovídá doporučené denní dávce.

Naopak zraku neprospívá časté pojídání tučného masa. Škodlivé látky se usazují v cévách, a to v celém organismu, tedy také v cévách oka, zejména v oční sítnici, což může vést k jejímu závažnému poškození. Vhodné je také upřednostnit například olivový olej před živočišnými tuky.

Herečka Nikol Heřmánková Kouklová: V Ordinaci jsem byla velmi krátce, protože mi to na DAMU zakázali natáčet

Herečka Nikol Heřmánková Kouklová: V Ordinaci jsem byla velmi krátce, protože mi to na DAMU zakázali natáčet

Další články