Pitný režim: Jak správně doplňovat tekutiny v průběhu jídla

21. ledna 2019
Pinterest
Pinterest
Témata: jídlo, pití, rodina, tekutina

Základem pro konzumaci nápojů k jídlu je hlavně zvyk z dětství, tedy návyky našich rodičů. Co jste pili k jídlu jako malí, učíte teď pít svou rodinu vy. Jak je to ale správně? Kolik a čeho bychom měli v průběhu jídla vypít?

Návyky z dětství

Některé rodiny tak k jídlu zásadně nepijí například alkoholické nápoje a konzumují vodu, případně vodu se šťávou. Jiné zase využívají nabídky ochucených neslazených vod. Mnozí pak kombinují různé typy vod s pokrmy, k nimž v jiných rodinách tvoří typickou kombinaci pivo. Zajímavé je, že k jídlu obecně preferujeme nápoje studené, jen výjimečně zvolíme nápoj teplý – čaj nebo kávu, a to skoro vždy jen k jídlům sladkým. Kromě snídaně, kdy naopak konzumujeme převážně nápoje teplé, protože to tak máme navyklé.

Zahraniční kuchyně

K jídlům zahraniční kuchyně si obvykle dáváme nápoje v kombinaci typické pro příslušnou kuchyni – obvykle jde o víno u italské, řecké či francouzské kuchyně, které mnozí z nás poznali při svých dovolených. V současné době atraktivní asijské kuchyně podporují konzumaci čajů k jídlu. Seveřané nemají problém zapíjet svá převážně rybí jídla mlékem.

Slazené limonády

V kombinaci s invazivním moderním rychlým stravováním se začaly k jídlu masivně konzumovat slazené perlivé limonády převážně kolového typu. Konzumace slazených nápojů, zejména v dětském a adolescentním věku, přitom představuje nejen riziko nadváhy, ale i negativní preferenci konzumovaných jídel.

Správný postup

  1. Pijeme dostatek tekutin v průběhu celého dne. Ideálním zdrojem tekutin je pramenitá
    a přírodní minerální voda, která je čistá, neupravená, bez chemických přídatných látek.
  2. Před začátkem jídla vypijeme zhruba 1 dcl vody, v případě trávicích obtíží minerální vodu z léčivého karlovarského pramene.
  3. Během hlavního jídla vypijeme 400–500 ml vody, nejlépe mineralizované s obsahem hořčíku (podporuje produkci trávicích šťáv).
  4. Čím méně tekutin v jídle máme, tím více je doplníme nápojem.
  5. Slazené nápoje dodávají energetickou hodnotu a ovlivňují chuť jídla, proto už děti učíme pít neslazenou vodu.  
  6. Vhodnou součástí každodenního pitného režimu dospělých i dětí jsou přírodní minerálky, slabě a středně mineralizované, které doplňují tělu důležité minerální látky, aniž by ho zatěžovaly.
  7. Při kombinacích jídla s pivem volíme nealkoholické varianty.
  8. Tučná jídla nezapíjíme koncentrovaným alkoholem.