Sůl nad zlato? Neplatí to ve všech případech

18. října 2018
unsplash.com
unsplash.com

Sůl je základním vybavením každé kuchyně. Zvykli jsme si ji přidávat skoro do všech pokrmů a bez jemně slané chuti si už téměř většinu jídel nedokážeme představit. I když je nezbytným pomocníkem v dochucování pokrmů, všeho moc škodí a to platí i o soli.

Sem tam se stane, že nám ruka se solničkou „ujede“ a místo lahodného jídla nás čeká přesolený blaf. Pokud se nám neotevřel uzávěr a v jídle neskončila celá slánka, dá se jakž takž přesolené jídlo zkonzumovat. Vaše chuťové buňky to zvládnou, ale ostatní orgány zrovna jásat nebudou. Přehnaný příjem soli vám totiž může způsobit zdravotní potíže, i když zpočátku vaše tělo mlčí.

Sůl totiž přijímáme i nevědomky. Je obsažena v potravinách, které jíme denně. Je to například chléb, cereálie, sterilizovaná zelenina, omáčky, těstoviny atd. Množství soli z pasivního příjmu tvoří až 75 % denního příjmu.

Pokud sníme hodně slaný pokrm, naše tělo si žádá vodu. Sůl ji totiž zadržuje, což vede k tvrdnutí krevních cév a vysokému krevnímu tlaku, které mohou vyústit až k infarktu, selhání srdce nebo mrtvici. Bez úhony nezůstanou ani ledviny a kosti.

Za běžného režimu tělo sůl vypotí. Pokud to ale budete se solením přehánět, začne se ve vás zadržovat a koncentrovat v krvi. První příznaky toho, že je něco špatně, se mohou dostavit, až když už bude pozdě. První stádium je totiž bez projevů, i když už játra trpí a ledviny bijí na poplach. Ve druhé fázi je zvýšené množství bílkovin v moči a když se začne objevovat i hnis a tkáňová drť, značí to, že ledviny už nemají sílu se se solí vypořádat. V tuto chvíli již nasazení diety mnohdy nezabírá.

Čeho je zkrátka moc, toho je příliš. Buďte tedy opatrná při dochucování jídel, omezte konzumaci chleba a průmyslově zpracovaných masných výrobků. Jezte potraviny bohaté na draslík. Čerstvým ovocem a zeleninou nikdy nic nezkazíte.