Velký průvodce chlebem: Podle čeho se Češi při jeho koupi rozhodují?

Nic nevoní a nechutná lépe než čerstvě upečený křupavý chleba.
Zdroj: Pixabay
Existuje spousta druhů chleba, stačí si jen vybrat.Nic nevoní a nechutná lépe než čerstvě upečený křupavý chleba.Kulatý chleba získává na popularitě.Kdo z vás si doma peče pečivo?+ 6 fotek+ 7 fotek

Při výběru chleba je pro českého spotřebitele klíčový především jeho vzhled, čerstvost a samozřejmě chuť. První příčku v oblibě si s přehledem stále drží tradiční konzumní chléb. Proč tomu tak je? Proč nechtějí Češi experimentovat? Sesadí někdy nějaký chleba Šumavu z vrcholu?

Pavel Dvořák
Pavel Dvořák 18. 01. 2019 08:30

Spotřebitelský průzkum z roku 2018 potvrdil, že Češi jsou ve výběru poměrně konzervativní, ale jednoznačně preferují čerstvost, kterou spolu s chutí jako klíčovou vlastnost chleba uvedlo přes 70 % dotázaných. Následovalo propečení (29,5 %), trvanlivost a složení (přes 26 %), přičemž to, z čeho je chléb vyroben, zajímá především vysokoškolsky vzdělané.

S čerstvostí jako alfou a omegou výběru souvisí i fakt, že 70 % respondentů uvedlo, že kupuje chléb nebalený, a to buď půlku (47,5 %), nebo celý pecen (44 %), přičemž 14 % z nich tak činní denně, 32 % obden a 31 % alespoň 2krát týdně. Balený a krájený chléb vyhledává přes 27 % spotřebitelů.

„Výsledky průzkumu ukazují, že Češi u chleba oceňují především jeho čerstvost a chuť. Přestože při výběru dominuje stále klasický konzumní chléb (Šumava), rychle roste poptávka po speciálních žitných, vícezrnných či celozrnných chlebech, za které spotřebitelé preferující zdravý životní styl neváhají připlatit. Třetina Čechů nakupuje chléb v pekařských speciálkách, což je pro náš obor i budoucnost pekařiny zvláště potěšující faktor,“ konstatuje výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů v ČR ing. Jaromír Dřízal.

Místem nákupu je nejčastěji vybraný supermarket (téměř 63 %), něco málo přes 27 % spotřebitelů pak pro svůj chléb míří do pekařských speciálek. Poněkud překvapivě pak u obecných faktorů výběru spotřebitel řeší více původ chleba, resp. jeho výrobce (téměř 24 %) než cenu, která je hlavním kritériem výběru jen pro necelých 15 % konzumentů především z řad střední věkové kategorie a osob se základním vzděláním.

Co se týká skladování chleba, tam má český spotřebitel rezervy. V igelitovém sáčku, což je podle pekařských odborníků vůbec nejméně vhodný způsob skladování, jej uchovává přes 39 % dotázaných, následuje ukládání do tradičního chlebníku (35 %), až následně jej balí do plátna či utěrky (přes 8 %). Pouhých 7,5 % spotřebitelů pak chleba mrazí. Nejčastěji je český konzument ochoten utratit za 1 kg, resp. pecen chleba částku mezi 21 – 30 Kč, do 50 Kč je pak ochotno utratit téměř 30 % dotázaných, zvláště těch s vyšším vzděláním.

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Návod, jak si elegantně uvázat šálu: Naučte se čtyři nové způsoby, které vás stylově ochrání před zimou

Související články

Další články