Fit a krásnátestovánísoutěže

Nemůžeme se hýbat a jsme agresivní. 7 neuvěřitelných zajímavostí o REM spánku

Thumbnail # Nemůžeme se hýbat a jsme agresivní. 7 neuvěřitelných zajímavostí o REM spánku

Zdroj:HuffingtonPost.com

REM fáze spánku, česky „rychlé pohyby očí“, není stále z velké části probádána. Přitahuje ovšem vědce jako magnet. A nejen je. Právě v této části spánku se nám zdají živé sny. A také se v ní nemůžeme se hýbat, protože je naše svalstvo paralyzováno. Nedostatek REM spánku navíc podporuje rozvoj Alzheimerovy nebo Parkinsonovy choroby. A není to zdaleka všechno!

Barbara Lorenzová 4. března 2018

1. Oči se na něco „dívají“ během spánku

REM fáze spánku se jinými slovy nazývá „rychlé pohyby očí“. Ne náhodou – během těchto chvil se bulvy rychle točí kolem dokola. Věděli jste ale, že se tak zrychleně „dívají“ na nejrůznější obrazy?

Podle studie publikované loni v srpnu v časopise Nature Communications je pravděpodobné, že se v našich hlavách vyjeví obraz vždy, když se oči pohnou. Znamená to, že se během snění díváme na nejrůznější objekty.

„Je to extrémně zajímavé… že tyhle oční pohyby během snění produkují něco jako vizuální zpracování,“ řekl psychiatr Michael Czisch z německého Max Planck Institute of Psychiatry serveru New Scientist.

2. Alkohol vás nenechá snít

Po alkoholovém večírku máte menší pravděpodobnost, že se vám bude něco zdát (natožpak o princi na bílém koni). Dle studie z roku 2013 alkohol „splachuje“ i část snů, které se chystají vyjevit v naší hlavě.

Autoři výzkumu tvrdí, že jeden nebo dva drinky před spaním mohou ukrátit REM fázi. Kvůli tomu se proto druhý den možná necítíte odpočatí, přestože jste si dopřáli klasickou osmihodinovku. Také léky jako antidepresiva a stimulanty mohou REM fázi omezit. A to jak u dospělých, tak u dětí.

3. REM pomáhá udržet paměť fit

Pokud vaše dítě ponocuje a vstává časně zrána, měli byste zpozornět. Pravděpodobně se totiž okrádá o dostatečný REM spánek, který je důležitý pro rozvinutou paměť.

Tato spánková perioda přeměňuje v dětském mozku denní zážitky v dlouhodobé vzpomínky a pomáhá jim v hlavě nadlouho „uvíznout“. Uvedla to studie publikovaná v červencovém vydání časopisu Science Advances.

„Existuje spoustu údajů, jež říkají, že množství spánku, které dítě dostává, má vliv na jeho/její schopnost dobře prospívat ve škole,“ říká Marcos Frank, profesor lékařské vědy ve Washington State University Spokane a jeden z největších autorů výzkumu. „Tato studie pomáhá vysvětlit, proč by to tak mělo být – a proč bychom měli být obezřetní vůči omezování spánku u dětí.“

4. Napomáhá kreativnímu řešení problémů

RewiredCompany.com

Pokud musíte učinit kreativní rozhodnutí, vyspěte se na to. REM fáze totiž „přímo zlepšuje kreativní zpracování“, jak odhalila studie z roku 2009.

V této části spánku jsou stimulovány mozkové sítě, které zohledňují nové a neobvyklé spojitosti mezi zdánlivě nesouvisejícími myšlenkami.

„Zjistili jsme, že – co se týče kreativních problémů, na kterých jste už pracovali – stačí nechat plynout čas, abyste našli řešení,“ tvrdí Sara Mednick, profesorka psychiatrie na Univerzitě v Kalifornii a hlavní autorka studie. „Ovšem jen REM spánek zvyšuje kreativitu při řešení nových problémů.“

5. Odvrácená strana REM: křik, kopání i boxování

Snění nemusí být a není vždy sladké. Zvlášť tehdy, pokud se REM změní na RBD.

Druhou zkratkou se označuje porucha chování v REM spánku. Dotyčnému se zdají až čtyři sny, většinou nepříjemné nebo akční, za noc a může se projevovat agresivně.

Zvlášť při násilných snech to představuje nebezpečí pro partnera, se kterým sdílí lůžko. Spící na hrůzné scénáře snů reaguje skákáním, mlácením, křikem, kopáním i boxováním.

6. Svalová paralýza

Ano, titulek jste si vyložili správně. Nemůžete se hýbat, neboť je kosterní svalstvo paralyzováno.

Na této spánkové paralýze společně pracují dva silné mozkové chemické systémy, zjistili experti. To může být dobrá zpráva pro pacienty s narkolepsií, poruchami chování v REM spánku nebo ty, co v noci skřípou zuby.

7. Rozvíjí Alzheimera a Parkinsona

Vědci přinesli nepříjemnou zprávu, že nedostatek REM spánku v průběhu může pomoct rozvinout neurodegenerativní nemoci v čele s dvěma obávanými pány: Alzheimerem a Parkinsonem.

Pokud se tedy oddáváte několikrát týdne alkoholovým mejdanům a spíte, nebo spíš bdíte, začněte schraňovat fotografie známých. Zanedlouho byste jim totiž mohli kvůli špatné dlouhodobé paměti začít vykat.

Podobné články

Zavří­t reklamu