Líbání: Jak může pomoci v automobilovém průmyslu a proč při něm zavíráme oči?

Při tanci zavíráme oči ze stejného důvodu.
Zdroj: Pixabay.com
Náš mozek nedokáže zpracovávat dvě věci najednou. Jednoduché vysvětlení, že.Stejné je to u tance nebo sexu. Všimli jste si?Výsledky studie posloužily k zlepšení využití hmatových informací ve výstražných systémech.Výzkumem se ukazuje, že řidiči si hmatových výstrah všimnou s menší pravděpodobností, pokud budou zaujati vizuálními podněty.+ 1 fotka

Skoro pokaždé, když se líbáme, zavíráme přitom oči. Zamysleli jste se někdy nad tím, proč tomu tak je? A jak nám tento fakt dokáže pomoci v lepší bezpečnosti při jízdě autem?

Eva Jeřábková
Eva Jeřábková 06. 07. 2018 14:59

Výzkumníci po dlouhém bádání přišli s jednoduchým vysvětlením. Mozek nestíhá dělat dvě věci najednou.

 

Pro rozluštění záhady stačilo britským vědcům z Royal Holloway University of London prověřit účastníky zrakovými testy a mezitím měřit jejich reakci na lehké vibrace vysílané do prstů jedné ruky.

 

Z výsledků testů vyplynulo, že hmat účastníků experimentu byl méně citlivý, pokud měly zároveň více práce i jejich oči.

Stejně tak je tomu při líbání. Mozek totiž najednou musí zpracovávat vjemy dvou smyslů – hmatu a zraku. Protože dotyky mají přednost, zrak se přesune do pozadí. A zavřené oči hmatový prožitek přece jen umocní…

 

„Tyto závěry by mohly vysvětlit, proč zavíráme oči, když se chceme zaměřit na jiný smysl,“ řekla deníku The Independent kognitivní psycholožka Polly Dalton. „Pokud zredukujeme vizuální podněty, zůstane více mentální kapacity na to, abychom se mohli zaměřit na další prvky našeho zážitku.“

 

Stejné vysvětlení mají odborníci pro další jiné příjemné činnosti spojené s  dotykem, jako je tanec nebo sex. Při těchto aktivitách si toužíme s partnerem vychutnat fyzický kontakt na maximum, oči v tu chvíli jednoduše nepotřebujeme, proto klopíme zrak.

Výsledky studie posloužily k zlepšení využití hmatových informací ve výstražných systémech. Právě tyto varovné mechanismy se čím dál častěji uplatňují v automobilovém a leteckém průmyslu, kde jsou zároveň kladeny vysoké nároky na vizuální koncentraci.

 

„Nějaká auta například v současné době disponují systémy ,hmatových‘ výstrah. S naším výzkumem se ukazuje, že řidiči si těchto výstrah všimnou s menší pravděpodobností, pokud budou zaujati vizuálními podněty, třeba hledáním směru na rušné křižovatce,“ dodává Sandra Murphy ze studie publikované časopisem Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance.

Na návštěvě u Zdeňka Podhůrského: Ze staré ruiny postavil dům, ve kterém jsou trámy z Karlových lázní z 11. století

Na návštěvě u Zdeňka Podhůrského: Ze staré ruiny postavil dům, ve kterém jsou trámy z Karlových lázní z 11. století

Související články

Další články