Black Friday: Listopadový nákupní svátek se blíží. Kolik letos Češi dle odhadů utratí?

Black Friday: Listopadový nákupní svátek se blíží. Kolik letos Češi dle odhadů utratí?
Zdroj: Pixabay
Slevy a nákupy Češi milujíBlack Friday v ČR v číslechJak roste prodej při Black Friday?Kolik utratí obyvatelé různých států při Black Friday?+ 1 fotka+ 2 fotky

Jak roste zájem Čechů o nákupy a výprodeje v listopadu? Jaké kategorie zboží se v tento den kupují nejvíce? Kolik se během nákupního svátku utratí a jak si vedou Češi ve srovnání s ostatními národy?

Redaktor
Redaktor 31. 10. 2018 08:00

Co stojí za fenoménem Black Friday? 

Podle údajů Google, nejpopulárnějšího internetového vyhledávače, zájem o Black Friday rok od roku roste a za posledních pět let stoupl dvojnásobně. Každým rokem téměř v každé zemi nákupní horečka vrcholí a obchodníky čeká další rekordní rok. Výjimkou jsou státy západní polokoule, kam trendy ze Spojených států dorazí rychleji a nadšení z Black Friday už postupně ustupuje.

Češi a Black Friday

V českých e-shopech se tento nákupní svátek objevil až v roce 2013 a v průběhu pěti let jeho popularita stále roste. Téměř 40 % Čechů podle průzkumu potvrdilo účast na letošních Black Friday výprodejích. Podíl lidí se oproti loňskému roku výrazně nezměnil. Přes polovina dotazovaných (51%) chce využít letošních Black Friday nabídek nejen v e-shopech, ale také v kamenných obchodech, až 34 % respondentů se těší na nákupy výlučně v e-shopech a pouze necelých 15 % vybere jen kamenné prodejny. Ve srovnání s loňským rokem se podíl nakupujících pouze v kamenných obchodech výrazně snížil (v roce 2017 to bylo 24 %).

Listopad v tržbách vede

Díky velmi úspěšné kampani Black Friday tržby obchodníků rok od roku rostou. Ve všech 55 státech, ve kterých jsme prováděli průzkum, se počet transakcí o Black Friday oproti normálním dnům výrazně zvýšil. Například v Řecku se nakupovalo o 2600 % více než obvykle a v Jihoafrické republice dokonce o 2571 %. Nikde na světě se však černopátkové výprodeje netěší takové oblibě jako v Pákistánu. Internetová aktivita uživatelů zde byla o 11525 % vyšší než jiný den v roce. Nikoho tedy nepřekvapí, že listopad je nejrušnější měsíc, který prodejcům přináší zdaleka největší část zisků. Podle odhadů listopad tvoří až 20 % z celkových ročních obratů a v některých zemích, jako je např. Velká Británie, Řecko a Jihoafrická republika, podle našich interních údajů každá třetí internetová transakce probíhá právě v listopadu.

Kdo utratí nejvíce a kdo nejméně?

Výzkum ukázal, že nejvíc peněz na Black Friday utratí obyvatelé Severní Ameriky a Evropy, kdežto nejlevnější nákupy plánují obyvatelé asijských států, jako je například Pákistán, Malajsie nebo Filipíny. Čeští milovníci nákupů plánují na letošní Black Friday utratit v průměru 5615 Kč ($ 254), čímž se umístili v první desítce analyzovaných států. Je to méně, než plánuje Velká Británie ($ 399) nebo třeba Amerika ($ 515), ale více než Německo ($ 240), Polsko ($ 175) nebo Rusko ($ 136).

Nejžádanější produkty

Každým rokem obletí světem fotky davů lidí, kteří se tlačí v obchodních centrech. Přitom ale náš průzkum prokázal, že navzdory běžným předsudkům je největší poptávka po oblečení, nikoliv po elektronice. Kategorie audio-video se podle dotazovaných umístila až na druhém místě. Nejmenší zájem byl zaznamenán o knihy, sportovní doplňky a spodní prádlo.

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Související články

Další články