Znáte rčení „Zlaté české ručičky“? Dokládá, že Češi jsou opravdu velmi šikovní! Občas ale možná neumí své dovednosti prodat tak, jako jiné národy. To je případ třeba tvůrců. Koho si pod tím představit? Výrobce šperků, oblečení, kabelek, dekorací, ale fotografy či ilustrátory a mnoho, mnoho dalších. Právě ty sdružuje platforma Tvůrci v praxi.
Za ní stojí Bohdana Goliášová, šperkařka, která sama na vlastní kůži pocítila, jak složité to lidé, kteří něco tvoří a chtějí se svojí tvorbou živit, mohou mít. Bohdana Goliášová se se svým startupem Tvůrci v praxi účastní projektu pro talentované a cílevědomé ženy ve start-upovém Women in Tech. Stojí za ním společnost Huawei, která ženy v ICT dlouhodobě podporuje, a Hospodářská komora prostřednictvím svého think-tanku, Výzkumného ústavu pro podnikání a inovace (VÚPI).
Tvůrci potřebují jiný přístup
„Jako šperkařka jsem se dlouho odhodlávala jít do vlastního podnikání. Zajímalo mě, vše kolem jsem si studovala, a nakonec se odhodlala a učila techniku tepaná krajka. Průběžně se mě ostatní tvůrci ptali, jak je možné že se mi to povedlo. Nakonec vznikly jakési podnikatelské kurzy, protože naše tvůrčí duše potřebují trošku jiný přístup,“ popisuje vývoj platformy Bohdana.
Platforma je určena pro každého, kdo dostal do vínku tvůrčího ducha. Komunita čítá přes šest tisíc tvůrců, často jde o lidi, kteří se věnovali svému zaměstnání, a tvoření měli jako koníček, ale snili o tom, že se jím budou živit. Na platformě najdou články, podcasty, ale i ucelené kurzy na různá témata, která provázejí tvůrce podnikáním od samého začátku.
„Naučí se, jak si nacenit produkty, jakým kanálem je potom prodávat. Lektoři učí třeba jak na sociální sítě pro prodej tvorby, jak na reklamu, jedna z lektorek je mistryně světa ve food fotografii a učí tvorbu produktových fotek. Máme také krásný kurz o zakládání e-shopu nebo kurz s copywriterkou, která učí psát texty na web,“ doplňuje Bohdana Goliášová.
Jakoby ženské podnikání nebylo hodnotné
Podle ní není podnikání v Česku nic snadného. Tvůrci jsou navíc v dobrém slova smyslu velcí dobráci a poctivci a logicky mají obavy, že podnikání a s ním spojené náležitosti a povinnosti budou nad jejich síly.
„Vyrůstali jsme v tom, že podnikání, to jsou továrny, stovky zaměstnanců, obrovský úvěr a navrch podvody. Mě trvalo do třiceti let, než jsem pochopila, že existuje něco jako být na volné noze. Dneska už je spousta organizací, inkubátorů, které budoucí podnikatele učí. I tak si ale myslím, že o podnikání by se mělo učit už na střední škole,“ je si jistá Bohdana, která navíc občas vnímá, že muži mají víc času na práci.
„Jako bychom ženské podnikání nevnímali jako hodnotné. Je zapotřebí v tom přeřadit. Konkrétně zrovna podnikání tvůrců má obrovský přesah, ať už sociální, ekologický, ti lidé mají vizi o změně světa, kterou chtějí naplnit.“
Proto je pro ni projekt Women In Tech tím, co ženy může „nakopnout.“ „Konkrétně technologie ženám unikají, stačí strávit čtyři až pět let na mateřské a svět je úplně jinde,“ dodává Bohdana Goliášová, která je držitelkou ocenění Žena roku 2021, Český Goodwill 2021 a Živnostník roku JM 2019.
S platformou Tvůrci v praxi má velké plány, chce ji dostat do světa! To se jí postupně daří, se svým týmem totiž právě spustila mezinárodní verzi projektu pod názvem Nine to Five Joy. Držíme palce!