Chcete změnit práci, ale bojíte se? Máte šanci! Jak se prosadit v nové profesi?

2. května 2019
Profimedia
Profimedia

Trh práce i digitální svět nabízí velké možnosti mimoškolního vzdělávání a Češi pomalu objevují jeho výhody. Stále však podceňují učení se od lidí z praxe, od kterých lze přebrat nejvíc zkušeností.

Na trhu práce existuje, vedle komerční nabídky, také velké množství profesních kurzů, které jsou díky evropským fondům zdarma nebo za symbolický poplatek. Různé vzdělávací aktivity umožňují neziskové organizace, které mají podporu nejen z veřejných financí, ale i z rozpočtů soukromých firem. Příkladem může být celoroční vzdělávací projekt Samsung Tvoje šance nebo rekvalifikační IT kurzy Czechitas. Další varianty vzdělávání, bez nutnosti osobně na akce docházet, umožňují moderní technologie a internet.

Široká nabídka on-line kurzů nabízí příjemcům flexibilitu vzdělávání v čase i prostoru. Učit se lze z klasických výukových videí, kdekoliv a kdykoliv dle potřeby a možností studenta, nebo z tzv. live video tutoriálů, které mohou být přenášeny živě, často s možností ptát se lektora v přímém přenosu přes chat.

Veřejně dostupné jsou například také on-line kurzy zahraničních univerzit, které jsou výborné jak pro nastudování si nového tématu, tak pro zdokonalení jazykových dovedností, dále jsou to například platformy nabízející velký tematický mix kurzů od různých lektorů z celého světa, jako je Udemy, Coursera nebo Edex.

Cenový rozsah kurzů na internetu se pohybuje od nuly, v případě ukázkových lekcí bez ‚živé‘ podpory lektora, přes pár set po maximálně pár tisíc korun za kurz. To ‚živá školení‘ soukromých profi subjektů v učebnách a s přednášejícím specialistou bývají dražší, od 2500 korun za den až po desítky tisíc korun v případě dlouhodobých kurzů. Obecně se však cena za další vzdělávání, včetně toho komerčního, v Česku a na Slovensku oproti zahraničí stále drží na nižší úrovni, v zahraničí bývá řádově dražší, výjimkou nejsou ani stovky tisíc korun za dlouhodobější kurz.

Konkrétně účastníci rozvojového projektu Samsung Tvoje šance ve věku od 17 do 20 let mají na své cestě za vysněnou profesí k dispozici vlastní rozpočet na vzdělávací aktivity ve výši 100 tisíc korun. Často tuto možnost využívají na to, co by si standardně nemohli dovolit.  Navštěvují workshopy, konference a jiné formy vzdělávání v zahraničí. V tuzemsku pak dále chodí na oborové veletrhy, různé workshopy a akce co-workingových center, semináře na vysokoškolských fakultách, absolvují stáže či stínování ve firmách a další. To vše účastníkům zvyšuje kvalifikaci a umožňuje pochopení profese, která by je mohla bavit.

Podle kariérových poradců je ideální kombinovat více způsobů a forem učení. Účastníkům projektu Tvoje šance doporučují nespokojit se s jedním kurzem například on-line marketingu, ale namíchat si mix, který může zahrnovat osobní skupinový kurz, on-line školení, v češtině i v angličtině, potkat se s oborovým specialistou a třeba stínovat jeho pracovní den. Zkusit si exkurzi, praxi, stáž v marketingové firmě, vyzpovídat ředitele takové firmy, získat ucelený obraz z pohledu různých profesí v oboru. Umět si informace poskládat a porovnat si jejich kvalitu je často stejně hodnotné jako samotný obsah školení.

Důležitým krokem je networking, setkávání s lidmi a s organizacemi, které se pohybují v oboru. Teprve poté je možné si uvědomit formu a rozsah oboru. Návštěva profesních exkurzí je výborným základem pro budování networkingu a následného stínování lidí z praxe. Oslovit osobnost z oboru a učit se skrz rozhovor s ní je však pro naše účastníky novou zkušeností, Češi ani Slováci na něco takového nejsou moc zvyklí. Setkání jim ale může přinést první konkrétní informace, se kterými lze dál pracovat a vyhodnotit pozitiva či negativa oboru. Člověk z praxe už ví, co profese obnáší, a může poradit, kterých cest a chyb se vyvarovat, případně sdílet vlastní příběh. Takové předávání zkušeností je velmi cenné a navíc nestojí vůbec nic.

Zavří­t reklamu