Fit a krásnátestovánísoutěže

Jste workoholik? Příznaky, které by vás měly varovat před stresujícím životním stylem

Jste workoholik? Příznaky, které by vás měly varovat před stresujícím životním stylem

Zdroj:Pixabay.com

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Dnešní rychlá doba si žádá velký pracovní výkon a vysoké nasazení. Často tak míváme pocit, že i my musíme být rychlí, efektivní, vydělat co nejvíc peněz, abychom žili důstojně a kvalitně. Porovnáváme se a ženeme za úspěchem. Máme pak ale vůbec čas své peníze utratit? Nezanedbáváme kvůli práci své blízké? Nezaděláváme si na zdravotní problémy? Kde je správná míra? A kdo je nejvíce ohrožen?

Martina Maksymovová 11. ledna 2020

Jsem závislý

V první řadě je důležité si uvědomit, že workoholismus je závislost jako každá jiná. A bohužel ničí nejen zdraví, ale i mezilidské vztahy. V tomto případě se jedná o závislost na adrenalinu, který se do těla uvolňuje při stresovém vypětí. Je totiž rozdíl mezi chorobnou posedlostí a svědomitým pracovním výkonem.

Pro workoholika představuje jeho styl určitou formu útěku od reality. Většinou tyto tendence vycházejí už z dětství, z nevědomé snahy uspokojit rodiče a být dost dobří. Nejvíce ohroženi jsou lidé na postech, kde je vysoká kreativita a soutěživost – např. obchodníci. Jaké jsou nejčastější příznaky?

Thumbnail # Škodlivé vlivy workoholismu: Proč kvůli němu ztloustnete a přivodíte si chronický stres?
Mohlo by Vás zajímat:

Škodlivé vlivy workoholismu: Proč kvůli němu ztloustnete a přivodíte si chronický stres?

1. V práci trávíte víc a víc času

Každý z nás zůstane čas od času v práci přesčas, když je potřeba něco dodělat, např. v období uzávěrek nebo dokončování náročných projektů. Pokud ale trávíte dlouhodobě v kanceláři více než 10 hodin denně a domů se chodíte jen na pár hodin vyspat, zbystřete. A to zejména v případě, že se vaše ponoření do práce začíná nenápadně ale jistě navyšovat, stejně tak jako dávky člověka závislého na omamných látkách.

2. Stavíte práci nad ostatní zájmy a své blízké

Nemáte žádný volný čas na koníčky? I to je jeden z příznaků workoholismu, kterým ovšem trpí i vaše osobní vztahy. Tuto újmu se opět snažíte vykompenzovat zvýšeným pracovním nasazením, čímž jen podporujete začarovaný kruh. Pokud nemáte už delší dobu partnera/ku a hlas svých rodičů a kamarádů znáte už jen z telefonu, je načase začít s pořádnou sebereflexí a přehodnocením životních hodnot. Mnohdy workoholik ztrácí nejen své partnery, ale i přátele a není oblíbený ani mezi kolegy.

Thumbnail # Máte sedavé zaměstnání? Odbornice radí, jak se stravovat, abyste nepřibrali
Mohlo by Vás zajímat:

Máte sedavé zaměstnání? Odbornice radí, jak se stravovat, abyste nepřibrali

3. Věnujete se několika činnostem naráz

Často vám nestačí jedna pracovní náplň. Buď máte po práci ještě jednu či dvě brigády, nebo pracujete na takové pozici, v níž zastáváte vícero funkcí najednou. Další variantou může být kreativní činnost, ve které se snažíte ve dne v noci zdokonalovat, nebo pozice s vysokou zodpovědností, jež vám nedá spát.

4. Zdravotní a psychické problémy

Jedním z průvodních jevů je samozřejmě nedostatek spánku. Nemůžete usnout, protože neustále přemítáte nad prací, nebo do postele uleháte po práci až v pozdních nočních hodinách. Tak, či onak, jakmile začnete špatně spát a brát léky proti nespavosti, měli byste opravdu zpozornět. Závislost na adrenalinu budujete i snahou překonat enormní únavu s pomocí stimulantů v podobě velkého množství šálků kávy denně. Typické pro tento stav jsou i bolesti hlavy a problémy se zažíváním. Co se týká psychiky, můžete být podráždění, útoční a cítit se nedocenění.

Thumbnail # 6 způsobů, jak najít během pracovního dne trochu klidu
Mohlo by Vás zajímat:

6 způsobů, jak najít během pracovního dne trochu klidu

5. Neumíte odpočívat

Pokud je pro vás dovolená zbytečnost, na kterou, když už se odhodláte, stejně vezete i notebook, připište na seznam další z příznaků. Víkendy neznáte, a pokud se přece jen nějaké volno naskytne, ihned onemocníte, protože vaše tělo má konečně čas a prostor vyrovnat se s nahromaděným množstvím tlaku, stresu a adrenalinu v těle. Lupnete do sebe paralen, jedete dál a zastáváte heslo, že „odpočívat budete až v hrobě?“ Je možné, že to nebude dlouho trvat. Vaše tělo opravdu není stroj na baterky. Pomůže sebereflexe, upřímnost k sobě samému i odborná pomoc.

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články

Zavří­t reklamu