Od smrti Elizabeth Taylorové uplynulo 8 let: Zavzpomínejte na její nejvýraznější role

23. března 2019
Facebook/Elizabeth Taylor
Facebook/Elizabeth Taylor

Stala se jedním z filmových sex-symbolů své doby. Jedna z velkých hollywoodských hvězd stříbrného plátna 20. století, dvojnásobná držitelka ceny Americké filmové akademie Oscar, byla dlouho považována za jednu z nejkrásnějších žen světa. Její nádherné fialkovo-modré oči byly nezapomenutelné. Elizabeth Taylorová zemřela v 79 letech na selhání srdce, na plátně ale žije dál. Pojďme si připomenout její slavné role.

Lassie se vrací (1943)

Okatá dívenka upoutala pozornost zástupců společnosti Metro-Goldwyn-Mayer. První smlouvu za ni rodiče podepsali, když jí bylo pouhých 9 let. A bylo to právě na film o výjimečně inteligentní, krásné a svědomité fence dlouhosrsté kolie Lassie, který u diváků slavil úspěchy. Liz v něm ztvárnila Priscillu, vnučku mylorda Rudlinga (Nigel Bruce) a v roli zazářila. Po první roli se roztomilá Liz objevila v malých roličkách, a to ve filmech Jana Eyrová, Sirotek lowoodský a Bílé útesy doverské. Ani ne o rok později tak společnost očividně nadané dívence nabídla smlouvu dlouhodobou. Následovaly filmy O velkou cenu (1944), v němž psa vystřídal poník, a Odvážná Lassie (1946), které její pozici dětské hvězdy potvrzovaly.

Místo na výsluní (1951)

Upravená verze Dreiserovy Americké tragédie udělala z Liz světovou hvězdu. Jde o příběh George (Montgomery Clift), mladíka z chudých poměrů, který dostane práci v továrně bohatého strýce, a když se naskytne šance společenského vzestupu, obětuje lásku tovární dělnice ve prospěch vztahu k bohaté dívce (Elizabeth Taylor). Montgomery Clift se během natáčení stal Elizabethiným věrným přítelem. „Znám jen dva herce (Montgomery Clift a Richard Burton), s nimiž se cítím téměř fyzicky srostlá, jakoby pupeční šňůrou, elektrizovaná a elektrizující,“ prohlásila Liz.

Kočka na rozpálené plechové střeše (1958)

Strhujující výkony Paula Newmana, Elizabeth Taylorové a Burla Ivesa udělaly z této adaptace příběhu Tennessee Williamse jeden z nejúspěšnějších filmů v historii Hollywoodu. Film měl být původně natočen černobíle, ale vzhledem k všeobecně známé divácké slabosti pro Elizabeth Taylor a modré oči Paula Newmana, se nakonec studio rozhodlo natočit ho barevně. Taylorová za svoji roli obdržela dokonce i nominaci na Oscara, kterou ale neproměnila. Původně se měli v hlavních rolích objevit James Dean a Grace Kellyová. Dean však zemřel při autonehodě a z Grace se v té době stala monacká princezna.

Suddenly, Last Summer (1959)

O rok později se hvězdy tohoto thrilleru, Elizabeth Taylorová a Katharine Hepburnová, společně poprvé a naposledy utkaly o Oscara za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Sošku si ale nakonec odnesla jiná herečka. Díky Taylorové získal jednu z hlavních rolí i Montgomery Clift, který byl vzhledem ke svému alkoholismu a drogové závislosti považován za nespolehlivého. Protože ale slavná hvězda prohlásila, že bez něj se ve filmu neobjeví, studio na jeho obsazení nakonec přistoupilo.

Telefon Butterfield 8 (1960)

V osmadvaceti letech si Taylorová konečně odnesla cenu akademie za nejlepší herečku v hlavní roli za skvělý výkon v tomto dramatu. Ztvárnila zde Glorii, kočičku na zavolání a příležitostnou modelku z Manhattanu, kterou je možno kontaktovat jedině přes telefonní ústřednu Butterfield 8. O jejím umění manipulovat s muži mohly být sepsány romány, kdyby o to zhrzení milenci ovšem stáli. To ona byla tím, kdo si vybíral. Zajímavostí je, že ve filmu si zahrál i Jiří Voskovec.

Cleopatra (1963)

Role v legendárním velkofilmu ji vyšvihla na pomyslný filmový Olymp. Za roli Kleopatry, úchvatné a lstivé královny Egypta, jí byl nabídnut nejvyšší honorář, a to rovný milion dolarů. Během natáčení se velice sblížila s hercem Richardem Burtonem, který hrál Marka Antonia. Filmové časopisy a bulvární tisk měly hned o čem psát, protože oba hlavní hrdinové byli manželsky vázáni jinde. Vypukl skandál, který ovšem Elizabeth neuškodil, naopak její popularitu kupodivu posílil.

Kdo se bojí Virginie Woolfové (1966)

S Richardem Burtonem se na plátně znovu setkali v psychologickém dramatu režiséra Mika Nicholse jako ideální představitelé zlovolných manželů Marthy a George. To už byli manželé. Elizabet Taylor přibrala skoro 15 kilo jen proto, aby přesvědčivěji vypadala jako znuděná panička ve středním věku. Šlo o nejdražší černobílý film v historii. Výrobní náklady činily 7,5 milionů dolarů, z velké části šly na platy obou hlavních představitelů. Historicky dosud jediný film, který získal nominace na Oscara ve všech 13 kategoriích. Nakonec získal pět sošek.

Zkrocení zlé ženy (1967)

Znovu si s Burtonem zahrála jen o pár měsíců později v americko-italské filmové komedii, kterou režíroval Franco Zeffirelli. Ten původně chtěl do snímku obsadit své dva krajany Sophii Loren a Marcella Mastroianniho. Jde o filmovou podobu stejnojmenné divadelní hry Williama Shakespeara. Film získal dvě nominace na Oscary, za kostýmy a výpravu, a na Zlaté Glóby, za nejlepší film v kategorii muzikál nebo komedie a nejlepšího herce (Richard Burton) ve stejné kategorii. Zajímavostí je, že oba představitelé se vzdali honoráře za hlavní role, vyměnili je za podíl na zisku.