Premiéra Čapkovy Matky: Nové nastudování chce zavzpomínat na 130 let od spisovatelova narození

Nakonec svolí, nikoliv však na přímluvu duchů, ale když slyší z rádia štkát jinou matku nad smrtí svých dětí ve válce a když ještě uslyší, že nepřátelští vojáci vraždí malé usmrkané děti. Hra končí, když matka podává Tonimu pušku a říká: „Jdi!“
Zdroj: Alena Hrbková
Drama Matka je jedno z protiválečných antifašistických děl Karla Čapka z roku 1938. Vše se odehrává v jakési anonymní vile v jakési anonymní zemi, která však nápadně připomíná Španělsko. Děj je členěn do tří dějství a většinu textu obstarává matka. Zpočátku jsou mrtví dva členové rodiny – otec voják a nejstarší syn lékař.Matka jim vyčítá, že se nechali zabít. Otci pak vyčítá, že živé syny láká k sobě, že jí je bere. Během jednoho dialogu zahyne další z jejích synů a objeví se jako duch. Během revoluce opustí svět i dvojčata, každé na jiné straně barikády. Matce zbude poslední syn, avšak válka neustává a i on se rozhodne jít do boje za vlast. V tuto chvíli matku částečně opustí zdravý rozum, zamkne oba ve vile, Toniho ve sklepě a nechce ho nechat jít. Nakonec svolí, nikoliv však na přímluvu duchů, ale když slyší z rádia štkát jinou matku nad smrtí svých dětí ve válce a když ještě uslyší, že nepřátelští vojáci vraždí malé usmrkané děti. Hra končí, když matka podává Tonimu pušku a říká: „Jdi!“+ 4 fotky+ 5 fotek

Slavný román Karla Čapka Matka o střetu ženského a mužského vidění smyslu a poslání života se dočkal nového zpracování. Pod taktovkou renomovaného režiséra Petera Gábora se v hlavní roli matky představí charismatická herečka Jitka Smutná, která ve hře volí mezi odpovědností ke společnosti a mateřskou láskou.

Petra Járková
Petra Járková 05. 02. 2020 16:00

Drama Matka od Karla Čapka bylo poprvé vydáno v roce 1938 a původní hra měla premiéru v únoru téhož roku ve Stavovském divadle. Titulní roli tehdy pod režijním vedením Karla Dostala ztvárnila herečka Leopolda Dostálová. Čapek o Matce prohlásil, že je to „hra krutá a jaksi senzační“, ale že aktuálním námětem chtěl hlavně probudit svědomí diváků. Premiéra Matky se konala 12. 2. 1938 ve Stavovském divadle a publikum ji přijalo s nadšením, protože přímo vyjadřovala národní povědomí. Z politického hlediska hra silně zapůsobila na lidi, kteří  tušili, že se blíží doba, kdy budou muset bránit svou vlast.

Otázky o životních hodnotách

„Čapek nás provokuje a klade si otázky o životních hodnotách. Polemizuje o ceně lidského života i o sebeobětování pro dobrou věc. Co má větší cenu? To jsou témata, která by mohla diváka zaujmout,“ říká režisér Peter Gábor o příběhu ženy, která postupně ztrácí svoje nejbližší.  Ve své bolesti a samotě matka nechápe mužskou povinnost bojovat a umírat pro slávu, čest a pravdu a trápí ji strach o život nejmladšího syna.

Argumenty mužů a žen

„Je dobré si všímat, že mají muži jiné argumenty než ženy. Ty válku nikdy nevyhlašovaly. Ve válkách veleli, zavření někde v klídku, testosteronoví papaláši. A vždycky jim šlo o moc, peníze, nerostné suroviny a území. Zatímco ženy oplakávaly své mrtvé muže a děti do konce svých smutných životů,“ popisuje smysl hry Matka její hlavní představitelka herečka Jitka Smutná.

Jitka Smutná

Ta ztvární v režii Petera Gábora postavu matky už poněkolikáté. Výtečná byla například jako Gelardiho Zlomatka: fascinující studie slepé mateřské lásky se i díky jejímu vynikajícímu výkonu udržela na scéně neuvěřitelných dvanáct let. Pod Gáborovým vedením si pak Jitka Smutná zahrála i svéráznou matku v komedii Kdokoli může dělat cokoli.  „I já jsem obyčejnou milující mámou se všemi plusy i minusy. I já mám syna. A nedovedu si představit sebe samu, že bych ho viděla odcházet do války.... brrrr,“ vyznává se Smutná, která v divadle Mana exceluje také ve hře Teror.

Hrdinství a láska

Kam vede po generace trvající hra na hrdiny? Drama Matka to formuluje jasně: "Jeden z vás bude něco stavět, druhý to bude bourat, a pak mi řeknete, že to jsou veliké úkoly, tomu ty, maminko, nemůžeš rozumět." A přesto je to právě matka, která lépe než kdokoli jiný ví, že veškeré činy, které nejsou vedeny láskou, končí zmarem a tragédií. Přehnané ambice, politické názory, které osudově rozdělují rodiny, ochota nadřadit politiku lásce, to jsou témata, která zde zaznívají s novou naléhavostí. „Společnost je rozdělená, polarizovaná, lidi si jdou po krku a jsou schopni se rozhádat: právě Matka je Čapkovým varováním, které ukazuje, že jsou důležitější hodnoty  jako lidský život a láska. Je to velmi dobře napsané drama,“ říká dramaturgyně hry Věra Mašková.

NA HERCE ZE HRY MATKA A NA FOTOGRAFIE KARLA ČAPKA SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Leona Machálková touží po nové lásce: O deset let mladšího bych zvládla, chci ještě něco zažít

Související články

Další články