Zabiják jménem vysoký krevní tlak! Nehazardujte se životem, naučte se ho správně změřit doma

27. dubna 2019
omron.cz
omron.cz

Kardiovaskulární choroby jsou odpovědné za téměř polovinu všech úmrtí v Evropě. Zabíjejí víc než všechny typy rakoviny dohromady. Mezi ty nejčastější patří právě vysoký krevní tlak. Většina lidí však vůbec neví, že mají vážný problém. Stačilo by přitom jen málo. Pravidelně si měřit tlak doma.

Měření krevního tlaku je součástí běžné prohlídky u praktického lékaře. Naměřené hodnoty jsou důležitou informací, podle které je pak schopen určit, zda netrpíte hypertenzí, která vám může způsobit vážné zdravotní komplikace. Nevýhodou je, že měření tlaku v ordinaci bývá často spojováno s obavami a podvědomý stres může ovlivnit naměřený výsledek. Hodnotu svého krevního tlaku si ale můžete hlídat snadno sami, a to v pohodlí domova. A jaké benefity přináší domácí měření?

Méně návštěv u lékaře

Měření krevního tlaku v pohodlí domova snižuje počet návštěv u lékaře, které jsou nutné z důvodu diagnostiky a léčby hypertenze. Zaznamenané hodnoty přinesete s sebou na kontrolu k lékaři a nemusíte k němu chodit na opakované měření.

Pozor na syndrom bílého pláště!

Syndrom bílého pláště je označován jako stav podmíněný úzkostí z návštěvy lékaře, který se projevuje stresovou reakcí. V takovém případě si organismus myslí, že je ve stresu, zvýší se tak krevní tlak, dojde ke zrychlení srdečního tepu, zvýšení frekvence dechu a mnohému dalšímu. Někteří jedinci jsou si plně vědomi, že syndromem trpí, ale navenek vypadají uvolněně. To může lékaře zmást a po změření krevního tlaku, který bude v tomto případě vyšší, snadno zamění syndrom bílého pláště za arteriální hypertenzi neboli vysoký krevní tlak.

Před strachem z lékařského vyšetření se můžete bránit právě domácím měřením, které vám lékař pravděpodobně také doporučí. Budete v naprostém klidu v prostředí domova, sami si změříte tlak a lékaři pak můžete donést papírek, na který si hodnotu svého tlaku pravidelně zaznamenáte. V případě, že si nebudete jisti, jak máte své hodnoty zapisovat, můžete si z webu www.krevnitlak.cz ze záložky Zákaznická podpora stáhnout elektronický záznamník, který vznikl ve spolupráci s MUDr. Janem Peleškou, CSc., specialistou působícím v České společnosti pro hypertenzi.

Vybírejte kvalitní tlakoměr

Domácí měření krevního tlaku je uznávanou a lékaři akceptovanou metodou kontroly tlaku v případě, že je tlakoměr klinicky validovaný. Kvalitní tlakoměr poznáte podle toho, že jeho přesnost je klinicky ověřena (validovaná) v porovnání s poslechovým měřením provedeným lékařem. Naměřené hodnoty tlaku z takto validovaných přístrojů jsou důvěryhodné a můžete je konzultovat se svým lékařem. Nakupujte od výrobce, kterého znáte či s ním má zkušenosti váš známý.  V současnosti se dají zakoupit tlakoměry, se kterými si zvládne změřit tlak úplně každý. Ale pozor na jeho výběr! „Aby měl dostatečně vypovídající hodnotu pro lékaře, doporučujeme tlakoměr s Intelli manžetou, díky čemuž lze dosáhnout naprosto přesného měření, takovým je například tlakoměr Omron M6 Comfort,“ vysvětluje kardiolog doc. MUDr. Michal Vrablík, Ph.D.

Jak na to?

Mimo spolehlivé a přesné přístroje je také důležité vědět, jak digitální tonometr v domácím prostředí správně používat. Při měření krevního tlaku v domácím prostředí dodržujte následující zásady:

  • Před měřením tlaku krve alespoň 5 minut vsedě odpočívejte.
  • Nejméně 30 minut před měřením NEKUŘTE a NEPIJTE ALKOHOL.
  • Tlak si měřte vsedě s opřenými zády a s paží podepřenou o stůl, obě nohy mějte na zemi (nezkřížené). Během měření nemluvte a nehýbejte se.
  • Tlak měřte vždy na stejné paži.
  • Vyhrňte si rukáv – nikdy nedávejte manžetu přes oblečení. Na paži si dejte manžetu tonometru, okraj manžety by měl končit zhruba 2 centimetry nad loketní jamkou. Mezi manžetou a paží by měl být prostor maximálně na jeden prst. Předloktí mějte volně opřené o stůl tak, aby manžeta byla v úrovni srdce.
  • Měřte si krevní tlak opakovaně – alespoň dvakrát ráno a dvakrát večer v intervalu zhruba 1−2 minuty před jídlem a léky. Vhodné je měřit si tlak optimálně 7 dní před návštěvou lékaře (nebo v případě, že byla změněna léčba). Dlouhodobě si stačí měřit tlak 1–2x týdně.
  • Hodnoty krevního tlaku si zapisujte včetně zaznamenání každé významné události (např. změna medikace, aktuální zdravotní potíže).

Zavří­t reklamu