Speciál: Průvodce kvalitouSpeciál: Hubněte s námiTestování

Hitlerův nedokončený most u Borovska: Záhadná stavba končí uprostřed vodní nádrže Švihov

Hitlerův nedokončený most u Borovska: Záhadná stavba končí uprostřed vodní nádrže Švihov
Zdroj: Profimedia.cz
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Borovský most, nebo také Hitlerův nedokončený most, je zatopený nepoužívaný dálniční most přes Sedlický potok nedaleko obce Borovsko. Most měl být součástí první dálnice v Československu. Svému účelu ale nikdy neposloužil...

Kamil Šivák 10. března 2021

Borovský most je od roku 1976 téměř celý zatopený, protože se nachází ve vodní nádrži Švihov, zvané též Želivka. Přístup ke stavbě je zakázán, neboť nádrž je chráněným zdrojem pitné vody.

Chlouba socialistického Československa: Kotva měla eskalátory, dveře na fotobuňku a fronty na pračky
Mohlo by Vás zajímat:

Chlouba socialistického Československa: Kotva měla eskalátory, dveře na fotobuňku a fronty na pračky

Dálnice Praha–Brno–Slovensko

Idea vzniku dálnice, která by vedla napříč celým Československem, se datuje do třicátých let dvacátého století. Jedním z prvních projektů byla takzvaná Národní silnice Plzeň–Košice. K tomu se zanedlouho přidalo Brno s návrhem na silniční magistrálu Cheb–Chust (Ukrajina). Od Košic směrem na Podkarpatskou Rus, na jejímž území se kdysi Chust nacházel, měl pak vést jediný tah.

V roce 1937 se ale objevil ještě jeden návrh, a to od Jana Antonína Bati, jenž ve své knize Budujme stát pro čtyřicet milionů lidí uvedl, že by nebylo od věci postavit dálnici Cheb – Velký Bočkov. Vedla by co nejpříměji a vyhýbala se jak Praze, tak i Bratislavě. Podrobný projekt dálnice Praha–Brno–Slovensko byl však vypracován až po Mnichovské dohodě v roce 1938.

Dycky Most nebude! Znáte slavnou kletbu, která prý zničila město z televizního seriálu?
Mohlo by Vás zajímat:

Dycky Most nebude! Znáte slavnou kletbu, která prý zničila město z televizního seriálu?

Válečná výjimka

Následující rok došlo konečně k faktické realizaci stavby. Zakázku dostala na starost firma Ing. Jakuba Domanského, stavbyvedoucím se stal Ferdinand Čulík. Celkový rozpočet činil šest milionů korun. Vše bylo v režii nacistů, kteří na mostu nešetřili ani během války, kdy se veškerý cement používal pro vojenské účely.

S udělenou výjimkou se na něm pokračovalo až do atentátu na Heydricha. Dělníci se na most vrátili v padesátých let, a to opět pod vedením firmy Jakuba Domanského, která byla však přejmenována na Československé stavební závody. Ale ani tehdy se stavba ještě nedokončila. Poslední pokus proběhl v šedesátých letech. Záhy byl však zmařen projektem vodní nádrže, jež byla mnohem důležitější.

Nuselský most slaví v únoru narozeniny: Architektonický skvost, dopravní klička i smutné vysvobození
Mohlo by Vás zajímat:

Nuselský most slaví v únoru narozeniny: Architektonický skvost, dopravní klička i smutné vysvobození

Byl vůbec dokončen?

„Začali ho stavět v červenci roku 1939,” řekl pro Český rozhlas pamětník Jiří Vilímovský. Stavba sice vypadá, že není dokončena, ale ve skutečnosti je tomu naopak. Most je ze severní strany ukotvený, z druhé strany se měla navést zemina na dálniční těleso. Most tak neměl, dle projektu, už dál pokračovat,” dodal.

Most byl také oblíbeným místem trampů. Než jej zatopili, nocoval pod ním s partou kamarádů i Jan Vyčítal, zakládající člen kapely Greenhorns. „Taky na něho malovali. Nějaké jeho obrázky tam ještě určitě budou,” prozradil na závěr pan Vilímovský.

Zdroje informací:
Wikipedia.cz: Borovský most
Irozhlas.cz: Zákaz vstupu. 50kilometrový tunel, dálniční most, který nikam nevede, to je přísně střežený Švihov

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články