Pražská potrubní pošta: Doručovala telegramy na Hrad, ale i náboje nebo myši

Ještě dříve než v Praze měli potrubní poštu také v Londýně, Paříži nebo ve Vídni
Zdroj: Wikimedia Commons/Nationaal Archief, Public domain
Hlavní panel pražské potrubní pošty sloužil ještě v roce 2002. Pak ale přišla povodeň...Obsluha potrubní pošty musela zásilky roztřídit a případně poslat dál, aby se co nejrychleji dostaly ke svým adresátůmPřejete si cestovat první nebo druhou třídou? Potrubní pošta měla mít velkou budoucnost...Američané věřili, že stejně jako korespondence, budou potrubím cestovat i lidé+ 1 fotka+ 2 fotky
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Po Londýně, Berlíně, Paříži a Vídni byla 4. března 1899 také v Praze uvedena do provozu úžasná novinka, kterou v Evropě mohla využívat jen ta opravdu nejvýznamnější města. Na cestu potrubím se vydala první kapsle s poštovní zásilkou. Uhodli byste, kdo se zasloužil o vznik tohoto patentu?

Zdeňka Nezbedová
Zdeňka Nezbedová 4. března 2021

Jak už to tak bývá, mnoho vynálezů vznikne vlastně mimoděk, zatímco původní záměr měl vést docela jinam. I Denis Papin – ano, ten slavný vynálezce „papiňáku” – se snažil o docela jiný výsledek, když přišel na to, že stlačený vzduch v trubce může posouvat předměty. Jenže na co takový objev využít? Trvalo to ještě dalšího půl druhého století, ale využití se našlo, a vznikla potrubní pošta.

Sofie Pruská to neměla v životě jednoduché, ale svojí role se ujala se ctí
Mohlo by Vás zajímat:

Obyčejné ženské starosti královny Sofie Pruské. S matkou si napsaly 2 000 dopisů, děti zachránila před plameny

První trasa

Pro obyvatele Prahy se 4. března 1899 poprvé otevřela možnost poslat svoji zásilku právě tímto způsobem. Potrubní pošta sice byla v provozu už skoro dva roky, ale jediné, co tudy procházelo, byly telegramy z telegrafní stanice na Malé Straně na hlavní poštu do Jindřišské ulice. Systém potrubí se postupně rozšiřoval, až nakonec měřil úctyhodných 55 kilometrů – to už jsme ale v moderní historii… V roce, kdy potrubím proběhla první veřejností podaná zásilka, o tak rozsáhlou síť nešlo, dokonce na ni nebyl napojen ani tak důležitý bod, jako byl Pražský hrad. Na něj se potrubní pošta zavedla až pro prezidenta Masaryka v roce 1920 a další trasy byly budovány do počátku třicátých let minulého století.

Myš místo pošty

Počátky dopravy zásilek potrubní poštou, kdy se listiny zasílají srolované v pevné kapsli, s sebou nesly i vtípky, které přijímající obsluhu asi příliš nepotěšily. Říkalo se, že občas vtipálek poslal na druhý konec sítě třeba myš nebo jiný „dáreček”.

Když je řeč o neobvyklých zásilkách, potrubní pošta plnila důležitou roli v době druhé světové války. Ve chvíli obléhání rozhlasu byly právě touto cestou do jeho budovy dopravovány náboje.

Skutečné zločiny Velké Prahy očima dobové soudničky: Franta Menšík šel raději sedět, než aby přišel o zlodějskou čest
Mohlo by Vás zajímat:

Skutečné zločiny Velké Prahy očima dobové soudničky: Franta Menšík šel raději sedět, než aby přišel o zlodějskou čest

Nepatří jen do minulosti

Tento systém, fungující na zdánlivě jednoduchém principu podtlaku, byl v Praze využíván až do povodní v roce 2002, kdy došlo k jeho značnému poškození. Kdyby velká voda nepřišla, je velmi pravděpodobné, že by se podzemním potrubím proháněly pod Prahou zásilky ještě dnes.

Nemocnice, továrny i úřady…

Potrubní pošta sama o sobě rozhodně není jen minulostí. I když už po Praze nedoručuje zásilky z jedné pošty na druhou, mnohé podniky, jako jsou nemocnice, tenhle způsob dopravy třeba i biologického materiálu používají dodnes. Je to rychlé, bezpečné a spolehlivé. Díky Denisu Papinovi, který kromě hrnce, jenž dodnes nese jeho jméno, přišel i na možnost dopravy předmětů s pomocí podtlaku.

Přestože potrubní pošta dnes nachází využití hlavně jako lokální doprava zásilek uvnitř areálů, v jejích počátcích s ní měli naši předci opravdu veliké plány. Svědčí o tom i dobové nákresy, na nichž lidé do tubusů nastupují jako do vagónu. Dnes jejich vize v jistém smyslu oživuje projekt hyperloop, který by dopravoval cestující v kapslích podtlakovým tunelem. Nápad z hlavy vizionáře Elona Muska má dosáhnout rychlosti až 1 300 kilometrů v hodině, ale ještě je jen v plenkách. U nás možná propojí Brno s Prahou nebo Vídní.

Zdroje informací: 
Wikipedia.org: Pražská potrubní pošta
Wikipedia.org: Denis Papin, Pneumatic tubes

Škola líčení: Jak nanášet make-up a korektor? Vizážistka Diana vás provede líčením krok za krokem

Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Další články