Krutý konec letu Turkish Airlines 981: Technická chyba vymrštila ven šest cestujících i se sedačkami, nastalo peklo

V okamžiku, kdy vznikl tento snímek, nemohl nikdo ještě tušit, že se právě tento stroj stane smrtícím nástrojem pro 346 lidí na palubě...
Zdroj: Wikimedia Commons/Steve Fitzgerald, GFDL 1.2
Plocha mezinárodního letiště Orly byla poslední, z níž se 3. března 1974 vznesl let Turkish Airlines 981. O několik minut později stroj tvrdě dopadl nedaleko města Meaux.Žádný z přístrojů v kabině letadla McDonnell Douglas DC-10 nefungoval. Podtlak zničil kabely a letoun nebylo možné ovládat.Místo dopadu nedlouho po tragédii. Trosky a bohužel i části lidských těl byly rozesety všude po okolí... V místě dopadu letounu byl vystavěn památník obětem tragédie z 3. března 1974.+ 1 fotka+ 2 fotky

Byl to bohužel poslední výlet pro 346 lidí, kteří se ocitli na palubě letu Turkish Airlines 981. Měl namířeno z Istanbulu do Londýna, s mezipřistáním v Paříži. Jenže 3. března 1974 při vzletu z francouzské metropole došlo k obrovské tragédii...

Zdeňka Nezbedová
Zdeňka Nezbedová 03. 03. 2021 08:00

Letecké havárie patří k nejobávanějším a mnozí lidé do letadla nesednou, i když se jedná o mnohem bezpečnější dopravu, než je třeba jízda autem. Jakákoliv nehoda letadla je zkrátka děsivá a nese velkou pravděpodobnost, že ji cestující nepřežijí. To se bohužel potvrdilo i při nehodě letu Turkish Airlines 981, který se zřítil do lesa nedaleko pařížského letiště Orly.

Špatně zajištěné nákladové dveře

Na vině tragické havárie, která si vyžádala životy 346 lidí, byly špatně zajištěné dveře nákladního prostoru v zadní části letadla. Ty se při vzletu odlomily a následný podtlak způsobil explozi, která poškodila ovládání letounu. Problémem bylo, že u tohoto typu letadla, tedy McDonnell Douglas DC-10, se konstruktéři snažili ušetřit každý možný milimetr v nákladovém prostoru. Proto se dveře otevíraly ven, což mohlo způsobit (a také bohužel způsobilo) tragické problémy. Aby se tomu předešlo, bylo do těchto letadel montováno ještě další zařízení, které zajišťovalo bezpečnost zavřených dveří. Jenže toto konkrétní letadlo jej zatím nemělo.

Čekání na smrt

Osudný let se v Istanbulu odlepil od země 3. března v 7:57 a v Orly dosedl po čtyřech hodinách a pěti minutách letu. Vystoupilo 50 cestujících, kteří si tím zachránili život. Do Londýna pokračovalo 117 lidí a k nim přistoupilo dalších 216. K další části cesty letadlo odstartovalo ve 12:32 – po půlhodinovém zpoždění, způsobeném stávkou zaměstnanců společnosti British European Airways. Chvíli po vzletu, když letadlo stoupalo do 7 000 metrů a stočilo se směrem k Londýnu, se mu utrhly zadní dveře. Rozdíl tlaku mezi nákladním prostorem a částí pro cestující způsobil explozi a oddělení části podlahy i se šesti sedadly obsazenými japonskými cestujícími. Piloti v tom okamžiku už neměli možnost letoun jakkoliv ovládat a nezbývalo nic jiného než čekat na smrt…

Bezmocní piloti

I když se kapitán Nejat Berköz a první důstojník Oral Ulusman snažili ještě zachránit, co se dalo, všechna snaha byla marná. Letadlo se sklonilo dolů a pod dvacetistupňovým úhlem se řítilo k zemi. Piloti i pasažéři mohli jen s hrůzou sledovat, jak se blíží jejich poslední okamžiky. Zanedlouho letadlo skutečně dopadlo do lesa Ermenoville rychlostí 800 km v hodině. Došlo k tomu přibližně 15 kilometrů od místa výbuchu a nálezu šesti nešťastných cestujících, kteří byli i se sedačkami vymrštěni z letadla jako první.

Šílená podívaná

Vrak letadla byl po nálezu natolik roztříštěný, že nešlo rozeznat, zda některé části chybí nebo ne. Bohužel ani cestující nebylo snadné identifikovat, záchranné týmy našly na 20 000 částí lidských těl. Z velké části šlo o Brity cestující do vlasti. Těch bylo na palubě 176. Vedle nich cestovalo 55 Turků, 48 Japonců a zbytek tvořil mix různých národností.

100 milionů za 346 životů

Vyšetřování potvrdilo, že se jednalo o souhru technických problémů a lidské chyby. Ukázalo se ale, že o možných potížích, způsobených konstrukčními problémy, věděl výrobce McDonnell-Douglas už dva roky. Nápravu nezjednal, protože by to narušilo harmonogram výroby dalších letadel. Proto čelil mnoha žalobám, zvláště od rodin obětí. Nakonec došlo k mimosoudnímu vyrovnání, společnosti McDonnell-Douglas a Turkish Airlines to stálo kolem 100 milionů dolarů. Konečně byly zahájeny také práce na lepším zabezpečení nákladových dveří. Bohužel, 346 lidem už život nikdo vrátit nemohl…

Zdroje informací: 

Wikipedia.org: Turkish Airlines Flight 981

Aviation Safety Network: ASN Aircraft accident McDonnell Douglas DC-10-10 TC-JAV Bois d'Ermenonville

Bohuš Matuš a jeho o 30 let mladší manželka Lucie: Když jsem Bohuše ukázala poprvé mamince, tak se složila

Bohuš Matuš a jeho o 30 let mladší manželka Lucie: Když jsem Bohuše ukázala poprvé mamince, tak se složila

Související články

Další články