Modrá krev v lahvi. Španělé vyvinuli modré víno. Brzy expanduje do střední Evropy

23. června 2016
Plus.google.com
Plus.google.com

Pokud vám žilami nekoluje modrá krev, může aspoň protékat vaším hrdlem. Šestice Španělů totiž v Baskicku vyvinula neonově modré víno. Gik – tato tři písmena budete od nynějška říkat i ze spánku.

Proč? Zaprvé označují tohoto úchvatné zástupce sladkých bílých vín (ano, nepřeklepli jsme se). Zadruhé vyvolaly ve Španělsku šílenství. A zatřetí už za pár měsíců Gik expanduje do Německa. To je od Česka co by kamenem dohodil, vezmeme-li v potaz exkluzivitu a zážitkovost tohoto pěkně vybarveného druhu.

Je vyroben ze směsice bílých a červených hroznů, vypěstovaných v oblastech La Rioja, Zaragoza, León a Kastilie-La Mancha. Obsahuje nekalorické sladidlo a podává se vychlazené. To samo o sobě ale vínu nepropůjčí svítivě modrý odstín, jak vaše bystrá mysl jistě postřehla.

Spanishnewstoday.com

Jeho tajemstvím je chemikálie zvaná antokyan (pigment ve slupce hroznů) a indigo (barvivo získané z borytu barvířského). To jsou látky, díky kterým mohli výrobci nacenit jednu 750ml lahev na 10 euro (zhruba 270 korun). Na ten zážitek to není moc, co říkáte?

Než se unikát mezi víny zrodil, byl vystavován dva roky pokusům a omylům ze strany výrobců. Jejich motivace však nepramenila z touhy se při produkci bavit, jako spíš „vytvořit něco skutečně inovativního“. Podle nich postrádal španělský trh s víny „malou revoluci“.

Brit.co

„Vyrostli jsme v zemi se silnou kulturou vína, ale to bylo vždycky nápojem, který byl stavěn na piedestal,“ vysvětlil spoluzakladatel Aritz López. „Přemýšleli jsme proto, jaké by to bylo mít skutečné lidi vyrábějící vína pro skutečné lidi. Ne vína dělaná experty pro pseudo znalce.“

„Modrá inspirace“ přišla z knihy Blue Ocean Strategy od spisovatele W. Chan Kima, korejského obchodního teoretika.

„Ve své knize píše o červených oceánech symbolizujících obchodní trhy nasycené specialisty (žraloky), kteří bojují za stejné proměnné a snížený počet klientů (ryb), a skončí ve vodě, která se změnila na červenou,“ vyložil López.

Ufunk.net

„A také píše, jak je důležité tohle zvrátit inovováním a vytvářením nových proměnných, aby se voda změnila opět na modrou. Zní to pro nás dostatečně poeticky na to, abychom změnili tradičně červený nápoj v modrý.“ Podle něj modrá reprezentuje také „pohyb, inovaci, proměnlivost, změnu a nekonečnost“.

Gik se prodává zatím jen na webových stránkách společnosti, ale v příštích pár měsících expanduje do obchodů ve Francii, Velké Británii, Nizozemsku a Německu. Další štací budou pravděpodobně Spojené státy.

O prodeji modrého vína v Česku zmínka nepadla, do Německa to má ale například Pražan jen něco kolem čtyř hodin!

A ještě než modrou lahvinku ulovíte, rozmyslete si, co pořídíte k ní. Dokonalou harmonii utvoří se sushi, s nachos, guacamole, těstovinami carbonara a uzeným lososem.

Mohlo by se hodit:

Zdroj: Eater

Zavří­t reklamu