Vše o koření: Které druhy vám v zimě dodají energii a jsou plné zdraví

11. ledna 2020
Wikifitness.com
Wikifitness.com

Nezastupitelnou roli v zimním jídelníčku hraje ostré koření, které má zahřívací schopnost a může být nápomocné i při hubnutí. Až budete hledat vhodnou variantu, sáhněte po kajenském pepři nebo zázvoru. Hodí se ale i méně pálivé druhy jako skořice, kardamom nebo kurkuma.

Kajenský pepř – chilli

Kajenský pepř, který se získává mletím jedné z mnoha odrůd chilli papriček, patří k těm pálivějším. Používá se v pokrmech, kde chcete dosáhnout mimořádně pikantní chuti, přičemž jeho ostrou chuť mu dodává látka kapsaicin. Ta pomáhá urychlovat spalování tuků a navíc dodává tělu pocit sytosti.

Přínosy kajenského pepře

Kajenský pepř je výborným antioxidantem a pomáhá posilovat imunitní systém. Co se týká hubnutí, některé studie uvádějí, že při pravidelné konzumaci pokrmů s kajenským pepřem či chilli papričkami může být spalování tuků rychlejší, ale rozhodně bych na to nespoléhala. Za úspěšným hubnutím stojí mnohem víc než pikantní jídlo,“ upřesňuje hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze sítě výživových poraden NUTRIADAPT Weight Management Clinic.

Zázvor

Zázvor má protizánětlivé účinky, příznivě působí na imunitní systém a díky své schopnosti zvýšit termoregulaci našeho těla umí trochu popohnat metabolismus, čímž může i lehce urychlit hubnutí. „Zázvor je plný vitamínu C. V hojném množství v něm najdeme minerální látky. Obsahuje železo, vápník, fosfor, hořčík, zinek, měď, mangan a chrom. Pokud chcete ze zázvoru vytěžit maximum, snažte se ho konzumovat syrový a co nejméně upravený – ideálně v bio kvalitě,“ radí zakladatelka společnosti Lifefood zabývající se výrobou raw produktů Tereza Havrlandová.

Tip na zahřátí: Připravte si čaj z čerstvého oddenku zázvoru, který nastrouhejte, přesypte do konvice a zalijte vařící vodou. Nechejte přibližně 5 minut vylouhovat a zázvor z čaje odstraňte. Přidejte dle chuti citronovou nebo pomerančovou šťávu a nechejte mírně vychladnout. Po zchladnutí můžete přidat lžíci medu, špetku skořice a hřebíček.

Skořice

Skořice je jedno z nejstarších koření, které je nejenom oblíbeným vánočním kořením s příjemným aroma, ale i léčivou látkou s antioxidačními účinky, příznivým vlivem na léčbu cukrovky nebo demence. Používá se do celé řady slaných i sladkých jídel. Skořice obsahuje silice, které zlepšují trávení a některé studie tvrdí, že i malá dávka skořice dokáže redukovat hladinu krevního cukru i cholesterolu. Tereza Havrlandová však upozorňuje na to, že i když výsledky různých studií bývají mnohdy líbivé, je potřeba ověřit si fakta.

„Například je důležité vědět, že existují dva základní druhy skořice. Pravá neboli cejlonská skořice a druhá je kassia neboli čínská skořice. Kassia má silnější aroma a vůni, ale je podstatně levnější. Prospěšnější pro naše tělo je pravá skořice, která má naopak jemnější a sladší aroma,“ vysvětluje Tereza Havrlandová.

Kardamom

Pravý kardamom má citrusovo-pryskyřičnou vůni a delikátní chuť a je známý pro své výrazné léčivé účinky. Využívají se celé plody i mletá semena. Kardamom je zdrojem mnoha prospěšných látek – vitamínu C a vitamínů skupiny B, vápníku, fosforu, draslíku a dalších minerálů. Obsahuje zdravé omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, bílkoviny a silice, hlavně gingerol, pinen a cineol. „Pravý kardamom napomáhá trávení. Pomáhá proti žaludečním křečím, nadýmání, pálení žáhy, nevolnosti nebo zácpě, dodává chuť k jídlu a trávení celkově zlepšuje,“ vyjmenovává některé z benefitů kardamomu Monika Bartolomějová.

Zajímavost: Věděli jste, že kardamom se doporučuje i při zánětech v krku a ústní dutině, protože má antimikrobiální účinky? Navíc jde o silný antioxidant, takže chrání buňky před poškozením a přispívá k prevenci nádorových onemocnění.

Kurkuma

Kurkuma je oblíbeným kořením v Indii, kde ji považují za indické zlato. Obsahuje antioxidanty, které pomáhají pročistit organismus, má antivirové a antibakteriální účinky, používá se k léčbě kožních problémů, k posílení imunitní funkce a prý funguje i jako prevence proti rakovinovým onemocněním. Poměrně často se objevuje i v redukčních jídelníčcích, protože zabraňuje znovuobnovení spálených tukových buněk. Kromě toho pomáhá ovládat nezkrotné chutě.

„Ačkoli kurkuma může být pro lidský organismus přínosem, je potřeba si uvědomit, že v klasickém koření není dostatečná koncentrace účinné látky. Přínosy pro zdraví spočívají ve vysoké koncentraci antioxidantů polyfenolů, zvaných kurkuminoidy. Problémem může být i samotné vstřebání. Kurkumin není rozpustný ve vodě,“ dodává na závěr Tereza Havrlandová.

NA RECEPTY NA KOŘENĚNÁ JÍDLA SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Zavří­t reklamu