Kalendář zdraví: Kdy je čas na řádnou očistu těla? Právě teď!

8. dubna 2019
Pixabay
Pixabay

Co je to vlastně detox? Proč bychom se měli zaměřit na to, co jíme? Zaměřme se především na možnosti stravování a budování nových stravovacích návyků. Jarní detoxikační jídelníček totiž rozhodně neznamená, že budete muset 14 dní přežít o vodě a rýži, ba naopak: hýří barvami, kombinacemi potravin a vnese vám do běžné stravovací rutiny nové chutě a vůně.

Detoxikace – očista organismu

Detoxikace je univerzální prevencí většiny onemocnění lidského těla, ovšem posiluje i lidskou mysl, protože zvyšuje odolnost organismu proti všem zevním vlivům, mezi které patří nejen infekce, ale třeba také stres. Slovo detoxikace se asi nejčastěji skloňuje v souvislosti s jarní únavou a jarním úklidem organismu. Jaro totiž historicky vyzývalo k očistě i naše předky – jarní postní doba sice už pro spoustu lidí není dána přesnými termíny a neshoduje se s křesťanskými svátky, ovšem podstata celé věci je stejná: očistit tělo i mysl a připravit ho na nové období.

Žádné hladovění, ale pečlivý výběr potravin

Opomeňme nyní drastické diety a dramatické hladovky a pojďme se podívat na smysluplné pročištění organismu, které přinese výsledky a neskončí třetím dnem při nočním luxování ledničky. Velice rozumnou detoxikační metodou je tzv. odlehčovací den. Jedná se o jeden den v týdnu, nebo alespoň jednou za čtrnáct dní, kdy zařadíte na jídelníček pouze ovoce a zeleninu.

Ideální je čerstvá, syrová forma nebo smoothie, ale odborníci doporučují i zeleninové a ovocné šťávy, které mají až neuvěřitelné schopnosti. Doslova během několika minut se jejich bioaktivní látky dostávají do krevního oběhu, proto vás opravdu za chvilku zásobí nebývalou dávkou živin, bioaktivních enzymů, vitaminů a minerálů. 3 dcl zeleninových či ovocných šťáv denně rozhodně urychlí vaši snahu o očistu organismu. Pamatujte, že čím čerstvější šťávu vypijete, tím větší podíl všech prospěšných látek získáte. Připravujte si tedy nápoj nejlépe k okamžité spotřebě. Pokud šťávu necháte delší dobu stát, dochází k oxidaci a pomalému úbytku vitaminů i enzymů.

Pitný režim je základ

Správnou detoxikaci je nutné podpořit zvýšeným příjmem tekutin. Počítejte minimálně se 2 až 3 litry neperlivé vody (kohoutkovou nechte odstát, aby se z ní odpařil chlor), vodu můžete sem tam doplnit bylinkovými čaji (pampeliška, sedmikráska, šťovík, vojtěška, potočnice, kopřiva). Pijte průběžně během celého dne spíše v menších dávkách. Ovšem s ovocnými šťávami to nepřehánějte, protože oproti celým plodům obsahují vysoké množství fruktózy, tedy cukru. Nejlepším řešením je míchat ovocné šťávy se zeleninovými, ideálně s vyšším poměrem zeleniny.

Pokud odlehčovací den vyzkoušíte a pocítíte záplavu energie, můžete se vrhnout i na několikadenní očistnou kúru na zelenině, ovoci a šťávách. Nemáte-li s detoxikací žádné zkušenosti, doporučujeme začínat spíše opatrněji a zkusit si změnu stravování třeba na tři dny. Během očisty se krásně vyčistí střeva a trávicí systém si uleví. Zároveň se podpoří krevní i lymfatická cirkulace a pročistí se vnitřní orgány.

Jarní detoxikaci zaměřte na játra a žlučník

Čínská medicína věří, že nejen příroda, ale také lidský organismus se řídí střídáním ročních období. A každé roční období je spojeno s určitými orgány, které můžeme vhodnými potravinami podpořit a posílit. Na jaře bychom se podle čínské medicíny měli starat především o játra a žlučník. Játra jsou takovou chemickou továrnou našeho organismu, která pracuje 24/7 a neustále se podílí na tvorbě a přeměně většiny látek v těle. Pokud játrům posíláme smažená jídla, každý den snídáme pečivo z bílé mouky, jíme ve spěchu nad pracovním stolem, dopřejeme si do kávy vždy dvě lžičky cukru a každý pátek pár skleniček vína, je třeba jim věnovat obzvláštní pozornost.

Jsou-li vaše stravovací návyky podobné těm výše popsaným, doporučujeme spíše pozvolnou, pomalou, ovšem trvalou změnu životního stylu. Při očistě jater je vhodné konzumovat syrovou a chemicky neupravenou stravu. Ideální jsou tedy zeleninové a ovocné šťávy a samozřejmě čerstvé ovoce a zelenina. Doplnit je můžete bylinkami, které příznivě působí na játra. Jedná se zejména o zeměžluč, ostropestřec mariánský, kořen pampelišky nebo měsíček lékařský. Ze všech bylinek si můžete připravit také čaje, které je vhodné konzumovat teplé i studené.

Není to jen o stravování

Pokud chcete skutečně ve svém těle a na svém zdraví něco změnit, pouhá změna jídelníčku nestačí. Nestresujte se, relaxujte a dopřejte si dostatek spánku, sluníčka a dobré nálady. Nezapomínejte ani na pohyb, v průběhu detoxikace se ale nepřepínejte. Úplně postačí i delší procházky na čerstvém vzduchu. Vhodné jsou aerobní formy pohybu, třeba lehká projížďka na kole, lehký běh, pilates nebo jóga.

Chytrý detoxikační jídelníček

Připravit si můžete hlívu ústřičnou, častěji do jídelníčku zařazujte tzv. osvěžující potraviny, tedy listové saláty a zelenou zeleninu. Konzumujte dostatek luštěnin a ochutnejte naklíčené obiloviny. Z ovoce sáhněte po citrusech a zařaďte na jídelníček i ananas, který je vhodný pro regeneraci jater. Pro detoxikaci organismu se skvěle hodí mladé výhonky rostlin, chřest, zázvor nebo koriandr. Játrům pomůže zejména červená řepa, petržel nebo kurkuma.

Ukliďte si své tělo, odmění se vám

Naše babičky v jarním období hojně užívaly týdenní očistnou kúru z mladých kopřiv. Připravovaly si z nich čaj, který pak během dne ve volných chvilkách popíjely. Zároveň ale kopřivy používaly i do tradičních velikonočních jídel, třeba do velikonoční nádivky (hlavičky). Kvalitních přírodních potravin totiž není potřeba velké množství, rychle zasytí a dodají vše, co tělo potřebuje.

I sladit se dá s mírou a přírodně. Do bylinkových čajů můžete přidat jednu lžičku medu, stejně tak si lžičku medu můžete ráno zamíchat do vlažné vody nebo vyzkoušet kořenovou šťávu s medem. Skvělý domácí med nabízí například rodinná farma Pleva.

Čemu se vyhnout: maso, uzeniny, bílé pečivo a mouka, sladkosti, mléčné výrobky, smažená jídla, polotovary, čokoláda, alkohol, kofein (káva, černý čaj), omezit příjem soli a lepku

Co si dopřát: zdravé, čerstvé a chemicky neošetřené potraviny

Ovoce: citron, goji, grep, avokádo, jablka, banány, borůvky, brusinky, ananas, hrušky, pomeranče, kiwi, švestky

Zelenina: česnek, červená řepa, brokolice, květák, zelí, špenát, celer, celerová nať, petržel, rajčata, okurky, řeřicha, mrkev, dýně, cibule, kapusta, listová zelenina, kořenová zelenina, kedlubna, paprika, čínské zelí, chřest, batáty, lilek

Bylinky a koření: zázvor, kurkuma, koriandr, pampeliška, kopřiva, jitrocel, zelená petržel, máta, bazalka, rozmarýn, fenykl, šalvěj, tymián, zeměžluč, měsíček lékařský, pampeliška, sedmikráska, šťovík, vojtěška, potočnice, kopřiva

Ořechy (hlavně vlašské), semínka (lněné semínko, chia semínka), klíčky, mladé výhonky rostlin

Ovesné vločky, luštěniny (čočka, hrách, fazole, cizrna), rýže, hnědá rýže, jáhly, pohanka, běžné pečivo vyměňte za celozrnnou variantu – stejně tak zvolte celozrnnou mouku nebo těstoviny apod.

Kysané mléčné výrobky, ryby, olivový olej, zelený čaj, bylinné čaje, voda

Po ukončení detoxikace zkuste ozdravit i váš běžný jídelníček. V každém případě dbejte na pomalý „rozjezd“, doporučujeme přidávat kysané zelí, kefír (nejlépe z tibetské houby) a pomalu zařazovat do jídelníčku běžné zdravé potraviny. Právě díky tomu si udržíte střeva v perfektním stavu a podpoříte své zdravé střevní prostředí.

Zavří­t reklamu