Fit a krásnátestovánísoutěže

52 let od smrti Jurije Gagarina: První člověk, který vzlétl do vesmíru a pak přistál s padákem na oraništi

Zdroj:Wikimedia Commons/Unknown author CC BY SA 3.0 NL

+ 3 fotky+ 4 fotky
Přidat na Seznam.cz Přidejte si magazín Lifee.cz na hlavní stránku Seznam.cz

Dvanáctý duben 1961 byl pro ruského kosmonauta Jurije Alexejeviče Gagarina významný den, který navždy zůstane zapsán do dějin lidstva. Díky svému letu kolem Země se stal objevitelem vesmíru. Cesta byla opředena nejrůznějšími tajemstvími. Zajímá vás, jaká to byla?

Petra Járková 27. března 2020

Jurij Gagarin se narodil v roce 1934 ve vesnici Klušino ve Smolenské oblasti. Po studiu na vojenském technickém učilišti sloužil v Archangelsku, kde se stal specializovaným arktickým letcem. Stále ale chtěl víc, nakonec se přihlásil na velmi náročné zkoušky na kosmonauta. Na ty se přihlásilo přes čtyři tisíce letců a sportovců. Gagarin se dostal mezi dvanáct nejlepších, kteří se měli podívat do kosmu.

Průběh letu

Nakonec byl v roce 1960 vybrán právě Gagarin. Měl odstartovat, obletět zeměkouli a následně bezpečně přistát. Jeho loď Vostok 1 odstartovala 12. dubna 1961 po deváté hodině ráno ruského času. Jurij musel celou dobu podávat hlášení a plnit zadané příkazy.

Přistávací manévr

Vše probíhalo bez problémů až do přistávacího manévru. Loď začala před klesáním rotovat a nedokázala se zbavit přístrojové části, která se měla od vesmírné lodi oddělit. Nakonec vše zachránila náhoda. Spojovací kabely se naštěstí přetrhly a Gagarin přistál za pomoci padáku na zoraném poli u vesnice Smělovka.

Thumbnail # Vesmírná výprava může začít: největší putovní výstava kosmonautiky Cosmos Discovery bude k vidění v Praze