52 let od smrti Jurije Gagarina: První člověk, který vzlétl do vesmíru a pak přistál s padákem na oraništi

Zdroj: Wikimedia Commons/Unknown author CC BY SA 3.0 NL
Jurij Alexejevič Gagarin byl sovětský kosmonaut, první člověk, který vzlétl do vesmíru. Ke svému kosmickému letu odstartoval 12. dubna 1961 v lodi Vostok 1 z kosmodromu Bajkonur. Obletěl Zemi a po 108 minutách přistál.Po návratu z letu do vesmíru se stal hrdinou Sovětského svazu a oslavovanou světovou celebritou.Značnou část následujících let jeho života zaujala setkání s lidmi v Sovětském svazu i ve světě.Přes zátěž svých veřejných povinností od roku 1961 studoval na Žukovského akademii, současně stál v čele oddílu kosmonautů. + 3 fotky+ 4 fotky

Dvanáctý duben 1961 byl pro ruského kosmonauta Jurije Alexejeviče Gagarina významný den, který navždy zůstane zapsán do dějin lidstva. Díky svému letu kolem Země se stal objevitelem vesmíru. Cesta byla opředena nejrůznějšími tajemstvími. Zajímá vás, jaká to byla?

Petra Járková
Petra Járková 27. 03. 2020 08:00

Jurij Gagarin se narodil v roce 1934 ve vesnici Klušino ve Smolenské oblasti. Po studiu na vojenském technickém učilišti sloužil v Archangelsku, kde se stal specializovaným arktickým letcem. Stále ale chtěl víc, nakonec se přihlásil na velmi náročné zkoušky na kosmonauta. Na ty se přihlásilo přes čtyři tisíce letců a sportovců. Gagarin se dostal mezi dvanáct nejlepších, kteří se měli podívat do kosmu.

Průběh letu

Nakonec byl v roce 1960 vybrán právě Gagarin. Měl odstartovat, obletět zeměkouli a následně bezpečně přistát. Jeho loď Vostok 1 odstartovala 12. dubna 1961 po deváté hodině ráno ruského času. Jurij musel celou dobu podávat hlášení a plnit zadané příkazy.

Přistávací manévr

Vše probíhalo bez problémů až do přistávacího manévru. Loď začala před klesáním rotovat a nedokázala se zbavit přístrojové části, která se měla od vesmírné lodi oddělit. Nakonec vše zachránila náhoda. Spojovací kabely se naštěstí přetrhly a Gagarin přistál za pomoci padáku na zoraném poli u vesnice Smělovka.

Návštěva Československa

I přes směšné přistání se z Gagarina stala hvězda první velikosti, která získala největší vyznamenání mnoha států. V roce 1961 zavítal i do tehdejšího Československa, kde mu občané naší vlasti zazpívali píseň Pozdrav astronautovi, kterou speciálně pro tuto příležitost složili.

Tajemství a spekulace

Celou událost však obklopují nejrůznější tajemství a spekulace. Dokonce se říká, že se do vesmíru nikdy nepodíval. István Nemere, maďarský autor, napsal knihu, kde upozorňuje na spoustu nesrovnalostí. Například tvrdí, že Gagarin četl všechny své odpovědi na první tiskovce z papíru. Nezdála se mu také astronautova odpověď na otázku, co viděl u oběžné dráhy, protože Gagarin tvrdil, že z výšky 100 kilometrů rozeznal okem koleje i vesnice, které měl pod sebou. Jaká je však pravda se už nejspíš nikdy nedozvíme.

Smrtelná nehoda

Jurij Gagarin zemřel přesně před 52 lety a to 27. března 1968. Zřítil se s instruktorem Vladimirem Serjoginem při testování stíhačky MiG-15. Dodnes příčiny pádu letounu zůstaly skryty. Ví se pouze to, že v jednom momentu se stal stroj neovladatelný a v plné rychlosti se zřítil do lesa. Oba muži byli na místě mrtví. Zajímavostí je, že se ani jeden z nich nekatapultoval, i když na to měli ještě patnáct vteřin čas.

NA KOSMONAUTA JURIJE GAGARINA SE PODÍVEJTE DO GALERIE:

Vendula Pizingerová promluvila o těhotenství ve 48 letech: Lidé mi přáli postižené dítě a smrt